Страница 1 от 2

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 11 Юни 2020 09:41
от ufer
При 3000 стр. литература не открих ред на стягане на всмукателни и изпускателни колектори на Тойота и по-точно на 4АГЕ. И понеже за първи път правя ремонт на тойотски мотор, интересно ми е дали някой знае нещо по въпроса? При Форд и Опел общо взето колекторите се стягат отвън - навътре, било на кръст, било охлювообразно. Дали е така и при Тойота?

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 11 Юни 2020 21:08
от Sandocan
Ufer,
Гледам че майсторите си пасуват.Това което аз съм учил е че колекторите се стягат от вътре навън.Това е за да се избегнат последващите деформации.За тойота не би трябвало да е по различно.Има едно обаче и затова нека знаещите се изкажат.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 12 Юни 2020 09:23
от ufer
Те, японците, са по принцип много прецизни. За главите и валовете всичко си го дават точно, но за колекторите мълчат. За малки размери не е от голямо значение, но при по-дълги конструкции вече става важно. Аз цял живот съм имал Фордове и Опели и при тях повечето от колекторите са по-дълги, отколкото при Тойота. Но все пак всичко е конкретно... Ето един пример за всмукателни колектори при Форд V4 и V6:
20MTS.pdf
(32.35 KiB) Свалено 171 пъти

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 12 Юни 2020 19:40
от Revenger
В ръководството за ремонт на този мотор не е указана последователността на затягане при всмукателния и изпускателния колектор, т.е. това едва ли има кой знае колко голямо значение.
Ако трябва да се избира обаче, на мен по-логично ми се струва да се стягат отвън навътре.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 12 Юни 2020 22:11
от vfr800
Почваш от шпилките. От средната като при глава, няма разлика. Идеята е същата да не събереш краищата към средата. Натяга е около 3 килограма така, че няма голямо знаение. Ако ползваш афтърмаркет гарнитури трябва да притягаш поне 5 пъти, защото са картонени. Ако ползваш оригинални 2 пъти обиновено е ок.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 13 Юни 2020 10:10
от xtratime
Привет!
Когато затягаме колектори,картери,глави и всякакви видове капаци,и нямаме указание за реда на затягане е най-добре да се започне от средата и описвайки спирала да вървим към краищата.Другото важно е да се притягат равномерно.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 13 Юни 2020 22:12
от Оги
+1 с последните два коментара. Обаче предварително трябва да се погледе на плоска повърхност контактната част с блока дали е права, евентуално да се изправи. В противен случай гарнитурата на колектора скоро се сдухва, дори е възможно след няколко прехода изпускателния колектор да се счупи ако е много крив.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 13 Юни 2020 22:33
от Sandocan
+1
:cheers: Той колегата ufer със сигурност ги знае тези неща.Даже и това че се предлагат метални гарнитури и неръждаеми колектори.То май и оригиналните са от стомана а не от чугун.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 13 Юни 2020 23:08
от Оги
:thumbsup: Но аз писах за незнаещите. :)

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 15 Юни 2020 11:42
от ufer
Улавям се, че колкото повече знам, толкова повече не знам! :) И тук са 2 мнения: отвътре навън (като при главите) и отвън навътре (като при Форд, да речем). Иначе всичко съм измерил с планметър, всмукателният колектор + T-VIS са от алуминий, а изпускателният - чугун и е свестен. При всяко положение натягането ще бъде по класическа спирала (дали навътре или навън, още се колебая). А гарнитурите са метални и се стягат с 27, респ. 25 Nm...

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 15 Юни 2020 12:44
от Revenger
Обърни внимание и на гайките при изпускателния колектор - ако са стоманени, замени ги с месингови.

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 15 Юни 2020 12:50
от ufer
Двете гайки и трите болта при мен са оригинални и в отлично състояние. Иначе съм запознат с тяхната специфика и как понякога се заваряват за колектора... :thumbsup:

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 15 Юни 2020 13:01
от Revenger
Рано или късно ще се заварят и оригиналните... :D

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 15 Юни 2020 13:12
от ufer
Не е невъзможно, но аз имам вредния навик да ги смазвам с медна грес... и мисля, че това помага. :D

Ред на стягане на колектори

Публикувано на: 15 Юни 2020 13:36
от Revenger
Разбира се, че помага. Дори, ако си по-внимателен шофьор, може и никога да не се заварят тези гайки. Но пък според мен по-добре е човек да заложи на сигурното и да ги замени с месингови.
Лично аз недоумявам как докъм средата на миналия век всички производители на автомобили са слагали месингови гайки на изпускателните колектори, а след това - не.