Instruktor59@yahoo.com написа:При пътуване на група леки коли, в общи условия, без специално осигуряване на трасето, по което те се движат, винаги предизвиква по-голям разход на гориво на всяка по-задна кола, сравнена с по-предна. Това е обща зависимост и не сравняваме кола с 3 литра двигател с друга с 1,4 литра...
Причината е, че водачите на по-задните коли по-късно от тези на по-предните, виждат настъпващи изменения в пътната обстановка, изискващи промяна на скоростта, но са длъжни да запазят мястото си в групата. Точно това предизвиква необходимост от по-бързо увеличаване на скоростта и по-бързото й намаляване... И понеже всички (електро, преобразувателни, компютри и пр.) системи имат свои загуби, последният в групата, дори и от 2 коли, изразходва повече гориво в сравнение с ако беше сам на същия път и поддържаше същата средна пътна скорост.
Не виждам кое не е ясно, дори и да не е обръщано внимание на това явление в личната практика...
Това твърдение важи за движение в пакет тип Бързи и Яростни. Ако се поддържа разумна дистанция, (нещо което е засегнато дори в ЗДП) не виждам защо задната кола ще трябва да предприема действия различни от тези отпред.
Относно Приуса - приемам твърдението ти, че всички системи имат загуби, но има разлика при процеса 'намаляване на скоростта и последващо ускорение' между нормален автомобил и хибриден:
- при Приус 'загубата' на кинетична енергия от намаляване на скоростта се използва да зареди батериите, т.е. имаме преобразуване на механична енергия в електрическа; в последствие, електрическата енергия захранва електродвигателя за ускорението - отново преобразуване на енергия и въпреки че има загуби, не малка част (>50-60%) се използва отново, благодарение на междинния носител - батерията
- при обикновения автомобил първото преобразуване на енергията е от кинетична в топлинна (спирачки), а второто е от топлинна в кинетична (горене), но защото нямаме междинен носител на топлинната енергия, имаме двукратна загуба.