Страница 1 от 2

Yaris XP90 1.33 1NR-FE VVTi 2009 - губи масло ?

Публикувано на: 30 Апр 2024 08:01
от didak
Случаят е следният - имам ярис с 1NR-FE двигател. Колата е на 108 000км. /имам я от нова/. Абсолютно безпроблемна до този момент, никога не е пипала масло досега, сменяни са само консумативи.
Преди 2000 км., на 8000 от последна смяна на масло, установих че едва зацапва върха на щеката. Тогава бях в Румъния и направо смених масло и филтри там /с Castrol Edge 5W30/. От тогава до сега съм минал към 3000 км. и маслото на щеката е намаляло с около 17 мм., което доколкото четох около 400-500 мл.
Не забелязвам да пуши от ауспуха при подаване на повече газ, няма видими течове като се гледа двигателя на канал, не забелязвам промяна в поведението на дигателя и в движение и на празен ход, не забелязвам разпенване на маслото на щеката, не виждам нещо странно в охладителната течност... При последната смяна на масло и филтри на 98000, са сменени свещите и охл. течност...
Та, затърсих причина. Тук, във форума, почти няма описани подобни проблеми. Оказа се обаче, че се смята за характерен проблем за двигателя около 100 000 да започне да пипа масло, заради: 1. запушване на маслени отвори в буталото; 2. заклинване на масления сегмент.
Официалната причина според Тойота е нередовна/ненавременна смяна на масло или използване на неотговарящо на изискванията такова.
Решения
- отваряне на двигателя и смяна на бутала и сегменти. Въпрос - ако се сложат пак със същите параметри какъв е смисъла, след като причината е конструктивна, да не говорим за съмнителното качество на афтърмаркет частите?
- срещнах много мнения за използване на масло 5w30, 5w40.. 10w40..., което силно намалява количеството на загубите
Добре, производителя препоръчва 0w20, у нас масово се слага 5w30, появява се проблем и го решаваме с 5w40 например. Не е ли това потенциална причина проблемът да се задълбочи - ако го е имало на 1 цинлиндър, да се появи и на втори, трети..
Ако най-сигурния начин за избягване на проблема е 0w20, не е ли най-добре да се слага 0w20, дори с цената на едни 100-тина лева /от смяна до смяна/ за доливане?

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 08:29
от WoLF
Слагане на по-гъсто масло никога не решение на проблема, сам си разбрал... Според мен почваш да сменяш на 8000 маслото от сега нататък и да го следиш редовно. Разхода не е голям, но рязката му поява буди разсъждения. Ако я палиш при температури под 10 градуса и празния ход не е добър, може да имаш проблем с гарнитурата и от там да вкарва масло в цилиндър (аз съм така).
Относно 0-20, много колеги карат с такова и не само зимата. Като просто правило - ако го има в книжката, можеш да го ползваш :thumbsup:

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 09:14
от Ивайло Димов
Това е всеобща гаражна заблуда още от времето на съвецкия автопарк и масла тип М8Д .Карайте си с 0W20 и сменяйте на 5000 км при преобладаващ градски пробег,7-8000 при смесено .

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 09:24
от Akima
didak пусни шаси, за да видим номера на новите сегменти и бутала.

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 09:34
от gena_bs
А досега на какви интервали е сменяно маслото?
Ако е на "предписаните" от производителя над 15000, това е причината за проблема.
Всичко, което си прочел за последствията от това, е вярно.
Няма как да видиш нищо на ауспуха. Просто маслото се събира в катализатора и догаря в него. Което унищожава последния.
Според това:
https://toyota-club.net/files/faq/13-01 ... ne_eng.htm
няма проблем маслото да е 5W30. Важното е какъв е състава на конкретното масло.
Обаче това няма да ти помогне. Тънките сегменти на буталата (закоксовка, карбонизация - все тая) няма как само от маслото да се изчистят.



1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 10:51
от didak
Akima написа: 30 Апр 2024 09:24 didak пусни шаси за да видим номера на новите сегменти и бутала.
VNKKH98330A064720

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 10:57
от mapamop
По спомен на 1ZZ-FE май му даваха на 100К пробег да се регулират клапани със съпътстваща смяна на маслообиращите гумички на клапаните. Може ли и тук казуса да е същият и да излезе малко по-евтин ремонта (този път, защото рано или късно винаги се стига до "цепене на мотора")?
Спекулирам, предвид че двата мотора са различни ....

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 11:05
от iovkito
Аз не виждам какъв е проблемът да се експериментира. Карам нов гаранционен автомобил на 60 000км, който ми гори масло 5w30. Сменям го с 5w40, колата спира да гори и не доливам нищо до следващата смяна, която е през 15 000км. От този момент са минали 350 000км или над 20 обслужвания. Значи е трябвало да доливам до ден днешен, но не и да сменя вискозитета? Ако този двигател беше изгорил няколко десетки литра масло, в какво състояние щяха да са катализаторът, сегментите, егр, картерна вентилация?

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 11:13
от gena_bs
@iovkito
Продължавай да сменяш двигателното масло на 15000км! Пък може да пробваш и на 25000, както е "препоръчано" за някои макаронаджийски автомобили.
Резултатът ще бъде почти мигновен. Можеш и визуални материали да приложиш след това във форума.
Или просто смяташ да се отървеш от автомобила?
Като го върнеш или продадеш на някой шаран? Между последните две почти няма разлика. Само в цената.

1NR-FE губи масло

Публикувано на: 30 Апр 2024 11:24
от Akima
didak написа: 30 Апр 2024 10:51 VNKKH98330A064720
Бутало с болт:
Стар № 13101-47020
Нов № 13101-47021

Сегменти:
Стар № 13011-47030
Нов № 13011-47031

Гарнитури - голям комплект:
04111-47051

TSB по темата - ВАЖНО:
EG-0095T-1112_IR.pdf
(288.94 KiB) Свалено 299 пъти
Полезна тема:
https://www.toyotabg.eu/viewtopic.php?t=29481

Yaris XP90 1.33 1NR-FE VVTi 2009 - губи масло ?

Публикувано на: 30 Апр 2024 11:44
от iovkito
gena_bs написа: 30 Апр 2024 11:13 @iovkito
Не знам дали прочете, че колата е на 410 000км, масло не гори и е вече на 17г, а смяната на вискозитета съм я направил преди 14 години. Какви шарани, какви продажби.

Yaris XP90 1.33 1NR-FE VVTi 2009 - губи масло ?

Публикувано на: 30 Апр 2024 12:50
от Ивайло Димов
Нека се придържаме към темата и добрия тон.Лично за мен такъв ремонт е безмислен,цената може да надхвърли 2500 ,ако гори масло по 400-500 мл на 5000 хил км е поносимо и напълно нормално за автомобил с няква родилна малоформация .Колегата да си прецени с оглед сегашната стойност на колата :thumbsup:

Yaris XP90 1.33 1NR-FE VVTi 2009 - губи масло ?

Публикувано на: 30 Апр 2024 13:17
от didak
iovkito написа: 30 Апр 2024 11:05 Аз не виждам какъв е проблемът да се експериментира. Карам нов гаранционен автомобил на 60 000км, който ми гори масло 5w30. Сменям го с 5w40, колата спира да гори и не доливам нищо до следващата смяна, която е през 15 000км. От този момент са минали 350 000км или над 20 обслужвания. Значи е трябвало да доливам до ден днешен, но не и да сменя вискозитета? Ако този двигател беше изгорил няколко десетки литра масло, в какво състояние щяха да са катализаторът, сегментите, егр, картерна вентилация?
хм, замисли ме в посока противоположна на логиката ми. наистина точно вчера ховорих със собственик на такъв двигател, вече на над 200хил. - наложило се е да махне катализатора защото се е запушил. сега слага 10w40 и казва, че не го пипа...
тук https://www.toyotaownersclub.com/forums ... nsumption/ друг споделя, че е пробвал много масла и накрая 5w40 на шел се е представило най-добре...

Yaris XP90 1.33 1NR-FE VVTi 2009 - губи масло ?

Публикувано на: 30 Апр 2024 13:59
от ufer
Всички съвети дотук са полезни и верни. От една страна, колата е само на 100 000 км, а от друга, вече е 15-годишна. Един скъп ремонт с нови бутала не си заслужава, освен ако няма сантиментална стойност. При всяко положение една промивка с газ за горене може да се окаже полезна, ако маслените сегменти или отвори в буталата са клеясали (отделно има и разни препарати, някои от които не са лоши). Ако човек има късмет, може и да не разглобява мотора. Гумичките и регулирането на клапаните също е важно и не е безбожно скъпо. Може и без да се сваля главата, има си методи... Пък ако се наложи в краен случай да се вадят буталата, тогава ще се изясни всичко. Някои проблемни бутала търпят и увеличаване на маслените отвори, с цел да не се купуват нови бутала. И преди въобще някой да се реши да разглобява, е добре да пробва с други, качествени масла... :thumbsup:

Yaris XP90 1.33 1NR-FE VVTi 2009 - губи масло ?

Публикувано на: 30 Апр 2024 14:19
от Akima
В поредна тема напомням да се следват диагностичните процедури:
1.Огледайте цилиндрите с камера/ендоскоп/бороскоп през отворите на свещите.

Цената дори и на цял запазен мотор от заводско ревизираните партиди е пренеблежително малка.