Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам
Публикувано на: 06 Фев 2024 18:09
Ценови шок – защо новите автомобили стават все по-скъпи?
Новият доклад на DAT разкрива огромни скокове на цените на новите автомобили. Покупните цени спрямо доходите достигат 50-годишен връх.
Всеки, който се е оглеждал за нова кола миналата година, вече е усетил какво показва последният доклад на DAT за 2024 г.: цените са по-високи от всякога. Цените на производителите достигнаха исторически връх, и то не само в абсолютно изражение.
Особено по отношение на личните доходи тарифите са достигнали най-високата си стойност от 50 години насам.
Докладът DAT хвърля светлина върху ситуацията на пазара на употребявани и нови автомобили от 1974 г. насам и оттогава се е утвърдил като реномиран авторитет в тази област. Сравнението на цифрите от последните пет десетилетия е показателно. Преобразувано в евро, съотношението на новата цена спрямо средната годишна заплата в Германия преди 50 години е била 38 процента. Това съотношение остана относително стабилно през годините, докато не се повиши рязко през 2014 г. Днес, в сравнение с годишния доход (средно 55 632 евро), около десет месечни заплати се харчат за нова кола (средна цена 44 630 евро).
Причините за това увеличение на цената са комплексни. Заплатите в много индустрии, особено в близкото минало, вече не са в крак с рязкото нарастване на инфлацията, докато производителите (не само) коригираха цените си нагоре няколко пъти в годината поради инфлацията.
Една от причините е и увеличението на цените, причинено от много кризи (ключова дума: недостиг на части). Не на последно място, нарастването на електромобилността води до по-високи ценови нива: според анализ на DAT средната цена на електрически автомобил в Германия през 2023 г. е била около 50 060 евро. Около 15.
За разлика от тях средната цена на бензиновите автомобили е с 15 000 евро по-евтина.
По-строгите регулации вдигат цените
Техническият прогрес и законовите изисквания също са силни ценови двигатели. Новите разпоредби за оборудване за безопасност и допълнителни функции за комфорт взимат своето, както и все по-строгите ограничения на емисиите.
Това означава съответните допълнителни разходи както при разработването, така и при производството. Разбира се, производителите ги предават на клиентите.
Като пример за цялостния пазар, някои съображения във VW, с около 520 000 регистрации на нови автомобили през 2023 г., са пазарен лидер (в Германия) и следователно отражение на тази тема. Преди 10 години базовата цена на най-евтиния VW Polo (Trendline, 60 к.с.) беше 12 450 евро. Днес ценовата листа започва от 21 590 евро за Polo Life с 80 к.с.
Бензинови двигатели, увеличение на базовата цена от 73,4 процента. Същата картина с Golf: Докато Golf VII Trendline с бензинов двигател с мощност 85 к.с. струваше 17 175 евро през 2014 г., днес началната цена е Golf Life със 110 к.с. за 29 275 евро – 70,4 процента повече за десет години.
Решаващ момент за постоянно растящото ниво на цените е изчезването на евтините малки автомобили. Много производители са извадили от гамата си тези практични модели „стига да кара“
тъй като разходите за разработка бяха твърде високи според действащите разпоредби и печалбите на модел бяха твърде ниски. VW също е пример тук, където евтиният Up! беше елиминиран от програмата в края на 2023 г.
Заключение
Последният доклад на DAT подчертава, наред с други неща, нивото на цените на новите автомобили в Германия. И това потвърждава усещането, което хората, интересуващи се от нови автомобили, имат отдавна: никога не е било толкова скъпо, колкото е днес. По-специално през последните десет години цените се повишиха драстично по отношение на доходите. Това е и защото евтините базови версии и практичните малки автомобили вече са дефицит.
Източник: auto-motor-und-sport
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... port-2024/
Новият доклад на DAT разкрива огромни скокове на цените на новите автомобили. Покупните цени спрямо доходите достигат 50-годишен връх.
Всеки, който се е оглеждал за нова кола миналата година, вече е усетил какво показва последният доклад на DAT за 2024 г.: цените са по-високи от всякога. Цените на производителите достигнаха исторически връх, и то не само в абсолютно изражение.
Особено по отношение на личните доходи тарифите са достигнали най-високата си стойност от 50 години насам.
Докладът DAT хвърля светлина върху ситуацията на пазара на употребявани и нови автомобили от 1974 г. насам и оттогава се е утвърдил като реномиран авторитет в тази област. Сравнението на цифрите от последните пет десетилетия е показателно. Преобразувано в евро, съотношението на новата цена спрямо средната годишна заплата в Германия преди 50 години е била 38 процента. Това съотношение остана относително стабилно през годините, докато не се повиши рязко през 2014 г. Днес, в сравнение с годишния доход (средно 55 632 евро), около десет месечни заплати се харчат за нова кола (средна цена 44 630 евро).
Причините за това увеличение на цената са комплексни. Заплатите в много индустрии, особено в близкото минало, вече не са в крак с рязкото нарастване на инфлацията, докато производителите (не само) коригираха цените си нагоре няколко пъти в годината поради инфлацията.
Една от причините е и увеличението на цените, причинено от много кризи (ключова дума: недостиг на части). Не на последно място, нарастването на електромобилността води до по-високи ценови нива: според анализ на DAT средната цена на електрически автомобил в Германия през 2023 г. е била около 50 060 евро. Около 15.
За разлика от тях средната цена на бензиновите автомобили е с 15 000 евро по-евтина.
По-строгите регулации вдигат цените
Техническият прогрес и законовите изисквания също са силни ценови двигатели. Новите разпоредби за оборудване за безопасност и допълнителни функции за комфорт взимат своето, както и все по-строгите ограничения на емисиите.
Това означава съответните допълнителни разходи както при разработването, така и при производството. Разбира се, производителите ги предават на клиентите.
Като пример за цялостния пазар, някои съображения във VW, с около 520 000 регистрации на нови автомобили през 2023 г., са пазарен лидер (в Германия) и следователно отражение на тази тема. Преди 10 години базовата цена на най-евтиния VW Polo (Trendline, 60 к.с.) беше 12 450 евро. Днес ценовата листа започва от 21 590 евро за Polo Life с 80 к.с.
Бензинови двигатели, увеличение на базовата цена от 73,4 процента. Същата картина с Golf: Докато Golf VII Trendline с бензинов двигател с мощност 85 к.с. струваше 17 175 евро през 2014 г., днес началната цена е Golf Life със 110 к.с. за 29 275 евро – 70,4 процента повече за десет години.
Решаващ момент за постоянно растящото ниво на цените е изчезването на евтините малки автомобили. Много производители са извадили от гамата си тези практични модели „стига да кара“
тъй като разходите за разработка бяха твърде високи според действащите разпоредби и печалбите на модел бяха твърде ниски. VW също е пример тук, където евтиният Up! беше елиминиран от програмата в края на 2023 г.
Заключение
Последният доклад на DAT подчертава, наред с други неща, нивото на цените на новите автомобили в Германия. И това потвърждава усещането, което хората, интересуващи се от нови автомобили, имат отдавна: никога не е било толкова скъпо, колкото е днес. По-специално през последните десет години цените се повишиха драстично по отношение на доходите. Това е и защото евтините базови версии и практичните малки автомобили вече са дефицит.
Източник: auto-motor-und-sport
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... port-2024/