Здравейте. В книжката на Тойота пише, че в периода на разработване на колата не трябва да се правят две неща: първо да се кара с висока скорост и второ да се кара продължително време с една и съща скорост. Имам питане относно тези две изисквания
Първо, коя е тази висока скорост като стойност, защото в книжката не я пише като стойност, а просто "висока скорост" Да ама ако за един човек висока скорост е 120 то за друг висока скорост може да е 180 км/ч. Та до каква скорост можем да караме в периода на разработване на колата - 90, 100, 120, 140, колко е тази висока скорост до която може да се кара спокойно.
И второ, какво значи да не се кара продължително време с една и съща скорост. Ако тръгна от София към Бургас по магистралата, какво трябва да правя. Да кажем карам половин час със 120, после половин час тряба да карам със 90, после половин час със 100 и т.н.. за да не карам продължително време с една и съща скорост. И колко е това продължително време което може да се кара с една и съща скорост - 15 мин., половин час, един час колко е? Пак няма уточнено колко време може да се кара с една и съща скорост и на колко време трябва да сменяме скоростта по време на разработване.
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 17 Авг 2025 16:59
от TATI
Я пак си прочети какво пише
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 17 Авг 2025 17:47
от mirott
Точно това пише, което и пита човека. И понеже е написано от идиоти, човека не го разбира. И ако ви се иска да обясните го направете. Ако ли не, можете да замълчите, а не да проявявате това отношение към всеки, задал въпрос тук. От доста Ваши постове лъха злоба, и по-лошото в случая-некомпетентност. Защо правите всичко това?! Бъдете здрави!
п.п. По-късно вероятно ще отговоря на питащия...
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 17 Авг 2025 18:13
от TATI
А твоето мнение с какво помогна на питащия?
Той е написал "Здравейте. В книжката на Тойота пише"
Аз съм му цитирал книжката на Тойота.
Повече няма какво да се каже
П.П. По-късно ще изтрия мненията, нямащи връзка
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 17 Авг 2025 18:43
от mirott
Да, цитирали сте му книжката, която е прочел и не разбира. И задава въпрос. Вие с какво му помогнахте?!
И ако не разбирате целта на поста ми, и не Ви кара да се замислите поне малко, наистина можете спокойно да изтриете всички постове, освен на автора...
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 17 Авг 2025 18:53
от mirott
borisfx написа: ↑17 Авг 2025 15:54
Първо, коя е тази висока скорост като стойност, защото в книжката не я пише като стойност, а просто "висока скорост"
По принцип не трябва да се споменава скорост, а обороти на мотора. Това е важно. За разработване не бива да се превишават 2-3000 за бензинови и 1500-2000 за дизел.
borisfx написа: ↑17 Авг 2025 15:54
какво значи да не се кара продължително време с една и съща скорост
Това никой нормален човек, разработващ нов или след ремонт мотор не би могъл да обясни адекватно, защото е точно обратното. Трябва продължително време да се кара с горе-долу еднакви обороти...
Последния мотор го разработвахме София -Бургас и обратно с около 1800 оборота(след ремонт), след това сменихме масло и филтри. Последното също в никоя книжка на нов автомобил не го пишат, а е важно. След 500-1500 км е хубаво да се сипе ново масло в мотора. Да, но...
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 17 Авг 2025 20:55
от gena_bs
Смяна на маслото в двг след 500-1500км - това е презастраховане.
По-скоро 2000 - 2500км или около 100 мото часа. И пак зависи от маслото и най-вече от стила на шофиране.
Оборотите са пряко свързани с налягането в маслената система. Прекалено ниските (<2000) водят до по-големи негативни последици.
Според мен е добре заедно с маслото на двг да се сменят и останалите технически течности.
По желание дори и трансмисионното, особено на вариаторите, автоматичните и роботите. За механичните не е от такова голямо значение.
Много важно, е също така, да се спазва оптималния температурен диапазон за работа на двг при разработването му
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 06:55
от slowtraveler
mirott написа: ↑17 Авг 2025 18:53
Това никой нормален човек, разработващ нов или след ремонт мотор не би могъл да обясни адекватно, защото е точно обратното
Разработваме автомобил, а не двигател....
Затова - за разработването му е нужно преминаване през различни режими, предавки, натоварвания на трансмисията, спирачки и т.н. и т.н...
Динамиката, резонанса и т.н. на всяка една част е различна при различни обороти и част... Съответно преминаването през даденият режим 'ще разработи' частта...
Затова и се използват различните режими... За двигател също не е добре разработване в един режим - в един режим започва натрупване на въглеродни отлагания, в други - по-активни режими тези отлагания се изгарят и т.н...
Пък ако не дай си боже си избрал режим с повишен резонанс - на двигателя няма да му е много хубаво - неслучайно на някои транспортни средства има допълнителен червен знак на оборотомера с какви обороти да не шофираш. При автомобилите такъв се реща рядко, защото двигателчетата са по-малки, и оборотите са толкова активно променящи се, че е трудно да умериш и задържиш критичните обороти.....
Относно въпроса - имаше такава тема по спомен, но общо взето - шофирай си нормално в българските ограничения без да използваш темпомат и това е... Да, по-добре би било да завъртиш 400-500км из града преди това, ама то е изключение някой да вземе автомобил от дълъра, който се намира на входа на магистралата и веднага да я изпъне по магистралата
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 09:07
от mirott
Абсолютно невярно. Особено в частта с градското каране. И смяна на масло по предписание нали, след 20-30К км...моля ви се, спрете...
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 10:53
от mukot
slowtraveler написа: ↑18 Авг 2025 06:55
Да, по-добре би било да завъртиш 400-500км из града преди това
mirott написа: ↑18 Авг 2025 09:07
Абсолютно невярно. Особено в частта с градското каране.
Наистина имаше различни мнения по въпроса за градското каране при разработването. Старото разбиране беше, че е по-добре разработването да става в извънградси условия с постепенно натоварване и без високи скорости /обороти на двигателя/. Това разира се изключваше каране по магистрала. Обаче в последните години особено когато масово навлязоха маслата с много нисък вискозитет и магистлаите станаха преобладаващо каране извънградско, производители и специалисти стигнагнаха до извода, че е по-добре първите 500 - 1000 км. да са градско каране главно поради това, че при него се постига каране в различни обороти и температурите на маслото /особено при хибириди и ДВГ със старт-стоп, каквито са преобладаващо новите коли/ не достигат критично високи стойности, а по-ниските температури не пречет толкова.
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 11:03
от mirott
Да, точно градското каране с 50-100 запалвания за тези км ще го разработи перфектно. И последваща смяна на масло след 20-30К км...няма смисъл, всеки си има глава на раменете.
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 11:12
от Hursa
borisfx написа: ↑17 Авг 2025 15:54В книжката на Тойота пише, че в периода на разработване на колата не трябва да се правят две неща: първо да се кара с висока скорост и второ да се кара продължително време с една и съща скорост. Имам питане относно тези две изисквания
Тъй като вероятно въпросите са за плъгин хибридния C-HR - вижте, какви типови фрази са използвани в "книжката" и подобни са препоръките за почти всички съвременни масови модели. Така, че тези препоръки до някаква степен са презастраховане от страна на производителя. Все пак съвременното двигателостроене е до голяма степен роботизирано за масовите модели. Изработката, поне по отношение на двигателя е с голяма точност, използват се повърхностни обработки (широко се използва хонинговане, повърхностно закаляване или покрития на "триещите" се повърхности - както в цилиндрите, така и за хидродинамичните лагери). С тези препоръки (до колкото разбирам) се цели да не се получи по-голямо сработване в определени зони на новите не работили триещи се повърхности, за сметка на несработването (слабото взаимно притриване в други области) и така начално по-голямо неравномерно сработване, което евентуално да доведе до по-значително неравномерно износване с "натрупване на изминатите километри". Затова според мен е и препоръката да не се шофира продължително време с постоянна скорост - имайки се в предвид да не се държат продължително време относително постоянни обороти. Затова е и препоръката, за новите механизми отначало да се избягва голямо натоварване (и така относително по-висока температура), както и високи обороти. А при по-висока скорост - дори относително по не интензивно ускорение - ще доведе до по-значително повишаване на натоварването и оборотите (когато се ускорява с хибрида или автомобил с вариатор - нямате пряк контрол по отношение на оборотите). Така, че аз по-скоро гледах да не шофирам със скорости по-големи от около 130, без резки ускорения, да избягвам превишение на 3000 об/мин. Тъй като двигателя ще е двулитровия за хибриди (въпреки, че може би не е особено удачен) - не могат да отрекат качествата му, както и на хибридната система в която е интегриран, които правят много добро впечатление. Въпреки, че е относително по-високооборотен, явно "развива" мощността си още в ниските. Така, че дори на висока скорост работи при относително не високи обороти (на 3000-3500 поддържа максималната скорост (189 по километраж), при вас евентуално, заради сув купето и по-високото тегло - ще бъдат малко по-високи). Така, че имайте го в предвид - при магистрална скорост едва ли оборотите ви ще са високи, освен при по-интензивни ускорения при изпреварване. (С вариатор и дори в хибрид с е-цвт - така или иначе трудно ще поддържате постоянни обороти, в това отношение, може да не обръщате голямо внимание, от време на време изменяйки скоростта - но по нашите пътища и без такива старания рядко ще поддържате постоянна скорост продължително време, дори на магистралите. А специално плъгин хибрида вероятно може да "изключва" двг и при висока скорост - още повече обърквайки престараването .)
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 13:21
от slowtraveler
mirott написа: ↑18 Авг 2025 09:07
моля ви се, спрете...
Няма нужда от драматизъм - тук всеки трезво споделя доводите си, а 'кой е по-прав' - всеки решава за себе си на база своите си знания и опит
Умерените, а не максималните режими позволяват напасване на детайлите без голям риск от стрес...
Различните режими позволяват разработването да стане при различни условия, температури, обороти на детайлите (та дори и усуквания на материалите)...
Съвсем простият пример на автомобили с предавки - ако се качиш на магистралата и разработваш автомобила там - ще си разработил само шеста предавка
Иначе теории за правилното разработване има много - от 'карай внимателно' до 'педала до метала'... Коя от коя по-убедителни
За мен умереното преминаване през всички режими е най-доброто за механиката... След което - плавно увеличаване на режимите с навъртането на километри и разработване на автомобила...
И без никакви притеснения ако в момента на първоначалното разработване се е наложило да се даде пълна газ и т.н. - безопасността е на първо място, а разработването няма да се притесни чак толкова от единичен случай
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 14:04
от mirott
slowtraveler написа: ↑18 Авг 2025 13:21
Няма нужда от драматизъм
Аз не виждам драматизъм никъде. Просто помолих да се спре със свободните съчинения.
За смяната на маслото обаче не споделяте нищо...или производителя написал така, значи е така?! И кой казва магистрала, кой казва само на една предавка, кой казва без промяна на режими?! Четете внимателно и с разбиране.Това, че споделих пример за мотор след ремонт и се хващате за него?! Нов автомобил и да не се разработва, все тая. Все ще изкара толкова... качеството вече е под всякаква критика.
А първото ми мнение бе насочено към безполезния, злобен и никому ненужен коментар, на човек с ник в зелено. На което никой не обръща никакво внимание всъщност. После искаме потребителите да спазвали благоприличие...
Разработване на нов автомобил-скорост?
Публикувано на: 18 Авг 2025 14:20
от slowtraveler
mirott написа: ↑18 Авг 2025 14:04
злобен и никому ненужен коментар, на човек с ник в зелено. На което никой не обръща никакво внимание всъщност.
И както се вижда - правилното отново е цитирано точно в този 'злобен и никому ненужен коментар, на човек с ник в зелено' Другото са дрънканици да си тренираме пръстите ..
► Виж съдържание
Офтопик
mirott написа: ↑18 Авг 2025 14:04
Нов автомобил и да не се разработва, все тая. Все ще изкара толкова... качеството вече е под всякаква критика.
В противоречие с изписаното от теб - на времето разработването бе жизнено важно за дълговечността на агрегата, а сега поради по-доброто качество на обработка и т.н. - влиянието на разработването доста е спаднало, както и отпадна нуждата от смяна на масло няколкостотин километра след вкарване в експлоатация на автомобила..