Страница 6 от 7
Прекъсвач
Публикувано на: 14 Окт 2025 15:53
от mapamop
dracunculus написа: ↑14 Окт 2025 15:01
Странно е, ако някой в успял да го надъни до 210кмч, това ще да значи реални 200

Освен, ако в новите генераци не са променили нещо, което не е отбелязано в официалния каталог. Което не би ме учудило за Тойота, не веднъж ми се е случвало да откривам несъответствия
Побвай да спреш климатик и каквото може като едри електрически консуматори, или такива които зависят от оборотите на двигателя. В книжката са написали максималната скорост когато са ти включени климатик на охлаждане, всички видове фарове, отопление на седалките, подгреви по стъклата и каквото още да има да плюска ток на едро. Спреш ли ги - разтоварваш мотора/системата от доста сериозен товар и остава място "за правене на забавни глупости".
Дъртия Авенсис като му спра климатика, карам на къси светлини и не съм пуснал нищо освен радиото, постига скорости по GPS над това което пише в книжката в раздела за хомологацията. Обаче на магистрално каране на равен терен, пусна ли дълги, халогени за мъгла, климатик или подгревите на седалките - мотора се спъва сериозно, и май даже не успяваше да достигне това което пише като скорост в хомологационните данни. Или ако я постигне е "със 300 зора в рамките на същият работен ден, малко преди да ти омалее крака от натискане".
Реалната скорост може да си я видите на диагностика със някой закачен ЕЛМ327 примерно. Това което виждате "го криви" километража над 20-30 км/ч скорост, но на диагностика си показва реалната скорост на движение (че и я мери доста точно, съпоставено със GPS и тия радарните скоростомерните табла).
Прекъсвач
Публикувано на: 14 Окт 2025 15:59
от dracunculus
Аз под реална скорост разбирам тази по GPS. На Лексуса каквото и да направя скоростта остава константно на 210 по километраж, дори когато е по нанадолнище с пълна газ. НЕ вдига повече, въпреки, че в такъв случай ДВГ е на ок. 2000 об. само. И това си е заради ел. двигателя. Виж с Авенсиса съм си правил експерименти с изключване на фарове, климатик и т.н., ами вдига 210-215, но с мноооого зор. Даже по нанадолнище го докарва до 230, което си е опасно с тая кола. Но тази разлика с Лексуса идва от това, че Авенсиса няма ограничител (активен), а си го ограничава мощността.
PS. Като цяло цялостната тенденция е все повече коли да се ограничават, с изключение на подчертано спортните модели. Даже някои, като Волво, отдавна ограничиха всички модели. И реално това го намирам за ок.
Прекъсвач
Публикувано на: 14 Окт 2025 15:59
от Hursa
В случая ограниченията са явно заради мг2, така че не би помогнало изключването на консуматори. Королата поддържи 189 км/ч (по километраж) на около 3500 об/мин (ако е относително "наравно"), при максимална мощност достигана при 6000, дори под оборотите, при които достига максималния въртящ момент, т. е. запаса е доста голям.
Прекъсвач
Публикувано на: 14 Окт 2025 19:08
от mapamop
Hursa написа: ↑14 Окт 2025 15:59
няма ограничител (активен)
Реално има - скоростната кутия. Има и ограничител на самия двигател на оборотите - над някакво ниво на оборотите ще ти спре подаването на горивото, за да не смелиш двигателя "в червената зона". Така че ако се опиташ на по-ниска предавка да го цедиш, ще те среже ограничителя на оборотите на двигателя (ECM-а предполагам я има тая логика). На максималната предавка - предполагам че предавателното число толкова позволява да се ускориш, отделно че и мотора вече няма да е в зоната на високата си мощност и "омалява да търчи като луд". Сигурно има и още куп фактори.
Това за чистия бензин.
За хубрида идея нямам как е организирана цялата система.
Прекъсвач
Публикувано на: 14 Окт 2025 20:20
от Hursa
► Виж съдържание
mapamop написа: ↑14 Окт 2025 19:08
На максималната предавка - предполагам че предавателното число толкова позволява да се ускориш, отделно че и мотора вече няма да е в зоната на високата си мощност и "омалява да търчи като луд".
Много автомобили на максималната си предавка (а в днешно време - предполагам при многоскоростните кутии и на предходната) не могат да достигнат максималната си скорост. Пишете "мотора вече няма да е в зоната на високата си мощност" - ще бъде преди тази зона. Т. е. няма "да търчи като луд".

Графиката на съпротивителния момент (в резултат на съпротивителните сили действащи на автомобила), ще се пресече с графиката на максималния момент (преобразувана през "сумарното предавателно число" към колелата), който може да отдава двг (при различните обороти) - при обороти по-ниски от оборотите, при които двг достига максималната си мощност. При тази висока предавка - ще достигне по-ниска скорост, няма да може да реализира максималната си мощност. Тези високи предавки, обикновено са за това - да понижат оборотите при движение с висока скорост, а така да подобрят икономичността (при висока скорост).
За да ограничи "скоростната кутия" максималната скорост (до колкото разбирам) - просто може да няма подходяща предавка - т. е. или е твърде ниска (предавката), двг достига оборотите, при които мощността започва да се понижава при по ниска скорост (т. е. въртящия момент се снижава вече значително с повишаване на оборотите - и дори преобразуван от по-голямото предавателно число на по-ниската предавка - пада под съпротивителния момент при тази скорост), или е твърде висока. Т. е. липсва нужното предавателно число (попада между избраните, вградените в скоростната кутия) - за да може автомобила да реализира лимита си по скорост с това задвижване (така го разбирам). Отделен е случая - когато просто няма достатъчно голяма предавка - но това вече е целенаправлено ограничение и едва ли се прилага вече - автомобила ще харчи твърде много при висока скорост, съответно с завишени емисии. Ако е необходимо ограничение на максималната скорост - се ограничава посредством електрониката. И до колкото се вижда, се прилага вече често.
Не мисля, че при задействане на ограничителя - "спира подаването на гориво". Твърде грубо би се усетило и според мен е опасно. По скоро - повече не би нараствало подаването на гориво - когато достигне ограничението по обороти, колкото е било подавано в момента преди достигането му, толкова продължава да се подава (в единица време), така ако се превишат (по някаква причина), на такт ще се подава по-малко, мощността ще се понижи и съпротивителните сили ще понижат оборотите. И ако все пак не се понижават оборотите (например е започнал спуск, а шофьора въпреки високоте обороти не превключва на по-висока предавка и не отпуска педала) автоматиката да започне да понижава подаваното гориво и дори да притваря клапата, докато мощността не падне до толкова, че и намалелите съпротивителни сили не ги понижат (- т. е. задейства се регулатор на оборотите с определена характеристика, така или иначе го има - темпомата, поддържането оборотите на празен ход или при "пуснат" педал). (Само предполагам.

Трябва да се потърси и прочете - как е реализирано.)
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 09:52
от slowtraveler
Hursa написа: ↑14 Окт 2025 20:20
Не мисля, че при задействане на ограничителя - "спира подаването на гориво". Твърде грубо би се усетило и според мен е опасно
При хибрида - електрониката ограничава отдадената мощност и въпросът е решен...
При ДВГ по спомен най-често директно се отрязва запалването, защото е 'още по-грубо' и моментално, отколкото отрязването на горивото
Затова и достигането на ограничителя на оборотите ДВГ се усещат толкова рязко - и на автомобила, и на мотоциклета...
Ограничителят по скорост е друга работа - там няма толкова голяма динамика в оборотите и напълно вероятно при малкото автомобили с чист ДВГ с такъв ограничител по скорост (по-скоро немски изключения) да е решен с ограничаване на горивото...
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 10:26
от Hursa
При съвременното ниво на автоматичните регулиращи системи на двг (както и съвременните горивни системи с доста точно дозиране) - не е необходимо да става така (поне според мен). И все пак - смятам, че е опасно така да се реализира - с прекъсване подаването на гориво и запалване. Вярно, че това се използва при "моторната спирачка", отдавна и при бензиновите двигатели. Но в случая, може да се е стигнало до такова повишаване на оборотите в критична ситуация. Например при изпреварване, при това от обикновен шофьор, не от автопилот - и тази моментна внезапна загуба да го обърка, да доведе до груби грешки. Просто да не е съобразил или дори опитен шофьор - след превключване може да получи по-голяма мощност, но при самото превключване ще загуби теглителна сила за кратко, а ситуацията да е критична, да си заслужава да рискуваш повреда на двигателя, дори разрушаването му. Все пак и ограничението не се задава за установените критични обороти, а за до определена степен по-ниски, със запас. Така, че превишаването им, ако е кратковременно и ограничено, докато автоматиката ги овладее (без много груба намеса) - да е допустимо.
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 14:50
от slowtraveler
Hursa написа: ↑15 Окт 2025 10:26
И все пак - смятам, че е опасно така да се реализира - с прекъсване подаването на гориво и запалване.
Словоблудство...

Можело да се стресне шофьора - предполагам повече би се стреснал ако пред задните гуми се плисне масло от скъсаният картер и излязлата през блока биела

'Щяла да се загуби теглителна сила' - ами да... По-добре да се 'изцеди всичко възможно' по максимум, а ако шофьорът не се съобрази - да се предпази ДВГ...
Предлагаш да се загуби мощност плавно по-рано в оборотите, за да не се стресне шофьора

Отказвам да споря - наистина за мен горното мнение е чисто 'чесане на езика' без никаква практическа полза

Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 14:54
от max-2
Ако се прекъсне запалването при инжекционен двигател в критични обороти ще има гърмежи и отровен катализатор, а може и да се счупи катализатора.
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 16:43
от Hursa
slowtraveler написа: ↑15 Окт 2025 14:50Словоблудство...

Можело да се стресне шофьора - предполагам повече би се стреснал ако пред задните гуми се плисне масло от скъсаният картер и излязлата през блока биела

'Щяла да се загуби теглителна сила' - ами да... По-добре да се 'изцеди всичко възможно' по максимум, а ако шофьорът не се съобрази - да се предпази ДВГ...
Предлагаш да се загуби мощност плавно по-рано в оборотите, за да не се стресне шофьора

Отказвам да споря - наистина за мен горното мнение е чисто 'чесане на езика' без никаква практическа полза

Наистина - откажете се да спорите, въобще не ви се отдава.

Не твърдя, че не е нужен ограничителя - а предполагах, как е реализиран и защо.
Четем:
"Most small engines, such as on lawn mowers have a speed governor. As the RPM of the engine increases, the throttle plate in the carburetor is gradually closed, reducing the amount of fuel and air admitted to the engine, until the engine RPM is stable."
Косачките може така да се регулират, а двигателите на автомобилите - не?

Въпреки съвременните ситемите за точно дозиране при инжекционите.
"Fuel control
Fuel-cutting rev limiters are the most common in road cars because they wear less on exhaust components, particularly the catalytic converter."
"Throttle control
Vehicles equipped with drive-by-wire systems allow the ECU to modulate throttle position to keep engine RPMs in a safe range. This is by far the safest method of limiting engine speed and is used on most modern production cars, as they don’t use a throttle cable."
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 17:26
от slowtraveler
Да, няма какво да се спори с човек, който смята, че "че е опасно така да се реализира - с прекъсване подаването на гориво" и в същият момент дава пример, че "Fuel-cutting rev limiters are the most common in road cars" - явно, че
всички производители смятат да изпотрепят 'стресираните' потребители

И явно въобще не осъзнаваш, че 'прекъсването на гориво' е равнозначно на отпускане на педала и няма нищо страшно в това...
Примерите за косачки и т.н. са доста далеч от темата... Да, косачката ми има центробежен регулатор (с механичен привод към 'газта'), а при голяма част от другите ми малки ДВГ ограничителят е жигльора на горивото - настройва се по максимални обороти и толкова...
max-2, процесите са моментни и е факт, че има такива системи....
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 17:30
от Hursa
slowtraveler написа: ↑15 Окт 2025 17:26
"Fuel-cutting rev limiters are the most common in road cars"
Именно - намаляване, а не прекъсване на подаване на гориво. (Още по-малко - прекъсване на запалването.) Както и притваряне на дросела - намалява подаването на въздух, понижава също и горивото, което се впръсква от инжекциона, по сигнал от датчика за въздух, ограничава се постъпващата горивовъздушна смес. Същото, като при косачките с карбуратор. Меки ограничения, с постепенно въвеждане.
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 17:51
от BOz
В съвремието лимитера може да е организиран и по двата начина. Или чрез намаляване на произвежданата мощност да държи желаните обороти, или чрез рязко отрязване на горивото, последвано от спад на оборотите и отново възстановяване на подаването на гориво. = Характерния звук за хора, на които им харесва.
mapamop написа: ↑14 Окт 2025 15:53
Именно - намаляване
Щом цитираш нещо, но с грешна интерпретация, или не боравиш с литература на съответния език, или не разбираш въобще какво се пише.
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 17:58
от Hursa
Може, но защо да се спира. Рязко от теглителна сила се преминава към "моторна спирачка", още повече - това по-често се случва на ниска предавка, т. е. задържащата сила е значителна. За да не се увеличават оборотите е достатъчно да се ограничи мощността и от увеличаване на скоростта, ще започне забавяне и понижаване на оборотите. Още повече, че както и да се реализира, както пишат - не може да предпази двигателя при определени условия, все едно дали го има ограничителя или не.
Прекъсвач
Публикувано на: 15 Окт 2025 18:50
от zorbata
Събрали сме се тук едни "корифеи" и си чешем пръстите.
Ясно е че едни други хора с доста по-голям потенциал в проектирането на дв. са го решили кое и как да стане. От прочетеното да тук не мисля, че някой от ВАС има потенциала да обясни нещата та дори и да ползва изкуствения интелект.
Задавайте въпроси които имат отговор с полезна практична стойност. Иначе темата става безкрайна и донякъде безсмислена - след 5-6 страници даже не се и говори по същество.
Най-вероятно 95% от вас не са стигали до "лютеницата" да не говори да сте карали на прекъсвач.
Е това не пречи човек да има мнение ама какво от това?!?