Страница 16 от 19
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 01:19
от LEXUS
BOz написа: ↑13 Авг 2024 19:28
Ако си го изгледал ще видиш, че с всички горива, при заводско състояние, предварението на запалване и мощността е една и съща.
Изгледах го и на таблицата са записали различна мощност с различните октани бензин. Най-малка мощност с 91, по-голяма с 92 и най-голяма с 93 октана.
По отношение на предварението- искаш да кажеш,че компютърът задава еднакво предварение независимо от показанията на детонационния датчик и предварението е еднакво при по-рано детониращия 95 и по-стабилния на детонация 100 октанов бензин, който позволява по-голямо предварение?
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 02:54
от Rynarsa
Ами днес я смених с Екстра версията

Ще се почака още 1 месец повече, но хем да се събере някоя стотинка

Дилъра за още 2000 лв отгоре са взимаше 130 мотора 17 джанта и по-голяма навигация, но то така за още 2-3 и се качваш по-нагоре и става мазало

Но мерак за парктрониците и фаровете, нали казвате по лукс са

Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 08:54
от slowtraveler
LEXUS написа: ↑14 Авг 2024 01:19
който позволява по-голямо предварение
Напи разбираш, че по-голямото предварение съвсем не е панацея - означава че 'спирателната сила' (силата, действаща преди буталото да е преминало ГМТ) е по-голяма...
По-голямата мощност е след тунинг за конкретния бензин... В интерес на истината - след наливане на 100 октана на стария Опел едва качих баира на Слънчев бряг, и веднага 'го разредих' с обикновен бензин за да успея да се върна

Явно е било от мноУ мощност

В реалност мощността зависи от два фактора - енергията в единица гориво (и колко гориво можеш да изгориш за единица време). Вторият фактор- пълнотата на изгаряне (дали си изгорил 1гр от вкарания 1гр, или само 0.9гр, а останалите 0.1гр са изхвърлени неизгорели... Енергията няма пряка връзка с октановото число... А пълнотата на изгаряне зависи от настройката и конструкцията на автомобила...
borisfx написа: ↑13 Авг 2024 23:27
Това значи ли че съм повредил нещо двигателя
Учудва ме начина на разсъждение - решава се, че е направено 'нещо грешно' и започват едни терзания....
Добре - ако си повредил какво ще правиш? Ще вкарваш автомобила в сервиз? Ще го продаваш на първата седмица?
Или ще живееш 'в страх' че си го повредил ?

Едва ли е имало какъвто и да е проблем с ДВГ, въпреки, че във всички учебници си пише, че всяка машина има период на разработване и припасване на движещите се части...
Целта на разработването е да се удължи експлоатационният срок, а не означава, че ДВГ се поврежда...
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 09:19
от BOz
Офтопик
LEXUS написа: ↑14 Авг 2024 01:19
Изгледах го и на таблицата са записали различна мощност с различните октани бензин.
Може пак да го изгледаш, но този път с разбиране.
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 10:59
от Hursa
В случая - двигателя е за високооктанов бензин. Но е дадена възможност да работи и на по-нискооктанов - поради много по-голямото разпространение на такъв, много по-вероятно е ако закъсаш да намериш нискооктановия. Както на автомобилите за метан слагат малък бензинов резервоар - за "аварийни" случаи.
За какво въобще започват да повишават октановото число на бензините (това поне може да се намери в много популярни статии) - за да се увеличи компресията, това е един от методите за увеличаване на мощността от единица работен обем на двигателя и да се подобри икономичността му (вижте какви са наляганията при дизеловите автомобили, това е една от причините да са толкова по-икономични). Вижте например, какви са били бензините през 30те години и от какви работни обеми са "вадили" мощността си. Дори само преди 2 3 десетилетия - вижте с какво октаново число са били масовите "бензини". Даването на по-голямо предварение е компенсация. Истинската адаптация е с промяна на налягането - вижте разработките на многогоривни двигатели - изменят компресията. В случая двигателя е с компресори - вместо да изменят предварението и само да компенсират работата на по нискооктанов бензин (в случая) - има възможност за истинска адаптация на двигателя за работа и на по-нискооктанов бензин (като се понижи налягането след компресора, то проблема е само при натоварване близко до пълното при съответни обороти.)
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 11:40
от slowtraveler
Hursa написа: ↑14 Авг 2024 10:59
За какво въобще започват да повишават октановото число на бензините (това поне може да се намери в много популярни статии) - за да се увеличи компресията
Сигурно високооктановите бензини започват с началото на авиацията

Защото при карбураторните ДВГ там практически е невъзможно да настроиш стехиометричната смес... ДВГ работи много често с преобогатена (при изкачване) или преобеднена смес (при снижаване - по-високо атмосферно налягане). Което променя температурата на газовете, възможността за детонации и т.н....
И затова на карбураторните ДВГ там си има и отделен контрол ('ръчка') на обогатяването на сместа... И при изкачване - започваш постоянно да обедняваш сместа, а при снижаване - да я обогатяваш...
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 17:01
от Hursa
► Виж съдържание
До колкото знам, действително развитието на авиацията дава голям тласък в развитието на "бензиновите" двигатели. За авиацията са били нужни все по-мощни двигатели, но същевременно възможно най-леки и относително икономични - авиацията е много по-чувствителна към масата, подобрява се полезния товар, подобряват се динамичните качества - много по-значимо, по сравнение с автомобилите. Обикновено, когато е бил нужен по-мощен двигател увеличавали кубатурата, но така увеличават масата. Да се увеличат оборотите - но така се влошава пълненето, особено важно за авиацията при полет на по-голяма височина, а и опират в пределите на здравина на материалите и бързо достигат лимитите тогава, дори предели на смазочните материали (дори сега високите обороти при двг са проблем и не могат да бъдат увеличени съществено, с тях са свързани доста трудно отстраними негативи, до колкото разбирам). И така максималното налягане в цилиндрите, което се определя от появата на детонации на бензина, става най-съществения лимитиращ фактор. Наляганията (и температурите) не са особено високи в тогавашните бензинови двигатели, ограничението не е от страна на материалите, при дизеловите двигатели са били много по-високи. Така за да подобрят ефективността на бензиновите двигатели трябва да изместят този лимит към по-високи налягания (и свързаните с тях - по високи температури) - а за това трябва бензиновото гориво да стане по-детонационно устойчиво. Това вдига съществено мощността, литровата мощност на двигателя - от по-малък и лек двигател получават необходимата мощност. Още повече - снижават съществено разхода на гориво. По-малка маса на двигателя, по-малка маса на необходимото гориво, не много по маловажно - по-малък обем на двигателя и необходимото гориво, по-компактен и аеродинамичен летателен апарат. Цената на горивото за авиацията е по второстепенен фактор, особено за бойната авиация. Дори сега в някой авиационни бутални двг (до колкото четем

) се използват "бензини" с октаново число до 145. Тогава е имало авиационни състезания подобно на скоростните състезания с "моторници" по "затворен контур" - до колкото знам те са дали много силен тласък в развитието, както въобще на авиацията, така и на двигателостроенето. Активно са участвали авиационни компании и държавни военни структури. Било е въпрос не само на престиж за страната, а и на военна надпревара. Става все по-ясно, че авиацията ще играе все по-голяма роля при военни конфликти, както на суша, така и по моретата - и ще измести от водещата и роля артилерията.
borisfx написа: ↑13 Авг 2024 23:27
Чета внимателно книжката на колата - никъде не пише и дума за разработване, че трябва да се кара по-внимателно еди-колко си км. да не се вдигат над еди-колко си оборота и т.н. ограничения.
В моята книжка пише -
Раздел – Шофиране
Под раздел – Преди шофиране
Тема - Шофиране на автомобила
"Разработване на вашия нов автомобил Toyota
Спазвайте следните предпазни мерки, за да удължите живота на автомобила:
През първите 300 км:
Избягвайте резките спирания.
През първите 800 км:
Не теглете ремарке.
През първите 1000 км:
- Не карайте с много високи скорости.
- Избягвайте рязкото ускорение.
- Не шофирайте продължително на ниски предавки.
- Не шофирайте продължително време с една и съща, постоянна скорост."
Може би и при вас може да се намери някъде там.
Според мен, за съвременните автомобили - това е по-скоро презастраховане от страна на производителя. Но все пак - може би ще е добре да спазите, поне от части - което още може да се спази.

Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 21:23
от borisfx
Hursa, Намерих го това и в моята книжка. С обикновен шрифт е, не е удебелено и няма знак за задължително спазване, както е при други важни обяснения и изисквания. Явно от Тойота не са го сметнали за много важно и задължително, за да бъде в червено, както са другите важни неща в книжката.
Ами може да се каже, че без да искам съм спазил всички изисквания, без едно може би.

Не съм теглил ремарке, не съм спирал рязко, не съм ускорявал рязко, не съм шофирал продълж. време на ниски предавки и не съм шофирал продължително време с една и съща, постоянна скорост. Само това - Не карайте с много високи скорости - не знам дали 140 км/ч. от Тойота го имат за много висока скорост
Абе станалото, станало - намалил съм живота на горкото двигателче на Яриса с неразумно каране по магистралата, без да е разработено предварително.
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 21:33
от max-2
Едно време ладите най много вървяха тези които ги ръмжаха на магистралата яко.
Сега при ярисчето не е лошо да се смени маслото превантивно а не на 15 хиляди първа смяна.
Да се махнат отпадъците от неразумното сработване на двигателя. Винаги съ сменял до 10 хиляди маслото, дори и на коли с интервал 30. Една междинна смяна на 7500 е чудесна за японския мотор.
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 14 Авг 2024 22:21
от slowtraveler
max-2 написа: ↑14 Авг 2024 21:33
Да се махнат отпадъците от неразумното сработване на двигателя.
Знаете, че има и друга теоория за разработването на автомобила - че трябва gas to the metal първите километри - тогава по-добре се напасвало

Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 15 Авг 2024 11:06
от BOz
Hursa написа: ↑14 Авг 2024 10:59
като се понижи налягането след компресора, то проблема е само при натоварване близко до пълното при съответни обороти.
И какво следва с мощността ако се компенсира с намаляване на налягането?
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 15 Авг 2024 20:47
от Hursa
Намалява се. В случая е по-коректно да се нарече - адаптиране (а не компенсиране), според мен, защото се променя параметъра, налягането, което е определящия фактор за октановото число - вижте как се определя. Но намалението ще е по-малко, отколкото ако се използва късно запалване. (Намаляването на налягането на компресора е свързано с понижаване на натоварването му, това снижава натоварването на турбината.) Разбира се, при разлика от три единици различията при сравнение няма да са големи (сравнете с октановото число, което дават за метана, например, по-голямо с около 25 - вероятно за природния газ, та дори до 40 единици - различията ще са много по-изразени, ако се тества "метанов" двигател) и влиянието на други фактори може да е по-значимо, да повлияе по съществено на резултатите от теста - например състава на бензина, който е смес от въглеводороди. При бензините получени от различни производители състава може да се различава и то не в особено тесни граници, зависи съществено и от суровините, които ползват. А от този състав вече зависи и калоричността, която може да се различава при различните производители. Едва ли варира в широки граници, но достатъчно за да се отрази по съществено от колкото разликата в работата на двигателя с бензини различаващи се на само три единици по октаново число.
Така, че в подобен тест, при други равни условия е нормално двигател предназначен за работа с по-високооктанов бензин - да покаже по-голяма мощност, когато се тества с по-високооктановия бензин. Това е и смисъла за производство на високооктанов бензин. И съответно да покаже по-малка мощност - когато се тества с по-нискоотановия. Вижте, какво казва тестващия в клипа - за тестовете на двигатели предназначени за по-нискооктанов бензин.
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 22 Авг 2024 14:45
от LEXUS
Да се върнем отначало. По-голямо предварение на запалването позволява ли по-пъргаво ускорение, компютърът на колата ще зададе по-голямо предварение при бензин,който не детонира както 95? Така разбирам аз. Ако греша, кажете. Втори въпрос много важен - по-бавното горене напълно ли компенсира по-голямото предварение на запалването, допускано от компютъра при работа със 100 октанов бензин спрямо 95 октанов бензин. Това е важно за да си отговорим на въпроса - 100 октановият бензин дава ли по-пъргаво ускорение, или не дава по-пъргаво ускорение, или дава по-бавно ускорение, ако 100 октановият гори толкова бавно,че по-голямото предварение на запалването преди детонация не може да компенсира по-бавното горене на бензина. Според мен като технически неграмотен това са двата основни въпроса, които не изключват и други основни, които не разбирам, като изчисление на горивни камери,завихряния на сместа и т.н. Но без да имаме стойности относно връзката между по-голямото предварение на запалването и по-бавното горене на 100 октановия бензин как ще дадем отговор дава ли по-пъргаво ускорение, или не. Като никой не трябва да мисли,че го ангажирам с опровергаването или потвърждението на това,което пиша.
Не ме разбирайте, че споря с вас, аз просто се старая да си обясня, доколкото разбирам като технически неграмотен, този въпрос. А дали колата върви по-пъргаво със 100 октана, или не, не заемам позиция.
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 22 Авг 2024 15:17
от slowtraveler
LEXUS написа: ↑22 Авг 2024 14:45
По-голямо предварение на запалването позволява ли по-пъргаво ускорениe
Не... Ще правилното предварение е правилният компромис между покачването на налягането преди ГМТ, избягване на детонации, и общо взето - осигуряваш максимално добро изгаряне...
При неидеално горене - резултатът е по-бавно ускорение независимо дали си с бензин Б71 или А100
LEXUS написа: ↑22 Авг 2024 14:45
компютърът на колата ще зададе по-голямо предварение при бензин,който не детонира както 95?
Разбира се... По-бавно горящият бензин (и детонационно устойчив) позволява по-голямо предварение - повече време му трябва да гори докато покачи налягането в ГМТ... По-бързо горящият бензин няма нужда от толкова ранно запалване, защото ще е достигнал максимално налягане преди ГМТ и реално 'ще спира' двигателя...
Затова и компютърът (или ръчно - на старите автомобили) се променя предварението така, че да осигуриш оптимално горене - това ти променя не само 'пъргавината', но и разхода на гориво...
Мисля съм споменавал - на времето на Вартбурга преди да му сложим оптична система за запалването се налагаше да му правя настройка на предварението през около 1000км... Направя ли я - разход около 6л/100км... След около 1000км износвайки чукчета/наковални, предварението мърдаше и разхода скачаше над 12л/100км...
Toyota Yaris XP21 /2020 - / - информация, мнения и личен опит с модела
Публикувано на: 22 Авг 2024 15:22
от LEXUS
Разбирам те, но това нещо правилно предварение е относително, предварението е динамично, при ускоряване в баир примерно предварението ще е с много голямо изпреварване и ще е преди ГМТ, аз така го разбирам.