Страница 1 от 2

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 11:12
от boiski
Здравейте,

Споделям проблем, който все още не съм разрешил и изглежда е по-скоро изключение отколкото масово явление. Преди време смених съединител и за целта се наложи да сваля предния мост. Покрай свалянето на предния мост свалих и носачите. След това при монтажа на носачите изглежда не съм ги нивелирал правилно (работна позиция) и започнаха да скърцат при спускане по наклон с неравности и натискане на спирачката. Скърцането се получава основно от предния тампон, чиято втулка има назъбени краища и се вкопава в монтажното гнездо на предния мост. Там се получава превъртане и затова скърца. Гнездата до толкова се изядоха, че смених моста с друг. Ето как изглежда въпросното гнездо след тормоза:
1634542780259_50.jpg
1634542780259_50.jpg (635.69 KiB) Преглеждано 4558 пъти
1634542780273_50.jpg
1634542780273_50.jpg (797.08 KiB) Преглеждано 4558 пъти
Вследствие на превъртането на втулката на носача гнездото се изронва и монтажното разстояние се увеличава. След това при повторно стягане на болта лявата страница на моста се деформира, за да компенсира липсващия материал.

По сервизно ръководство процедурата е следната: монтира се новия носач и болтовете се стягат на ръка. Към носача се монтират шарнирните болтове (заедно с шенкела). Монтират се гумите. Колата се пуска на земята и купето се разклаща няколко пъти, за да могат носачите да заемат работна/неутрална позиция. Болтовете се стягат до 137Nm. Това е.

С новия мост изпълних процедурата като вместо да пускам колата на земята сложих по един крик под двата носача и ги вдигнах до степен предницата да се освободи от подпорните стойки. След това стягам до 150Nm. Ползвах крикове, защото нямам канал и не мога да стегна болтовете, когато гумите са качени и колата е на земята.
1634543893134_50.jpg
1634543893134_50.jpg (294.43 KiB) Преглеждано 4558 пъти
1634543849900_50.jpg
1634543849900_50.jpg (1.18 MiB) Преглеждано 4558 пъти
След пробно каране 10км и спускане по наклон чух познатото прискърцване, когато минавам през неравности. След като този проблем не е масово явление (в ПитСтоп сервиза в София дори не бяха чували за "нивелиране на носачи"), явно проблема не е в конструкцията на носачите, а в майстора. Някой ако има опит с монтажа на този тип носачи, нека сподели как ги монтира.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 14:22
от tora
Опората е на половината от разстоянието и момента е 2 пъти по-малък от необходимото да го повдигне до желаното ниво, поне така го виждам аз.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 14:33
от boiski
Възможно е усилието с крик под носача да не е еквивалентно на това с гуми на земята, допускам го. Крика е подпрян под долната част на шарнира. По-късно ще снимам колко са прибрани носачите, когато колата е на земята.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 14:51
от slowtraveler
На всеки автомобил монтажът/стягането на такива втулки става в 'нормално' положение на окачването... Идеята е гумената част да е в неутрално положение - ненапрегната при нормално положение (автомобилът е нормално натоварен и си стои на гумите)
В противен случай или къса втулката или създава други подобни на горния проблеми...

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 15:07
от urb
Проблема ти е друг. На доста коли съм сменял носачи без да правя подобни упражнения и проблеми съм нямал.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 15:41
от slowtraveler
Е те проблемите се появяват малко като се поумори гумата... А за 'износването на моста' - да не би да е имало шайби, които да са били пропуснати при монтажа?

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 16:08
от mapamop
slowtraveler написа: 18 Окт 2021 15:41 да не би да е имало шайби
Няма по каталог - това е за черното Версо от обявите - 2.2 D-Cat:
Screenshot 2021-10-18 160751.png
Screenshot 2021-10-18 160751.png (160.41 KiB) Преглеждано 4507 пъти

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 17:30
от boiski
Шайби има само от външната страна на сглобките - под главата на болта, но те имат функцията да разпределят усилието между главата на болта и периферията около отвора в моста. Под силата на болта същата тази периферия, но от вътрешната страна ще бъде вкопана в назъбената втулка на носача, като по този начин се ограничава движението на втулката.

Както каза urb, първоначално и аз не мислех че ще има особено значение в каква позиция точно са монтирани носачите. В бързината изобщо не зачетох процедурата и ги притегнах с моста на земята.

Преди малко снимах носачите с колата стъпила на земята:
Resizer_16345658671411.jpg
Resizer_16345658671411.jpg (1.08 MiB) Преглеждано 4492 пъти
Resizer_16345658914320.jpg
Resizer_16345658914320.jpg (1.03 MiB) Преглеждано 4492 пъти
Мисля е видно, че има осезаема разлика в позицията им спрямо снимката в първия ми пост с двата крика под носачите. Тук носачите и моста са почти в една равнина, докато с двата крика носачите провисват надолу с едни поне 5 градуса. Това потвърждава хипотезата на tora, че симулацията с криковете не е еквивалентна на "нормалната" позиция на носачите с гуми стъпили на земята.

В петък имам път към ТМ ауто покрай сервизната кампания за подмяна на компютъра на еърбеците и ще ги накарам да охлабят и притегнат болтовете на носачите с гуми стъпили на земята.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 18 Окт 2021 20:07
от max-2
Според мен моста се е издълбал от хлабави болтове. А от стягане с провиснали носачи ще пострада само каучука.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 19 Окт 2021 09:49
от BOz
max-2 написа: 18 Окт 2021 20:07 Според мен моста се е издълбал от хлабави болтове. А от стягане с провиснали носачи ще пострада само каучука.
Алтернатива - някой е въртял гайката при стягане вместо болта.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 19 Окт 2021 17:27
от boiski
Много е вероятно предписаното усилие 137Nm да се явява недостатъчно или да е валидно за нови мост и носачи + правилно позициониране на носачите. Умишлено стягах със 150Nm, за да избегна евентуална грешка на инструмента.
Колкото до болтовете и гайките, предния тампон е само с болт, а задния с болт и гайка. Тези 150Nm са приложени на главите на болтовете, а гайката е фиксирана в процепите на моста и не превърта.
Inked1634653312064_80_LI_48.jpg
Inked1634653312064_80_LI_48.jpg (240.43 KiB) Преглеждано 4394 пъти
В петък ще пиша дали стягането на носачите в работна позиция е дало резултат.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 26 Окт 2021 17:21
от boiski
Ъпдейт от предния ми пост. 4 неща се случиха от тогава:

1. Преглед ходова част и нивелиране на носачи в ТМ-Ауто София Изток. Механика охлаби 4-те болта на двата носача, повдигна ги с крик подпрян под шарнирите и надигна до степен купето да започне да се отделя от подемника. Уви, нямаха свободен подемник тип платформа с канал, на който да притегнат носачите с гуми стъпили на земята. Разпечата си частта от сервизното ръководство, в която са опоменати усилията на стягане (137Nm) и притегна със 140-150Nm. Поговорихме по темата и доколкото разбрах и той не беше срещал подобен "феномен". След манипулацията, покара колата навън, каза че не чува скърцане и по живо по здраво. Съответно след това като я подкарах по наклоните пак се разскърца.

2. Свалих носачите да огледам какво се случва с леглата в моста. Ясно проличава, че втулките на носачите не са стояли мирни и са шавали в посока навън от моста.


Рекох си, сигурно тези ръждиви и претъркани зъби не захапват добре в моста и изпускат. Заостих ги и ги издълбах с помощта на дремел:



След това монтирам носачите в позиция аналогична на тази, когато колата е стъпила на земята (за целта си ползвам снимките, които съм направил предварително):



Стягам не със 137Nm, не със 150, а с 210Nm! Подкаравам колата и носачите скърцат.

3. Отивам при мой приятел с канал и повтаряме монтажната процедура по ръководство. Колата е стъпила на земята, охлабват се болтовете, купето се разклаща няколко пъти и болтовете се затягат (отново с 210Nm). Носачите скърцат. Казвам си, яснооо…този мост е фира, трябвало е да нивелирам и стегна носачите от първия път, преди да са превъртели.

4. Взимам още един мост втора ръка от 2.2 136кс този път, с фабрично монтирани и нивелирани носачи (носачите нито са охлабвани, нито са вадени; теглих по един ключ 154Nm на всички болтове и всичко си беше на място):



Качвам моста на колата. Изкарвам от гаража и по-рядко, но все пак отчетливо чувам познатото "скръц-скръц". Какво се оказва? Проблема най-вероятно не е нито в моста, нито в носачите, щом мост с фабрично стегнати и нивелирани носачи започва да си суче втулките след броени метри. За момента казуса остава неразрешен. Утре съм на реглаж за справка колко големи компенсации ще има ляво-дясно (едва ли това ще да е причината, ама вече хвърлям боб...). Стаб. щангата е ок, с нови биалетки и тампони. Шарнирите са нови, вътрешни и външни накрайници са нови, опорите на макферсоните и прахоуловителите са нови, полуоските са ревизирани и са ок, главини са ок, спирачки също. Не се наблюдават никакви следи от удари по предницата. Отзад вдясно е била чукната, но само до степен да се спука стопа и съвсем леко да се подвие ръбчето на калника под него. Гредичката под бронята е леко деформирана, но цялостно здрава.

Репорт от реглаж на преден/заден мост правен след началото на скърцането и преди монтирането на втория мост:
реглаж.pdf
(573.9 KiB) Свалено 98 пъти


Задно дясно колело е леко отворено, дали от удара, дали от друго, не знам, но според майстора на 3д геометрията отклонението е толкова малко, че дори не би повлияло на износването на гумата. Не мисля, че има връзка със скърцането на предницата.

Изглежда нещо вкарва екстра усилие в носачите и се опитва да ги измъкне от моста, но не мога да установя кое е това нещо.

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 26 Окт 2021 18:59
от BOz
Пробва ли с откачени биалетки дали скърца?

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 26 Окт 2021 19:08
от ufer
Четох с голям интерес, страхотен казус. Какъв тип все пак е това скърцане: чисто метално или гумено-метално?

Монтаж и нивелиране на носачи на Корола Версо

Публикувано на: 26 Окт 2021 20:13
от boiski
BOz написа: 26 Окт 2021 18:59 Пробва ли с откачени биалетки дали скърца?
Не съм, ще пробвам и това, за да се изключи влияние на стаб. щангата.
ufer написа: 26 Окт 2021 19:08 Какъв тип все пак е това скърцане: чисто метално или гумено-метално?
По-скоро метално. Вибрациите при слизане от легнал полицай със спирачка съпътстващи звуковия ефект наподобяват стържене или чегъртане. Подобно единично изпукване/скърцане може да се получи и при навиване на волана или маневриране напред-назад.