BOz написа: ↑29 Окт 2019 13:24
Реално се променят в процентно съотношение спрямо натоварването на двигателя, но най-образно казано може да заключим, че са относително в еднакво съотношение. Понякога единия вид топлозагуба може да е повече, понякога другия. За това не е уместно да генерализираш, че едното е малка част, а другите са същински, което е грешно.
Да. Доста се променят топлинните загуби, както с натоварването, така и с оборотите. Но, мисля, че при всички режими, загубите с изгорелите газове са по-големи - особено, ако изпускателния колектор не се охлажда от антифриза. Но наистина са съизмерими. По близки са при малко натоварване и ниски обороти.
Трябва да се има предвид и че с изходящите газове, се изхвърля и малка част не изгоряло и не напълно изгоряло гориво.
(При автомобилната печка, подобно на котела - изгарянето е по-пълно. И топлината отделена при изгарянето се използва пъти по-пълноценно за затопляне на купето.)
А с това, че топлината, разсейвана от охладителната система е „паразитна” загуба - имах предвид, че тя е наложителна, само поради материалите, особено маслата, които се използват. (Например, „хипотетично”, ако нямаше нужда от смазване и двигателя бе от високо топлоустойчиви материали (керамика например) нямаше да има нужда от охладителна система.) Ето например, колко по-малки са топлинните загуби от охладителната система на „корабните” ДВГ.
BOz написа: ↑29 Окт 2019 13:24
За това не може да кажеш, че не е пълноценно отоплението, защото то и без това си го има, там е. И не ти трябва абсолютно нищо друго да го правиш освен да го вкараш в купето.
Не съм казвал, че не е пълноценно отоплението. Разбира се, че ако е достатъчна получаваната топлина от антифриза (а тя в повечето случаи е повече от достатъчна при обикновените автомобили, до колкото знам) не е необходимо да се „търси” допълнителна.
Но когато двигателя се прогрява (особено, когато „времето” е студено и целия двигател, също), когато термостата е затворен и "охладителната течност" циркулира само по „вътрешния” контур - антифриза разпределя топлината от по-нагретите участъци на двигателя към по-студените - способствайки за цялостното му и по-бързо прогряване до работни температури. В случая отнемайки топлина от него (антифриза) за отопление на купето - ще влошим до някаква степен това прогряване на двигателя (но нямаме избор, ако искаме да ни е топло).
(Ако се използва топлината на изходящите газове, чрез топлообменик „охлаждащ” изходящия колектор - антифриза поглъщайки и тази топлина, много по-бързо ще прогрее „цялата маса” на двигателя до работна температура.)
За климатика, ако можеше да се използва и за отопление при хибрида - докато двигателя работи - за да се прогрее или просто за да се придвижва автомобила - за всеки кВт*сек енергия заредена в батерията - климатика би отдал (при относително нисък COP, на такъв климатик и изключвайки загубите за преобразуване на енергия от батерията към двигателя на компресора (на климатика)) около 2.5 кВт*сек топлинна енергия в купето.