Европейският пазар за автомобили

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Hursa
Мнения: 6108
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 217 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от Hursa » 20 Дек 2025 19:09

Отживелица? Вижте кпд-то му при установени режими. Сравнимо с кпд на огромни стационарни енергопроизвеждащи мощности. Интеграцията му в хибридите, за съжаление все още е много слабо. И за съжаление - развитието му сега се спъва от налагане на абсурдни норми. Електродвигателя е нещо "много хубаво", с много високо кпд, но само когато получи от някъде електроенергия.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6761
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 415 пъти
Получена  благодарност: 443 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от slowtraveler » 21 Дек 2025 10:22

Гледам нещо решиха да дадат назад за ДВГ - така, че не е отживелица все още...
Също както и турбореактивните двигатели за самолетите - да, има гръмки 'електрически полети', но няма реален комерсиален заместник нито на тези двигатели, нито на корабните двигатели...
Така, че според мен още поне 30г ще се карат ДВГ при леките автомобили...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

gena_bs
Мнения: 1745
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 483 пъти
Получена  благодарност: 112 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от gena_bs » 21 Дек 2025 20:17

По-скоро ще променят указанията и ще махнат всички неправомерни дотации за електрокарчетата.
Освен, ако не направят военни машини за 404. Ама това едва ли ще се случи!
А ако еврогейския съюз се разпадне, електрокарчета ще заминат в небетието.
Както се случи с първите опити на GM в началото на 90-те. Изкупували са ги обратно и са ги унищожавали целенасочено.
Защо - не ми е известно.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6761
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 415 пъти
Получена  благодарност: 443 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от slowtraveler » 21 Дек 2025 22:33

Едва ли ще става въпрос за унищожаване, но предполагам срокът на експлоатация ще се посъкрати доста...
И то не заради амортизация, а заради технологичният прогрес в момента - китайците вече пуснаха сериен автомобил с полутвърдотелни батерии с плътност над 800Wh/kg, като очакват в скоро време да подминат 1кВтч/кг... Както са и на финалната права за твърдотелните батерии... Което в комбинация с бързото зареждане намалява недостатъците на електромобилите...
Съответно електромобилите с по-стара технология бързо ще станат нежелани... Като телефоните с бутони :)
Обаче в комбинация с автономното шофиране това може да промени изцяло и начина на собственост и употреба на автомобилите...
Например защо би ти трябвало да плащаш за закупуване на все по-скъпи автомобили, застраховки, шофьорски курс, поддръжка, паркинг и т.н. ако просто можеш 'да си го наемеш' и да те закара откъдето докъдето искаш? На цена съпоставима с разходите, които би имал за собствен автомобил... Но това предполагам ще стане по-масова практика след 20-30 години ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

gena_bs
Мнения: 1745
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 483 пъти
Получена  благодарност: 112 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от gena_bs » 22 Дек 2025 13:23

Както се твърди, историята се повтаря:




Hursa
Мнения: 6108
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 217 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от Hursa » 22 Дек 2025 13:46

В техниката (а и на пазара) са в сила трудно преодолими закони. Не се подчиняват на тези измислени от "еврокомисията". Това не е като "гениалното" изискване за "връзване" на капачките към бутилките. "Дават назад" с двг, но технологиите вече изостават, дори са затворени заводи. И така китайците предлагат свои все по-добри хибриди и автомобили с двг. Вижте и вече колко американски модели се появиха, пазара не търпи пустоти, не прощава на изоставащите.
Вижте как е било при турбореактивните двигатели. Налагат се в авиацията с предимствата си за летателни апарати пред буталните двг. Въпреки по-ниското си кпд, въпреки скъпите материали и технология. А не с "регламенти", не с политики и не защото е "нещо ново", налагат се не с рестрикции, ограничения, забрани срещу конкурентните решения, не със субсидиране на турбореактивните двигатели. Все пак буталните двигатели запазват приложението си при самолетите с малка мощност, въпреки "старата технология" не могат да бъдат изместени. А автомобилите използват именно такива с по-ограничена мощност.
► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
zorbata
Мнения: 594
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 74 пъти
Получена  благодарност: 129 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от zorbata » 22 Дек 2025 21:51

Не намесвайте самолетите - там е друга бира!
Икономическите закони в крайна сметка ще си кажат думата - и е въпрос на време.
caryЦар

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6761
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 415 пъти
Получена  благодарност: 443 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от slowtraveler » 23 Дек 2025 08:35

zorbata написа: 22 Дек 2025 21:51 Не намесвайте самолетите - там е друга бира!
И при корабите и при самолетите 'битката' е подобна... И 'зелени идеи' се натискат и струват сериозни пари - само да вземем 'катализатора/DPF' (scrubber) на корабният ДВГ, който се измива редовно и събраните от въздуха елементи и частици се измиват с химия и хвърлят в морската вода...
Или пък самолетите - как трябвало да се 'електрифицират'.. Да, вече има електрически самолети (демонстрационни) и електрически мотоглайдъри... То е като при дроновете - може да работи 10-20 минути, но не може да се използва за сериозни цели. Затова дори малко по-сериозните дронове не са електрически...
Затова и при автомобилите въпреки, че 'икономическите закони' казват друго, се налагат електричките с тоягата (реклама, закони, ограничения на автомобили с ДВГ, високи такси и данъци и за горивото и т.н.)
Просто се връзва каруцата пред магарето, защото безусловно технологията ще напредне достатъчно за да стане електричката по-добрият и икономически изгоден избор...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 6108
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 217 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от Hursa » 23 Дек 2025 09:42

Икономическите закони си казаха думата. smile.gif Администрацията принуди европейските производители да се оттеглят от руския пазар и веднага бе зает от китайски, индийски и други производители. Скъсаха търговските отношения и вече нямаме директен евтин достъп до техните енергийни ресурси и суровини, към тях веднага се ориентираха Китай, Индия и други, включително САЩ.
Принудиха ни да се откажем от техните технологии, например в атомната енергетика, така Китай, Индия, Турция и други разшириха достъпа си до тези технологии. И какво се оказа - целия "технологичен" потенциал на страната ни не може да пресъздаде един "късащ" се болт с големината на пръст и една мембрана с диаметър около 200 мм с дебелина на фолио - това във връзка с последните спирания на 6 енергоблок в АЕЦа. И сега обвиняват управлението на централата, а не "европолитиците", които ни натискаха да прекъснем връзките с производителите и нашите сервилни така наричани "политици".
Изкуствено завишиха търсенето на ел автомобили, слънчеви панели, батерии, вятърни централи и други така наричани "зелени технологии", и докато "европропагандата" прокламираше така настъпващото "зелено бъдеще", всячески ограничаваше алтернативите, като затваряне на АЕЦове, топлоелектроцентрали, ограничаваше до абсурдност произвежданите автомобили с двг, провъзгласяваше отказ от двг - китайците действаха и станаха най-големите производители на "зелени технологии" - "щом търсим, те ще ни ги произведат". "Европолитиците" с "политиките" си да се намесват във всичко, скапаха доказалите се европейски производители практически във всички области и вече не могат да се конкурират с китайските, дори в такива области, като в производството на автомобили с двг (а бяха световна сила, гледахме с насмешка на американските и китайските марки), включително хибриди.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
zorbata
Мнения: 594
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 74 пъти
Получена  благодарност: 129 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от zorbata » 23 Дек 2025 20:41

slowtraveler написа: 23 Дек 2025 08:35 самолетите 'битката' е подобна
Няма "битка" при тях нещата трябва да са сигурни и докато това не се случи нищо не се влага в употреба. В авиацията на първо място е сигурността, технологиите са след това - не напразно в самолетите все още се ползват обикновени стоманени въжета наравно с мощната хидравлика, а има и къде, къде по-съвременни техники.

То и едно време кочияшите са въстанали срещу трамваите и колите, но като гледам света не се е свършил.
caryЦар

mukot
Мнения: 78
Регистриран на: 08 Авг 2023 23:08
Местоположение: София
Автомобил: Toyota Corolla Cross 2,0 FWD
Благодарил/а: 115 пъти
Получена  благодарност: 24 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от mukot » 23 Дек 2025 21:14

Hursa написа: 23 Дек 2025 09:42 Икономическите закони си казаха думата.
Напълно съгласен. Жалко е, защото преди 35 год. се надявахме това да се промени. Тогавашния соц правеше същото което сега запада - решенията бяха на конгреси и после се претворяваха в дела. Пазарът нямаше значение. Видяхме до къде доведе това.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6761
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 415 пъти
Получена  благодарност: 443 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от slowtraveler » 23 Дек 2025 22:09

Офтопик
► Виж съдържание
Пазарът безусловно се изкривява от политически и лобистки натиск - видяхме го и с дизелите, и с електричките и т.н. и т.н..
И изкривяването се използва за 'реклама' от рода - ама виж колко са хубави щом се търсят/продават много...
Просто би посъветвал колегите, които мислят така, да се замислят дали преди 15-20г не се приказваше същото за дизелите - и те се продаваха тогава много :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
zorbata
Мнения: 594
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 74 пъти
Получена  благодарност: 129 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от zorbata » 24 Дек 2025 13:38

slowtraveler написа: 23 Дек 2025 22:09 Но и там нещата се променят... FlyByWire
Да, всичко е въпрос на време - 30 год. до първо въвеждане и почти 50 год. за масово(за мен 20 самолета не е масово визирам Конкорд)
Но да не спамя повече темата за електричките.
Относно тях, както и при други технологии идва момент в който науката напредва в дадена област - в повечето случаи защото някой с пари е решил, че има начин чрез нея да изкара още пари и го прави.
Мъск "направи" Тесла и нещата се задвижиха.
За мен дори и да ги нямаше всичките тези еко норми пак нещата щяха да тръгнат в тази посока, е може би не толкава бърза, но знае ли човек.
caryЦар

dracunculus
Мнения: 1587
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 228 пъти
Получена  благодарност: 141 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от dracunculus » 24 Дек 2025 16:47

zorbata написа: 23 Дек 2025 22:09 Мъск "направи" Тесла и нещата се задвижиха.
За мен дори и да ги нямаше всичките тези еко норми пак нещата щяха да тръгнат в тази посока, е може би не толкава бърза, но знае ли човек
А, аз седя и гледам сеир. От супер много колеги, приятели, а и из разните дискусии по соц. медии и форуми слушам от години неща от сорта...."гледайте, електрическите коли как масово се продават, това е бъдещето, ти с твоите хибриди и ДВГ си спрял, ето 2035 се забранява ДВГ". Ок, че далечното бъдеще е с друга задвижваща концепция, различна от ДВГ...така е. Но видяхме пък и, че 2035 не е "краят на ДВГ"- нещо, в което се кълняха страшно много хора, и, че електричките много далеч не се продават толкова добре, колкото им се искаше. Но да, пазарът в западна Европа е повече от изроден напоследък. Моето лично мнение е, че всякак се опитват да го надуят изкуствено бивайки сервизите в несъстояние да правят по-сериозни ремонти на по-стари коли...и искайки за тях чудовищни суми, ако се наемат изобщо. Пресен пример- А4ката (2l TDI) на сестра ми замина за София при доверения ни механик да смени ангренажен ремък (на 160 000км). При Allroad двигателят е надлъжен, съответно се сменя трудно и поискаха тук 4-5 000 Евро за цялостното удоволствие. Е .....ясно е с каква цел е това, според мен, защото просто смяната на този ремък НЕ струва толкова, дори и при тукашните цени
Последно промяна от dracunculus на 24 Дек 2025 17:18, променено общо 2 пъти.
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line ->
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 07509.html

Hursa
Мнения: 6108
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 217 пъти

Европейският пазар за автомобили

Мнение от Hursa » 24 Дек 2025 17:05

Това, че пазара се изкривява дори не е най-съществения проблем. А това, че се потиска и забавя развитието. Нормално е когато така целенаправлено се потиска създаването, когато се ограничава производството на двг – да се забави развитието на тази технология. Нормално е когато се спускат директиви за забрана – да не се развива. Но освобождаването на пазара по този начин, при лишаването от конкуренция се забавя развитието и на ел автомобилите. Развиват се не по-ефективните, по-перспективни, по-конкурентни варианти, които могат да се съревновават с все по-съвършени двг, а тези от които има по-бърза възвращаемост. И това се забелязва не само при ел автомобилите, а и при фотоволтаиците, и при вятърните турбини. Развива се и предимно това, което способства за бързо усвояване на субсидията, не се оценява по-ефективност.
► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта