Страница 1 от 3

Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 11 Дек 2014 12:21
от slowtraveler
Разделена от друга тема...
Та да опиша патилата със служебен автомобил, чиято подгревна свещ е конструирана доста левашки, та затва и често се къса tooth.gif
Предисторията: след 80х.км и седмица преди да изтече гаранцията изгоря подгревна свещ... Смениха я гаранционно.
Седмица след изтичане на гаранцията изгоряха още две tooth.gif
Едната я смениха в сервиза, а за втората се обадиха, че е затегнала и затова биха пробвали да я сменят само на наш риск и отговорност :censored: Това е нашенски официален сервиз punk.gif
Отказах такава оферта - то ако става въпрос за късане и аз мога да си я скъсам...
От тяхното предложение веднага предположих че вече са я скъсали, но на ръка не се усещаше мърдане, та затова решихме да продължи експлоатацията на автомобила до по-удобно време...
Факт е, че фиатското моторче пали без 2 свещи при отрицателни температури без да се замисли...
Най накрая от скука решихме да пробваме... И както се очакваше - свещта след няколко тежки оборота превъртя и изведнъж стана 'лека'....
Следите по счупването показваха, че е имало 'травма' и счупване на част от метала отпреди - вероятно когато са опитвали да я развият...
Тъй-като Уфциалния сервиз няма пари да си купи екстрактор, то се наложи да прибегнем до единия от двамата майстори, които вършат тази работа във Варна....
Общо взето - занаятчийска работа... Но имаше успех...
Т.е. - човека работи на ръка, а не с точни приспособления, което от чисто техническа гледна точка леко ме подразни, но пък от друга гледна точка алтернативата бе вадене на глава.
Та 'занаятчийския' подход донесе леко нараняване на главата (мисля, че е безпроблемно мястото), но пък успя да изкара свещта...

Тъй-като за известно време разглеждах процеса по вадене стигнах до извода че за да стане 'идеално' ваденето:
1. трябва да имаш приспособление (точно тези, които се продават за над 1000 евро), което да ти води свредло/метчик/скоба под точния ъгъл спрямо главата.
2. трябва да имаш точните размери свредла и метчици
3. доста търпение

Тъй-като майстора нямаше приспособление се работеше по български:
1. ел бормашинка
2. Метчици и свредла
3. шпилки няколко размера (за корпуса на свещта и за нагревателя
4. скоба за шпилките и обратно ударен чук (за мен бе грешка използването му)...

Поради факта, че цялата конструкция не е фиксирана с приспособление, се позволяват усуквания, които пък поради сериозното затягане доведоха до скъсване на една от шпилките (поражението по главата явно е станало при разпробиване на шпилката - свредлото е 'избягало' от стоманената шпилка към по-мекия корпус на свещта и от там - към главата.

Общо взето - мога да приема, че успешно е приключила една сага... Сега чакам следваща изгоряла свещ...

Re: Почистване на инжектори с добавка?

Публикувано на: 11 Дек 2014 12:36
от Airfan
slowtraveler написа:В инструкцията на колата ми пише за зимна и 'арктическа'....

П.С. свещта се скъса (по-точно е била скъсана още от сервиза, ама не си признаха) no.gif :whistle:
Има екстрактори - не бързай с главата.

Re: Почистване на инжектори с добавка?

Публикувано на: 11 Дек 2014 12:54
от slowtraveler
Airfan написа:
slowtraveler написа:В инструкцията на колата ми пише за зимна и 'арктическа'....

П.С. свещта се скъса (по-точно е била скъсана още от сервиза, ама не си признаха) no.gif :whistle:
Има екстрактори - не бързай с главата.
Екстракторите представляват комплект за дадена глава, който на някои места го продават за над 1000 евро...
Тънкоста на операцията е абсолютно точното подвеждане на свредлата и метчиците...
И ако не се скъса от другаде - може да излезе...
Официалния сервиз нямат такъв комплект... В момента сме хванали един стругар който се занимава само с такава работа - да видим какво ще направи...
Ако не стане - главата долу (в прекия и преносния смисъл tooth.gif )

Re: Почистване на инжектори с добавка?

Публикувано на: 11 Дек 2014 13:17
от mirott
Има и такива от 120-150 лв а и универсални по 200-тина дето вършат чудесна работа.

Re: Почистване на инжектори с добавка?

Публикувано на: 11 Дек 2014 13:39
от Airfan
А стърчи ли нещо от свещта навън или се е скъсала на едно ниво с повърхността на главата? Ако стърчи има екстрактори, които са по външния диаметър. Ако не са - разпробива се свещта с малък диаметър свердло и се навива екстрактор, който е като метчик, но с обратна резба, той стига до дъното на отвора и така навивайки го в свещта, реално я отвиваш от главата.
Ако искаш отдели нова тема, че оцапахме тази.

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 11 Дек 2014 15:56
от slowtraveler
Свещта обикновено се къса точно под шестограма практически на нивото на главата...
Процедурата не е точно такава и не е толкова проста...
Тъй-като основното тяло на свещта е останало затегнато към главата (резбата му си държи, свещта се къса над резбата), то първо трябва да освободиш 'тялото' от натиска на резбата
Това става с разпробиване на тялото с точното свредло, но без да засегнеш витките на резбата в главата. Т.е. работа на стотни....
След което разпробиваш с по-малко свредло тялото, но без да слизаш много надолу, защото можеш да нараниш главата, а практически свещта уплътнява точно с долната си част..
Навиваш вътре шпилка и започваш да се опитваш да изтеглиш... Ако стане - добре...
Негативните варианти при които се налага сваляне на глава са два:
Скъсване на тялото на свещта близо до мястото на контакт до главата.
Скъсване на нагревателя (може да е залепен от нагар и да остане на главата)...
Ето какво представлява подгревната свещ:
Изображение

Екстрактора представлява набор от здрави фланци/захвати със сменяеми втулки, позволяващи подвеждането под правилния ъгъл и място на различни по диаметър свредла, метчици, шпилки и скоби за изтегляне.
Фланците се хващат здраво за главата (за съществуващи болтове или предвидени за това места), за да може да се работи спокойно и точно...
Ако някой си мисли, че със свинска опашка ще стане - да забрави тази си идея tooth.gif
Стените на свещта са тънки, и всяка свинска опашка/екстрактор би раздула тялото и направила невъзможно изваждането на свещта....

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 11 Дек 2014 17:50
от geniya
slowtraveler написа:.......
Последно не разбрах сагата приключи с успех или не.Свещта вън ли е?Надявам се да е ... punk.gif

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 11 Дек 2014 18:04
от slowtraveler
Да, старата свещ бе извадена на 3-4 парчета.
Шпилките на няколко пъти късаха парчета от свещта, а веднъж се скъса и шпилка (ако не се лъжа бе 5мм)...
Успеха на операцията го отдавам на опита на майстора.
А трудното вадене и проблемите - на липсата на правилното оборудване - например мястото на скъсване на шпилката показваше, че навярно е настъпила умора на материала от огъването и заради 'клатенето' макар и на няколко градуса при развиване на ръка на скоба, която е дълга поне 30см....

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 11 Дек 2014 18:10
от geniya
Супер, избегнaл си свaлянето нa глaвaтa.Дa не зaбрaвиш при зaвивaнето нa новaтa свещ дa сложиш меднa грес нa резбaтa, вярвaм знaеш.aко имaш още еднa свещ зa смянa сегa е моментa.

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 11 Дек 2014 18:36
от slowtraveler
Поради липса на медна сложихме някаква друга high tech antiseize високотемпературна 1000С (молибденова или нещо подобно)...
Две от другите свещи бяха сменени преди 2-3 седмици в официалния сервиз...
Ако се бе наложило сваляне на главата щях да смъкна отново всички свещи...
Но в случая - show must go on punk.gif Колата е работна и трябва да върши работа, а не да стои в бокса...

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 12 Дек 2014 00:39
от Japanese_fever
Като вадехте свеща, преди да я счупите, на студен или загрят двигател беше?

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 12 Дек 2014 07:46
от slowtraveler
Japanese_fever написа:Като вадехте свеща, преди да я счупите, на студен или загрят двигател беше?
В официалния сервиз казаха, че са я пробвали и на горещ и на студен двигател... В кой момент е 'започнала да скърца' както обясниха - не знам...
Ние я пробвахме на не съвсем загрят двигател (някъде половин час след загасяне), като ползвахме по самата свещ и 'замразяващ' до -40С проникващ спрей на Вюрт ...
Факт е, че още в началото свещта почна да 'скърца' без характерно 'отлепяне' на резбата... Затова съм убеден, че е била скъсана отпреди това...
Скърцането предполагам е заради приплъзване 'оста' - дебелия електрод, който слиза надолу към нагревателя и е хванат за шестограма, спрямо на тялото на свещта, което е от скъсването - малко над резбата, до конуса на уплътнение на горивна камера ...

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 12 Дек 2014 09:45
от Vokil
Колеги не си блъскайте главите една свещ като ще се къса се къса независимо от температурата . Понякога се късат защото , не са били стегнати достатъчно и се напълва резбата с нагар , друг път от корозията на алуминия и кадмия "да живеят" автомивките и яките препарати за миене на двигатели набухани с натриева основа. Понякога се късат щото са били пренатегнати и резбата се е замазала а друг път някой бързак я е завил накриво. Резултата винаги е един и същ главоболия.

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 12 Дек 2014 09:58
от Japanese_fever
Да, много добре го обясни.
Но все пак да питам - ако я бяха пробвали на напълно загрят двигател или локално да я нагреят с горелка, нямаше ли да поддаде? Аз така съм отвивал много раждясали водопроводни тръби (галванизираните). Знам, че става въпрос за различни метали, а и е противопоказано да се отвива на загрят двигател, но нагряването ми е помагало много пъти.

Re: Вадене на скъсана подгревна свещ

Публикувано на: 12 Дек 2014 10:04
от kickata
Абе той добре го обясни колегата, ама тука говорим за 3 годишна кола на 80 хил км. Нормално ли е свещите да се късат като маргаритки? wacko.gif