Условията при които се появяват детонации зависят от компресията, а така и от "степента на сгъстяване". Но далеч не само от това. Например, зависят силно от формата на горивната камера, която рядко може да се конфигурира много добре, поради ред конструктивни причини. Затова различните двигатели, предназначени за една и съща детонационна способност на горивото могат да имат различна "степен на сгъстяване". Както се вижда и от примера даден по-горе - двигателя може да работи и с горива с по-ниска детонационна способност. Но това влошава ефективността. В случая (до колкото знам) намаляват предварението на подаване на искрата. Така се ограничава силното нарастване на налягането при изгарянето и съответно появата на детонационно изгаряне на част от сместа. Но това става за сметка на това, че изгарянето завършва по-късно. (Оптимално се смята изгарянето да завърши на около 12 градуса (ъглови) след "горна мъртва точка".) И поради това се намалява мощността (както и максималните температури и налягания). (Разбира се, до детонации се стига най-вече при определени режими.) Но по този начин може да се използва само гориво с не много по-ниско октаново число. Ако се използва гориво с още по-ниска детонационна способност се налага прилагане и на други мерки - като например значително обедняване на сместа, но това влошава значително мощността, степента на изгаряне и най-вече влошава работата на катализатора и се смята за недопустима продължителна работа на двигателя при такива условия.
slowtraveler написа: ↑10 Мар 2025 21:03
Октана също оказва влияние при конструирането на ДВГ, но максималната степен над определена стойност е възможна само при директно впръскване поради обяснените по-горе причини...
В случая - от една страна тази степен не е достигната.

Сравнете например двигателите 1AZ-FSE и двигателя 2ZR-FAE. За авенсис - с еднаква степен на сгъстяване, еднаква мощност. Но втория с индиректно впръскване и с по-малка кубатура. От друга страна - вероятно ще се монтира "газов инжекцион" с индиректно впръскване на изпарен пропан-бутан, а газта, освен че е с по-висока детонационна способност, при впръскването ще ограничи постъпването на въздух в цилиндрите.

И докато впръскването на бензин директно в цилиндрите оказва сравнително слабо влияние на масата на сместа в цилиндъра, то впръскването на газ ще снижи значително масата на горивната смес - просто изпарения пропан-бутан заема значително по-голям обем, по сравнение с бензиновите пари, въпреки че стехеометричната смес е с относително по-малко съдържание на гориво. Поради това - налягането в края на такта на сгъстяване ще е по-ниско.
До детонации в такъв случаи едва ли ще се стигне, но как ще бъде настроен двигателя, ако действително работи на бензин така, както е описано.