Не е съвсем така.. Детонационната устойчивост позволява по-ранно запалване, по-дълго използване на разширението на газовете, и по-добро и нискотемпературно горене.
Личния ми опит с карбураторен, капризен към прегряване двигател (Шкода 1000МБ), - при нискооктановия колата прегрява, докато при по-високооктановия - работи нормално...
Иначе и в книжката на някои коли съм чел неща под 'звездичка' от рода: при ползването на по-нискооктановия бензин е възможно да разполагате с малко по-ниска мощност...
Все още мисля, че при двигател настроен да отдава оптимално максималната си мощност с по-нискооктанов бензин, то ако ползва по високооктанов – по-ранното запалване би дало и по-голяма сила действаща обратно на посоката на въртене – от там и по големи загуби. Или казано по друг начин - оптимално настроения двигател за пълна мощност, би дал изгаряне на бензина максимално близко около горна мъртва точка (за бензина за който е предвиден), по голямото предварение в запалването на високоотановия би довел до загуби.
С това което казвате за ползването на нискооктанов бензин в двигател за по-високооктанов (ако правилно съм разбрал) – безспорно е така – датчика за детонационно горене намалява предварението (навярно и до пълната му липса или запалване при такта разширение). Това естествено би довело до загуба на мощност и увеличаване на разхода.
Но като цяло може и да сте прав. В последните години според мен има една тенденция – увеличава се компресията на бензиновите двигатели. Според мен това цели да се подобри икономичността на бензиновите двигатели при частични натоварвания (тъй като преобладаващото време двигателя работи на частични натоварвания). Но това пък би довело до известна загуба на максимална мощност заради по-малкото от оптималното предварение при напълно отворена клапа (дори в целият диапазон обороти пълната мощност би била по ниска). Ако това е така – тогава като сипем високооктанов бензин може да получим по-голяма мощност с цената на известна загуба на икономичност при частични натоварвания.
Прекалено дълго се получи, но това е заради липса на знания, а голи разсъждения.