Страница 45 от 160
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 08 Яну 2014 23:30
от Instruktor59@yahoo.com
Scott, спомням си една задача от училище: Една кола изминава 100 км по равен хоризонтален път с 10 л гориво. Колко гориво ще изгори същата кола, ако първите 50 км са по нагорнище - напр. 20 градуса, а вторите 50 км - по същото - надолнище (20 градуса)... - повече, равно, или по-малко? Условността е само за постоянния ъгъл на изкачване и снижение, иначе имаме пред вид обикновен път - подобен на Петрохан, Витиня, Шипка....
Отговорът винаги е "повече" и се отнася за познатите ни задвижвания - ДВГ, ДВГ + акумулатор, дори и само акумулатор...
Всичко това, ако изобщо искаме да разберем в по-тесни граници какво се случва; ако не ни интересува разходът +- 1-2 литра на 100 км, няма значение.

Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 10:12
от Scott
Instruktor59@yahoo.com написа:Scott, спомням си една задача от училище...
Явно тези задачи са давани само в училищата за инструктори, аз не помня такива неща ... но през моите ученически години нямаше Приуси. Помня обаче максимата на повечето шофьори пускащи "по инерция" с изгасен двигател - няма начин по нагорнището да гори двойно!

Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 13:44
от slowtraveler
Не може да се прави извод само по надморска височина...
Забелязал съм, че обикновено Варна-София ми гори малко повече отколкото София-Варна... Отдавам го на това, че преобладаващите ветрове в БГ са със западна съставляваща.
Конкретната планировка на пътя също оказва голямо влияние върху разхода... И е възможна появата на доста аномалии в разхода...
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 13:56
от kickata
slowtraveler написа:Не може да се прави извод само по надморска височина...
Забелязал съм, че обикновено Варна-София ми гори малко повече отколкото София-Варна... Отдавам го на това, че преобладаващите ветрове в БГ са със западна съставляваща.
Конкретната планировка на пътя също оказва голямо влияние върху разхода... И е възможна появата на доста аномалии в разхода...
Ето как с попътен вятър София - Бургас го взимат за 2 часа...
http://zasofia.bg/1687
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 14:09
от andrian999999
този Приус дали натоварва батериите при тази скорост ?
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 14:42
от Scott
slowtraveler написа:...Забелязал съм, че обикновено Варна-София ми гори малко повече отколкото София-Варна... Отдавам го на това, че преобладаващите ветрове в БГ са със западна съставляваща...
Това е щото караш срещу въртенето на Земята

Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 17:31
от slowtraveler
kickata, темата не е за скорост а за разход
А специално вятъра оказва МНОГО голямо влияние върху разхода...
Писал съм и преди - Търговище - Варна (около 130км) с около 80км/ч Астра G 1.6/16V ми е даде среден разход 3.9л/100км при буря духаща откъм 'кърмата' на автомобила
При нормално каране същия автомобил със същото темпо би дал разход около 6л/100км.
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 21:17
от zi_zi_top
slowtraveler написа:... Отдавам го на това, че преобладаващите ветрове в БГ са със западна съставляваща....
"Розата на ветровете" за София и Софийската котловина е западна, но за Североизточна България е Северозападна.

Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 21:38
от slowtraveler
zi_zi_top написа:slowtraveler написа:... Отдавам го на това, че преобладаващите ветрове в БГ са със западна съставляваща....
"Розата на ветровете" за София и Софийската котловина е западна, но за Североизточна България е Северозападна.

Нали това казвам - по маршрута преобладаващо има западна съставляваща на посоката на вятъра, а маршрута общо взето е изток-запад..
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 22:23
от LEXUS
Scott написа:Instruktor59@yahoo.com написа:...което води до даване повече газ и по-късно отнемане на газта, = по-голям разход...
това не би трябвало да важи за хибрида, нали подаването на газ само включва електродвигателя, а отнемането зарежда батериите.
Зависи от пътните условия, заряда на батериите и начина на подаване на газ.
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 09 Яну 2014 22:34
от kickata
slowtraveler написа:kickata, темата не е за скорост а за разход
А специално вятъра оказва МНОГО голямо влияние върху разхода...
Писал съм и преди - Търговище - Варна (около 130км) с около 80км/ч Астра G 1.6/16V ми е даде среден разход 3.9л/100км при буря духаща откъм 'кърмата' на автомобила
При нормално каране същия автомобил със същото темпо би дал разход около 6л/100км.
То темата не е и за Астра, а за Приус, ама айде...

Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 12 Яну 2014 23:30
от Instruktor59@yahoo.com
Колеги, тук не се хващаме за думата, общуването с кратки изявления си има особености, не може всичко да се обясни подробно, няма кой да го чете. Пък и четящите сме горе-долу разбирачи... Темата е за икономичността на Приус и колегиално, по възможност обективно разсъждаваме за конкретен случай - движение последен в група.
При пътуване на група леки коли, в общи условия, без специално осигуряване на трасето, по което те се движат, винаги предизвиква по-голям разход на гориво на всяка по-задна кола, сравнена с по-предна. Това е обща зависимост и не сравняваме кола с 3 литра двигател с друга с 1,4 литра...
Причината е, че водачите на по-задните коли по-късно от тези на по-предните, виждат настъпващи изменения в пътната обстановка, изискващи промяна на скоростта, но са длъжни да запазят мястото си в групата. Точно това предизвиква необходимост от по-бързо увеличаване на скоростта и по-бързото й намаляване... И понеже всички (електро, преобразувателни, компютри и пр.) системи имат свои загуби, последният в групата, дори и от 2 коли, изразходва повече гориво в сравнение с ако беше сам на същия път и поддържаше същата средна пътна скорост.
Не виждам кое не е ясно, дори и да не е обръщано внимание на това явление в личната практика.
П.П. Разбира се, че и ветровете и надморската височина (изкачване/снижение) също оказват врияние ...
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 13 Яну 2014 15:09
от Scott
Instruktor59@yahoo.com написа:При пътуване на група леки коли, в общи условия, без специално осигуряване на трасето, по което те се движат, винаги предизвиква по-голям разход на гориво на всяка по-задна кола, сравнена с по-предна. Това е обща зависимост и не сравняваме кола с 3 литра двигател с друга с 1,4 литра...
Причината е, че водачите на по-задните коли по-късно от тези на по-предните, виждат настъпващи изменения в пътната обстановка, изискващи промяна на скоростта, но са длъжни да запазят мястото си в групата. Точно това предизвиква необходимост от по-бързо увеличаване на скоростта и по-бързото й намаляване... И понеже всички (електро, преобразувателни, компютри и пр.) системи имат свои загуби, последният в групата, дори и от 2 коли, изразходва повече гориво в сравнение с ако беше сам на същия път и поддържаше същата средна пътна скорост.
Не виждам кое не е ясно, дори и да не е обръщано внимание на това явление в личната практика...
Това твърдение важи за движение в пакет тип Бързи и Яростни. Ако се поддържа разумна дистанция, (нещо което е засегнато дори в ЗДП) не виждам защо задната кола ще трябва да предприема действия различни от тези отпред.
Относно Приуса - приемам твърдението ти, че всички системи имат загуби, но има разлика при процеса 'намаляване на скоростта и последващо ускорение' между нормален автомобил и хибриден:
- при Приус 'загубата' на кинетична енергия от намаляване на скоростта се използва да зареди батериите, т.е. имаме преобразуване на механична енергия в електрическа; в последствие, електрическата енергия захранва електродвигателя за ускорението - отново преобразуване на енергия и въпреки че има загуби, не малка част (>50-60%) се използва отново, благодарение на междинния носител - батерията
- при обикновения автомобил първото преобразуване на енергията е от кинетична в топлинна (спирачки), а второто е от топлинна в кинетична (горене), но защото нямаме междинен носител на топлинната енергия, имаме двукратна загуба.
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 13 Яну 2014 15:58
от slowtraveler
В случая съм съгласен с Инструктора...
Личните ми наблюдения сочат следното: при движение след ТИР можеш да постигнеш много голяма икономия - на 10-тина метра след ТИР-а все още има въздушен джоб при около 90км/ч... И този джоб дори те центрира, премествайки автомобила на точното място зад ТИР-а... При лек автомобил този ефект е много слабо изразен, но го има. Ефекта обаче се чувства само ако не изпреварваш, а се движиш като с круиз контрол - без динамика.
Обаче при движение след лек автомобил в пакет ако има изпреварвания, то разхода на втория автомобил обикновено се покачва, защото се налагат много корекции/нагаждане към скоростта на предния. А и поради нуждата от по-интензивно/кратко приключване на маневрата (поради по-ограничената видимост) се налага и по-често ползване на спирачка (от там - също скок на разхода)..
Re: Икономичен автомобил ли е Приус?
Публикувано на: 13 Яну 2014 17:58
от didak
Всъщност, като видя сравнителен тест, рамо до рамо, на Приус хибрид с Приус с премахнати ВСИЧКИ възли свързани с хибридизацията, ще повярвам, че всички тия допълнителни "системи", в крайна сметка имат положителен ефект за разхода.
Все ми се струва, че след премахването на допълнителните тежест, триене и т.н. ще остане само един плацебо ефект.