Прекъсвач

Публикувай отговор
Аватар
mapamop
Мнения: 5542
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis WG T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 177 пъти
Получена  благодарност: 677 пъти

Прекъсвач

Мнение от mapamop » 14 Окт 2025 15:53

dracunculus написа: 14 Окт 2025 15:01 Странно е, ако някой в успял да го надъни до 210кмч, това ще да значи реални 200 :whistle: Освен, ако в новите генераци не са променили нещо, което не е отбелязано в официалния каталог. Което не би ме учудило за Тойота, не веднъж ми се е случвало да откривам несъответствия
Побвай да спреш климатик и каквото може като едри електрически консуматори, или такива които зависят от оборотите на двигателя. В книжката са написали максималната скорост когато са ти включени климатик на охлаждане, всички видове фарове, отопление на седалките, подгреви по стъклата и каквото още да има да плюска ток на едро. Спреш ли ги - разтоварваш мотора/системата от доста сериозен товар и остава място "за правене на забавни глупости".
Дъртия Авенсис като му спра климатика, карам на къси светлини и не съм пуснал нищо освен радиото, постига скорости по GPS над това което пише в книжката в раздела за хомологацията. Обаче на магистрално каране на равен терен, пусна ли дълги, халогени за мъгла, климатик или подгревите на седалките - мотора се спъва сериозно, и май даже не успяваше да достигне това което пише като скорост в хомологационните данни. Или ако я постигне е "със 300 зора в рамките на същият работен ден, малко преди да ти омалее крака от натискане".
Реалната скорост може да си я видите на диагностика със някой закачен ЕЛМ327 примерно. Това което виждате "го криви" километража над 20-30 км/ч скорост, но на диагностика си показва реалната скорост на движение (че и я мери доста точно, съпоставено със GPS и тия радарните скоростомерните табла).
Opel Astra F 1.7D(1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251L / Corolla Verso (07.2007), E: 1ZZFE, F: ZNR11L
--
Тц...тц...тц...

dracunculus
Мнения: 1545
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 214 пъти
Получена  благодарност: 127 пъти

Прекъсвач

Мнение от dracunculus » 14 Окт 2025 15:59

Аз под реална скорост разбирам тази по GPS. На Лексуса каквото и да направя скоростта остава константно на 210 по километраж, дори когато е по нанадолнище с пълна газ. НЕ вдига повече, въпреки, че в такъв случай ДВГ е на ок. 2000 об. само. И това си е заради ел. двигателя. Виж с Авенсиса съм си правил експерименти с изключване на фарове, климатик и т.н., ами вдига 210-215, но с мноооого зор. Даже по нанадолнище го докарва до 230, което си е опасно с тая кола. Но тази разлика с Лексуса идва от това, че Авенсиса няма ограничител (активен), а си го ограничава мощността.
PS. Като цяло цялостната тенденция е все повече коли да се ограничават, с изключение на подчертано спортните модели. Даже някои, като Волво, отдавна ограничиха всички модели. И реално това го намирам за ок.
Последно промяна от dracunculus на 14 Окт 2025 16:20, променено общо 1 път.
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line

Hursa
Мнения: 5989
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 39 пъти
Получена  благодарност: 204 пъти

Прекъсвач

Мнение от Hursa » 14 Окт 2025 15:59

В случая ограниченията са явно заради мг2, така че не би помогнало изключването на консуматори. Королата поддържи 189 км/ч (по километраж) на около 3500 об/мин (ако е относително "наравно"), при максимална мощност достигана при 6000, дори под оборотите, при които достига максималния въртящ момент, т. е. запаса е доста голям.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
mapamop
Мнения: 5542
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis WG T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 177 пъти
Получена  благодарност: 677 пъти

Прекъсвач

Мнение от mapamop » 14 Окт 2025 19:08

Hursa написа: 14 Окт 2025 15:59 няма ограничител (активен)
Реално има - скоростната кутия. Има и ограничител на самия двигател на оборотите - над някакво ниво на оборотите ще ти спре подаването на горивото, за да не смелиш двигателя "в червената зона". Така че ако се опиташ на по-ниска предавка да го цедиш, ще те среже ограничителя на оборотите на двигателя (ECM-а предполагам я има тая логика). На максималната предавка - предполагам че предавателното число толкова позволява да се ускориш, отделно че и мотора вече няма да е в зоната на високата си мощност и "омалява да търчи като луд". Сигурно има и още куп фактори.
Това за чистия бензин.
За хубрида идея нямам как е организирана цялата система.
Opel Astra F 1.7D(1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251L / Corolla Verso (07.2007), E: 1ZZFE, F: ZNR11L
--
Тц...тц...тц...

Hursa
Мнения: 5989
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 39 пъти
Получена  благодарност: 204 пъти

Прекъсвач

Мнение от Hursa » 14 Окт 2025 20:20

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6593
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 396 пъти
Получена  благодарност: 430 пъти

Прекъсвач

Мнение от slowtraveler » 15 Окт 2025 09:52

Hursa написа: 14 Окт 2025 20:20 Не мисля, че при задействане на ограничителя - "спира подаването на гориво". Твърде грубо би се усетило и според мен е опасно
При хибрида - електрониката ограничава отдадената мощност и въпросът е решен...
При ДВГ по спомен най-често директно се отрязва запалването, защото е 'още по-грубо' и моментално, отколкото отрязването на горивото tooth.gif
Затова и достигането на ограничителя на оборотите ДВГ се усещат толкова рязко - и на автомобила, и на мотоциклета...
Ограничителят по скорост е друга работа - там няма толкова голяма динамика в оборотите и напълно вероятно при малкото автомобили с чист ДВГ с такъв ограничител по скорост (по-скоро немски изключения) да е решен с ограничаване на горивото...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5989
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 39 пъти
Получена  благодарност: 204 пъти

Прекъсвач

Мнение от Hursa » 15 Окт 2025 10:26

При съвременното ниво на автоматичните регулиращи системи на двг (както и съвременните горивни системи с доста точно дозиране) - не е необходимо да става така (поне според мен). И все пак - смятам, че е опасно така да се реализира - с прекъсване подаването на гориво и запалване. Вярно, че това се използва при "моторната спирачка", отдавна и при бензиновите двигатели. Но в случая, може да се е стигнало до такова повишаване на оборотите в критична ситуация. Например при изпреварване, при това от обикновен шофьор, не от автопилот - и тази моментна внезапна загуба да го обърка, да доведе до груби грешки. Просто да не е съобразил или дори опитен шофьор - след превключване може да получи по-голяма мощност, но при самото превключване ще загуби теглителна сила за кратко, а ситуацията да е критична, да си заслужава да рискуваш повреда на двигателя, дори разрушаването му. Все пак и ограничението не се задава за установените критични обороти, а за до определена степен по-ниски, със запас. Така, че превишаването им, ако е кратковременно и ограничено, докато автоматиката ги овладее (без много груба намеса) - да е допустимо.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6593
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 396 пъти
Получена  благодарност: 430 пъти

Прекъсвач

Мнение от slowtraveler » 15 Окт 2025 14:50

Hursa написа: 15 Окт 2025 10:26 И все пак - смятам, че е опасно така да се реализира - с прекъсване подаването на гориво и запалване.
Словоблудство... :whistle: Можело да се стресне шофьора - предполагам повече би се стреснал ако пред задните гуми се плисне масло от скъсаният картер и излязлата през блока биела :)
'Щяла да се загуби теглителна сила' - ами да... По-добре да се 'изцеди всичко възможно' по максимум, а ако шофьорът не се съобрази - да се предпази ДВГ...
Предлагаш да се загуби мощност плавно по-рано в оборотите, за да не се стресне шофьора :) Отказвам да споря - наистина за мен горното мнение е чисто 'чесане на езика' без никаква практическа полза tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
max-2
Мнения: 2159
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 47 пъти
Получена  благодарност: 130 пъти

Прекъсвач

Мнение от max-2 » 15 Окт 2025 14:54

Ако се прекъсне запалването при инжекционен двигател в критични обороти ще има гърмежи и отровен катализатор, а може и да се счупи катализатора.
Carina E 4AFE LB 1992

Hursa
Мнения: 5989
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 39 пъти
Получена  благодарност: 204 пъти

Прекъсвач

Мнение от Hursa » 15 Окт 2025 16:43

slowtraveler написа: 15 Окт 2025 14:50Словоблудство... :whistle: Можело да се стресне шофьора - предполагам повече би се стреснал ако пред задните гуми се плисне масло от скъсаният картер и излязлата през блока биела :)
'Щяла да се загуби теглителна сила' - ами да... По-добре да се 'изцеди всичко възможно' по максимум, а ако шофьорът не се съобрази - да се предпази ДВГ...
Предлагаш да се загуби мощност плавно по-рано в оборотите, за да не се стресне шофьора :) Отказвам да споря - наистина за мен горното мнение е чисто 'чесане на езика' без никаква практическа полза tooth.gif
Наистина - откажете се да спорите, въобще не ви се отдава. smile.gif Не твърдя, че не е нужен ограничителя - а предполагах, как е реализиран и защо.
Четем:
"Most small engines, such as on lawn mowers have a speed governor. As the RPM of the engine increases, the throttle plate in the carburetor is gradually closed, reducing the amount of fuel and air admitted to the engine, until the engine RPM is stable."
Косачките може така да се регулират, а двигателите на автомобилите - не? smile.gif Въпреки съвременните ситемите за точно дозиране при инжекционите.
"Fuel control
Fuel-cutting rev limiters are the most common in road cars because they wear less on exhaust components, particularly the catalytic converter."
"Throttle control
Vehicles equipped with drive-by-wire systems allow the ECU to modulate throttle position to keep engine RPMs in a safe range. This is by far the safest method of limiting engine speed and is used on most modern production cars, as they don’t use a throttle cable."
Последно промяна от Hursa на 15 Окт 2025 17:28, променено общо 1 път.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6593
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 396 пъти
Получена  благодарност: 430 пъти

Прекъсвач

Мнение от slowtraveler » 15 Окт 2025 17:26

Да, няма какво да се спори с човек, който смята, че "че е опасно така да се реализира - с прекъсване подаването на гориво" и в същият момент дава пример, че "Fuel-cutting rev limiters are the most common in road cars" - явно, че
всички производители смятат да изпотрепят 'стресираните' потребители :)
И явно въобще не осъзнаваш, че 'прекъсването на гориво' е равнозначно на отпускане на педала и няма нищо страшно в това...
Примерите за косачки и т.н. са доста далеч от темата... Да, косачката ми има центробежен регулатор (с механичен привод към 'газта'), а при голяма част от другите ми малки ДВГ ограничителят е жигльора на горивото - настройва се по максимални обороти и толкова...
max-2, процесите са моментни и е факт, че има такива системи....
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5989
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 39 пъти
Получена  благодарност: 204 пъти

Прекъсвач

Мнение от Hursa » 15 Окт 2025 17:30

slowtraveler написа: 15 Окт 2025 17:26 "Fuel-cutting rev limiters are the most common in road cars"
Именно - намаляване, а не прекъсване на подаване на гориво. (Още по-малко - прекъсване на запалването.) Както и притваряне на дросела - намалява подаването на въздух, понижава също и горивото, което се впръсква от инжекциона, по сигнал от датчика за въздух, ограничава се постъпващата горивовъздушна смес. Същото, като при косачките с карбуратор. Меки ограничения, с постепенно въвеждане.
Последно промяна от Hursa на 15 Окт 2025 18:18, променено общо 1 път.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
BOz
Мнения: 4637
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 8 пъти
Получена  благодарност: 237 пъти

Прекъсвач

Мнение от BOz » 15 Окт 2025 17:51

В съвремието лимитера може да е организиран и по двата начина. Или чрез намаляване на произвежданата мощност да държи желаните обороти, или чрез рязко отрязване на горивото, последвано от спад на оборотите и отново възстановяване на подаването на гориво. = Характерния звук за хора, на които им харесва.
mapamop написа: 14 Окт 2025 15:53 Именно - намаляване
tooth.gif
Щом цитираш нещо, но с грешна интерпретация, или не боравиш с литература на съответния език, или не разбираш въобще какво се пише.
Разход на електричарка -> Изображение
Разход на хибрид -> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 5989
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 39 пъти
Получена  благодарност: 204 пъти

Прекъсвач

Мнение от Hursa » 15 Окт 2025 17:58

Може, но защо да се спира. Рязко от теглителна сила се преминава към "моторна спирачка", още повече - това по-често се случва на ниска предавка, т. е. задържащата сила е значителна. За да не се увеличават оборотите е достатъчно да се ограничи мощността и от увеличаване на скоростта, ще започне забавяне и понижаване на оборотите. Още повече, че както и да се реализира, както пишат - не може да предпази двигателя при определени условия, все едно дали го има ограничителя или не.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
zorbata
Мнения: 500
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 68 пъти
Получена  благодарност: 109 пъти

Прекъсвач

Мнение от zorbata » 15 Окт 2025 18:50

Събрали сме се тук едни "корифеи" и си чешем пръстите.
Ясно е че едни други хора с доста по-голям потенциал в проектирането на дв. са го решили кое и как да стане. От прочетеното да тук не мисля, че някой от ВАС има потенциала да обясни нещата та дори и да ползва изкуствения интелект.
Задавайте въпроси които имат отговор с полезна практична стойност. Иначе темата става безкрайна и донякъде безсмислена - след 5-6 страници даже не се и говори по същество.
Най-вероятно 95% от вас не са стигали до "лютеницата" да не говори да сте карали на прекъсвач.
Е това не пречи човек да има мнение ама какво от това?!?
caryЦар

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: mukot и 2 госта