mapamop написа: ↑16 Юли 2025 22:16
Знам че от години има разни дограми със "еднопосочни стъкла", (к-стъкло по спомен беше едното име), което не пречи да е такъв тип и в автомобилите. Но ако не е стъклопакет със въздух/вакуум/газ си е зона на топлоотдаване.
Не може да се нарече "еднопосочни стъкла", макар че в много реклами го наричаха така. Как "работят к-стъклата" - едната им повърхност се покрива с много тънък слой, обикновено окиси на метали - и така тази повърхност става отразяваща за инфрачервеното лъчение (като прозрачността на стъклото се запазва в много голяма степен). Без този слой - стъклото ("обикновеното" стъкло, чистото кварцово стъкло е с много по-голяма прозрачност за инфрачервеното лъчение) е частично прозрачно за инфрачервената част от спектъра - за така наречената "близка област" (лъчение с дължина на вълната близка до видимата, т. е. най-късовълновата част от инфрачервената област. Останалата част от от инфрачервеното лъчение - повърхността на стъклото силно го поглъща, може да се каже е с "голяма степен на чернота" за това лъчение. Също така поглъща силно и инфрачервеното лъчение, което не пропуска, а отразява много малка част от това лъчение. За "видимата" област от спектъра - стъклото е с голяма степен на прозрачност, но не и 100% (при различните по качество стъкла варира, като може да съдържа съставки, които да намаляват допълнително прозрачността му). Така за голяма част от лъчението от видимата област от спектъра, стъклото е прозрачно, не "взаимодейства" с енергията носена от това лъчение (всъщност взаимодейства, но да не задълбочавам), чат от лъчението от тази област - отразява (силно зависи от качеството на повърхността му), част поглъща - нагрявайки се. Така че, каква е основната функция на к-стъклото. Когато имаме стъклопакет - да кажем "двоен" (от две стъкла) - топлината между вътрешните повърхности (за стъклопакета) се предава частично посредством конвекция на газа, който е запечатан в стъклопакета (за да намалят тази част от топлообмена се използват "благородни" газове, едноатомни газове, те "пренасят" значително по-малко топлина от двуатомните и още по-малко от многоатомните). Другата част от топлината се предава посредством лъчение - радиационен топлообмен, лъчист топлообмен. Всяко тяло излъчва в зависимост от температурата си, колкото е по-нагрято, толкова по-интензивно излъчва (закон на Стефан-Болцман). Колкото е по-висока температурата му - толкова максимума на излъчваното от него електромагнитно лъчение се измества към по-късовълновата част от спектъра (закон на Вин). За температурите, които имаме в помещенията, а и околните за дома ни предмети - телата излъчват в инфрачервената област от спектъра, при това - в средната и дори дълговълновата му част. Така между двете вътрешни повърхности на стъклата в стъклопакета - протича постоянен обмен на лъчиста енергия. Като по-нагрятото стъкло излъчва повече от по-хладното - и така енергията се пренася лъчисто от по-топлата към по-студената повърхност. Повърхността на тялото се характеризира и с коефициент на поглъщане. Ако тялото е "напълно непрозрачно" за лъчение с определена дължина на вълната - то (ако има повърхност - твърдо тяло или течност) неговата повърхност частично поглъща лъчението, частично я отразява. Така говорят за "степен на чернота" - каква част от енергията поглъща. Та - този слой, нанесен на една от повърхностите на едно от стъклата (собствено к-стъклото и тази му повърхност трябва да е "обърната" към другото стъкло в стъклопакета) - е с много малка степен на чернота, силно отразяваща инфрачервената част от спектъра. По закона ха Кирхоф за електромагнитното лъчение - колкото повърхността по-слабо поглъща лъчение с определена дължина на вълната, толкова по-слабо излъчва вълна с такава дължина. Така - този слой намалява силно лъчистия топлообмен между двете стъкла - и тъй като лъчистия толообмен в добре конструиран стъклопакет (от "обикновени" стъкла) - би пренасял около 50% от енергията - то силното му ограничаване би снижило преноса на енергия собствено между двете повърхности на двете стъкла в стъклопакета - с близо 50%. Сорри за дългото изложение, вероятно почти всичко от изписаното се знае. Но болшинството реклами за стъклопакетите са силно заблуждаващи или брутално лъжливи.

Може да се използва стъкло за купето с подобно обработена повърхност (или подобно фолио) - силно отразяваща в инфрачервената област. Както и за ултравиолетовата част от спектъра на слънчевото излъчване. Също така - тази повърхност може да отразява и част от видимата област (ако сте обръщали внимание - минавайки покрай сграда със "отразяващи" стъкла - как "пече" от тях

). Но все пак - част от прозрачността на стъклото трябва да се запази, а значи - част от енергията на слънчевото излъчване непосредствено се "пуска" вътре в купето. (Освен това - в случая, не е желателно голяма част от лъчението във видимата област да се отразява - ще блести на другите шофьори. Затова вместо да отразява, поглъща част от енергията на падащата върху него слънчева енергия (от видимата част на спектъра) - така се нагрява относително повече непосредствено стъклото, но не пропуска директно лъчението във вътрешността - където се образува своеобразен "капан" за него и голяма част от енергията му се поглъща от вътрешни тела, вътрешни повърхности.)