Мнение
от ivied » 11 Фев 2024 12:15
Защо пазарът на употребявани електрически автомобили е в застой?
Искате евтина употребявана електрическа кола, за да започнете? Само да бяха лесни за намиране. В тази страна (Германия) има само малък пазар на употребявани електрически автомобили. Защо това е така и на какво трябва да обърнете внимание при покупка.
Купуването на евтина електрическа кола не е толкова лесно: делът на употребяваните електрически автомобили, продадени на целия пазар на употребявани автомобили миналата година, беше само 1,6 процента, както определи Федералната служба за автомобилен транспорт.
Напоследък има известно раздвижване на пазара на употребявани електрически автомобили.
Съответно цената на Telsa Model 3 Standard Range Plus падна със 7000 евро до есента на 2023 г., както съобщи индустриалната служба Deutsche Automobil Treuhand (DAT). А VW ID.3 Pro S е поевтинял с над 4000 евро.
За много клиенти обаче има уловка: електрическите модели остават средно около 10.000 евро по-скъпи от сравнимите бензинови или дизелови модели. Един употребяван електрически автомобил е струвал средно 36 703 евро в края на 2023 г. Средно за целия пазар на употребявани автомобили е 27 709 евро.
Твърде малко модели се предлагат на пазара на употребявани автомобили
Ситуацията е трудна дори за тези, които предпазливо искат да изпробват електрическа кола първо чрез употребявана кола. Но защо пазарът на употребявани автомобили все още е толкова зле ? Това до голяма степен се дължи на недостатъчното предлагане, казва Беатрикс Кейм от Центъра за автомобилни изследвания (CAR) в Дуисбург. Периодът на задържане на електрическите превозни средства все още не е в диапазон, в който те биха били препродадени. Много клиенти очевидно все още са доволни от настоящите си електрически автомобили.
Важен момент също е, че все още няма яснота относно така наречените „остатъчни стойности“, каза Кийм. Това включва разумна стойност при препродажба, оставащ живот на батерията и застрахователни разходи. Това все още отнема време и може да отнеме няколко години, според автомобилния експерт. Това обаче не се дължи на възможно лошо качество, казва Кейм.
"Превозните средства, които се предлагат на германския пазар от дълго време, са предимно от утвърдени производствени компании." Това вече включва и китайските производители.
Ситуацията на зареждане в жилищната среда е важен фактор за вземане на решения
Електрическата кола в момента също страда от факта, че много хора все още имат резерви към електрическите превозни средства. Мнозина се опасяват от ограничения обхват, високите разходи за придобиване и липсата на инфраструктура, както показа проучване на DAT.
Много хора също се страхуват от възможната ненадеждност на батериите. Най-важната причина за закупуване на електрически автомобил обаче доскоро беше държавната субсидия. И това отпадна в края на миналата година.
Експертът Беатрикс Кейм също смята, че нежеланието за покупка може да се дължи и на страх от недостатъчен обхват. Особено когато става дума за пътувания с дължина от 300 до 400 километра. Тогава въпросите относно достатъчната инфраструктура за зареждане и удължаването на времето за пътуване чрез спирки за зареждане ще станат още по-важни.
Според експерта този страх е неоснователен за средните нужди.
Конвенционалните батерии определено биха били достатъчни там. За много клиенти обаче това е поне толкова важно, колкото и как са проектирани опциите за зареждане в собствената им среда на живот. Вашият собствен дом предлага ли опция за зареждане? Къде е най-близката обществена станция за зареждане? Тези въпроси са важни, но и в зависимост от е-автомобила
Автомобилният експерт подчертава, че отговорът е много различен в зависимост от модела и собствените ви нужди.
И какво могат да направят клиентите, ако искат да се сдобият с евтина електрическа кола? На първо място, трябва да сте наясно със собствените си нужди, казва Беатрикс Кийм. Колко километра всъщност изминавате средно. Каква е ситуацията със зареждането на място. Клиентите също трябва да следят премиите на производителите.
Клиентите не трябва да гледат само покупната цена. В крайна сметка това включва и други финансови аспекти, като например достъпността на инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили, данък върху превозното средство, застраховка на превозното средство, достъп до поддръжка, сервиз и доставка на резервни части за износващи се части.
„Ако например сервизната мрежа не е достатъчна, доставката на части не е гарантирана или марката изчезне от пазара, тогава тя става много по-скъпа“, казва Кейм.
Съвсем наскоро модели, произведени през 2019 г., се появяват на пазара на употребявани автомобили, както подчертава ADAC. Това често са лизинг моделите,
Според проучване на асоциацията в момента на пазара на употребявани автомобили се предлагат все повече автомобили: VW ID.3, Opel Corsa-e, електрическият Fiat 500 и Tesla Model 3.
Беатрикс Кейм е директор на бизнес развитие и проекти в Китай в Центъра за автомобилни изследвания (CAR) в Дуисбург
Последно промяна от
ivied на 11 Фев 2024 12:42, променено общо 1 път.
По света има все по-малко мотики, върху които не е стъпвал човешки крак.
Какво е жизнен опит? Отново настъпваш мотиката, но вече си с каска.