mapamop написа: ↑14 Окт 2025 19:08
На максималната предавка - предполагам че предавателното число толкова позволява да се ускориш, отделно че и мотора вече няма да е в зоната на високата си мощност и "омалява да търчи като луд".
Много автомобили на максималната си предавка (а в днешно време - предполагам при многоскоростните кутии и на предходната) не могат да достигнат максималната си скорост. Пишете "мотора вече няма да е в зоната на високата си мощност" - ще бъде преди тази зона. Т. е. няма "да търчи като луд".

Графиката на съпротивителния момент (в резултат на съпротивителните сили действащи на автомобила), ще се пресече с графиката на максималния момент (преобразувана през "сумарното предавателно число" към колелата), който може да отдава двг (при различните обороти) - при обороти по-ниски от оборотите, при които двг достига максималната си мощност. При тази висока предавка - ще достигне по-ниска скорост, няма да може да реализира максималната си мощност. Тези високи предавки, обикновено са за това - да понижат оборотите при движение с висока скорост, а така да подобрят икономичността (при висока скорост).
За да ограничи "скоростната кутия" максималната скорост (до колкото разбирам) - просто може да няма подходяща предавка - т. е. или е твърде ниска (предавката), двг достига оборотите, при които мощността започва да се понижава при по ниска скорост (т. е. въртящия момент се снижава вече значително с повишаване на оборотите - и дори преобразуван от по-голямото предавателно число на по-ниската предавка - пада под съпротивителния момент при тази скорост), или е твърде висока. Т. е. липсва нужното предавателно число (попада между избраните, вградените в скоростната кутия) - за да може автомобила да реализира лимита си по скорост с това задвижване (така го разбирам). Отделен е случая - когато просто няма достатъчно голяма предавка - но това вече е целенаправлено ограничение и едва ли се прилага вече - автомобила ще харчи твърде много при висока скорост, съответно с завишени емисии. Ако е необходимо ограничение на максималната скорост - се ограничава посредством електрониката. И до колкото се вижда, се прилага вече често.
Не мисля, че при задействане на ограничителя - "спира подаването на гориво". Твърде грубо би се усетило и според мен е опасно. По скоро - повече не би нараствало подаването на гориво - когато достигне ограничението по обороти, колкото е било подавано в момента преди достигането му, толкова продължава да се подава (в единица време), така ако се превишат (по някаква причина), на такт ще се подава по-малко, мощността ще се понижи и съпротивителните сили ще понижат оборотите. И ако все пак не се понижават оборотите (например е започнал спуск, а шофьора въпреки високоте обороти не превключва на по-висока предавка и не отпуска педала) автоматиката да започне да понижава подаваното гориво и дори да притваря клапата, докато мощността не падне до толкова, че и намалелите съпротивителни сили не ги понижат (- т. е. задейства се регулатор на оборотите с определена характеристика, така или иначе го има - темпомата, поддържането оборотите на празен ход или при "пуснат" педал). (Само предполагам.

Трябва да се потърси и прочете - как е реализирано.)