Батерии

Публикувай отговор
Аватар
biro
Мнения: 2734
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 100 пъти

Батерии

Мнение от biro » 10 Сеп 2024 08:38

Сутрин никога не е имало висок добив от фец. Има моторизирани панели, насочващи се към слънцето. Те са скъпи и малко на брой у нас. Оптималноне насочването на статичните на югозапад. Най-висока ефективност волтаиците имат при перпендикулярно облъчване. Нямаш ли познати с фец да ти покажат онлайн данни от инвертора?
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Hursa
Мнения: 5181
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 96 пъти

Батерии

Мнение от Hursa » 10 Сеп 2024 08:48

Няма висок, но сега е практически нулев. И вижте колко фец се наплодиха с ориентация изток/запад, именно за да произвеждат поне лятото по време на сутрешния и вечерния пик, макар и никога да не достигат оптимума си.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5617
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 265 пъти
Получена  благодарност: 273 пъти

Батерии

Мнение от slowtraveler » 10 Сеп 2024 09:52

biro написа: 10 Сеп 2024 07:17 Май нямаш опит със сайта на ЕСО.
Не се излагай бе човек :) В сайта на ЕСО има ясна ДНЕВНА справка за междусистемните връзки - ясно се вижда какъв е общият енергиен баланс (а не моментен, който ако почакаш минути, ще видиш, че се променя понякога със стотици мегавати)..
И да - мой колега от университета и много близък приятел с когото всяка събота си пием утрешното кафе, от години работи в ЕСО по инфраструктурните проекти и 'електронното управление' :) Да, доста от ФЕЦ реват, защото понякога могат да произведат, но от ЕСО им казват 'намали, че системата ще падне'... И ако не предприемат действие - ЕСО директно ги отрязва...
Хората продължават да не могат да разберат, че 'зелената енергия' може да е много удобна (и в доста случаи - полезна), но не е такава, на която да може да разчита държава... Не може заводите да работят само когато има слънце или духа вятър. Или пък завода все пак да е работил, ама като се върнеш вкъщи - да ти е студено и без вода, щото 'слънцето се скрило' :) Или да си караш електричката само нощем, щото денем я зареждаш :)
Да, химическите батерии са хубаво нещо за ТРАНСПОРТ на енергия. Но и са доста 'мръсни' - екологическата полза не е такава, каквато я представят - че щели да оправят нещата...
И да - мислят разни батерии, при които им сменяш електролита, ама то това е като ДВГ - и там 'допълваш електролита' на бензиностанцията и преобразуваш химическата енергия в механична и електрическа tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
biro
Мнения: 2734
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 100 пъти

Батерии

Мнение от biro » 10 Сеп 2024 14:01

Не се излагам. От години следя данните на ЕСО и приятел работи там. Освен това имам приятел собственик на ФЕЦ. Той пък изключва централата "за профилактика" петък слетобед до неделя вечер понеже има излишък и ЕСО няма къде да го реализира, а от доставчикът на енергия освен, че не му плащат, нито им я дава без пари, а му ВЗЕМАТ такса за всеки мегават, който произвежда. Той дължи 17-20лв на мегават за произведена от него енергия.

Щом като си толкова запознат, посочи дата, на която е имало отрицателен баланс (повече внос отколкото износ).
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Hursa
Мнения: 5181
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 96 пъти

Батерии

Мнение от Hursa » 10 Сеп 2024 14:11

Вижте кога и защо вдигнаха толкова таксата за балансиране smile.gif Вижте на коя дата се разрази скандала и колко е скочила тогава цената на внасяната ел енергия.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
biro
Мнения: 2734
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 100 пъти

Батерии

Мнение от biro » 10 Сеп 2024 15:10

Hursa, не ми се гледа. Oт 1. до 31. Август съм минал 3755км за 233.75лв със 745kWh
Токът е евтин и не си заслужава да се занимавам с гледане кой кво що.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Hursa
Мнения: 5181
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 96 пъти

Батерии

Мнение от Hursa » 10 Сеп 2024 15:36

Да евтин е - лятото през деня (макар, конкретно днес да не чак толкова евтина, а утре ще бъде доста по-скъпа). Но годината не е само лято, има още три сезона. И ел енергията не е само за да зарежда автомобила ви smile.gif Има и други приложения, къде по-насъщни за населението. (Относително евтина е у нас, защото още не са затворили тецовете ни, но това предстои. Тогава как ще "балансираме" smile.gif)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Mcl
Мнения: 683
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 13 пъти

Батерии

Мнение от Mcl » 10 Сеп 2024 21:30

biro написа: 10 Сеп 2024 15:10 Той дължи 17-20лв на мегават за произведена от него енергия
Това е защото натоварва системата, а ние нямаме разтоварваща система. Енергията от слънцето е хубава , но е за домашно ползване. Това чудо на чудесата не е за енергийната система на една държава, аз имам 30 kw изградена мощност за моята къща. Които са ми достатъчни да съм енерго независим, разбира се със съдействието на 120kw батерии. Но идеята на слънчевата електро енергия е това.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
biro
Мнения: 2734
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 100 пъти

Батерии

Мнение от biro » 10 Сеп 2024 21:42

Mcl, грешиш. Според инструкциите на ЕСО не трябва да спира феца, защото се нарушава баланса. Той го спира като обявява авария, за да не дава пари.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Mcl
Мнения: 683
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 13 пъти

Батерии

Мнение от Mcl » 10 Сеп 2024 21:57

Не греша , той го спира с претекст авария защото пак би дължал неустойка. ЕСО разпорежда кой и кога да произвежда електро енергия, и винаги се обаждат да се спре дадена централа. Защото пренатоварването на системата гълта много пари на НЕК, която и в момента се опитват да фалират за да мине в частни ръце. Влезни и виж в борсата когато фотоволтаиците работят на максимално КПД колко е цената на електроенергията. Аз ще ти отговоря на нулева ставка, освен ако не си на някой бушон тирбушон от депутатците.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5617
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 265 пъти
Получена  благодарност: 273 пъти

Батерии

Мнение от slowtraveler » 10 Сеп 2024 22:19

biro написа: 10 Сеп 2024 14:01 А от доставчикът на енергия освен, че не му плащат, нито им я дава без пари, а му ВЗЕМАТ такса за всеки мегават, който произвежда
И аз имам такъв приятел - помолих го за 3-4 панела за да оправим малко енергията на едно летище, дето се захранва offline само със солари, и ми даде 90+ :)
Повече го 'боли' таксата за консумирана електроенергия, която консумира трафопоста, през който 'изнася' произведената енергия :) Щото му изкупуват енергията за единици стотинки, а консумираната през нощта от трансформатора електроенергия я плаща по 'бизнес' тарифата tooth.gif Пък изключването на системата от превключвателя не е за препоръчване, защото превключвателя е много скъп, пък има силно ограничен брой разрешени цикли за включване и изключване преди задължително да бъде подменен...
А проблемът е точно балансирането - Mcl е абсолютно прав... В даден момент 'всички имат много произведен ток', ама няма такова потребление, което покачва честотата на мрежата. В следващият - има недостиг, ама няма откъде да дойде енергията.. И това се балансира от ТЕЦ, АЕЦ и ПАВЕЦ..
Относно анализа на информацията от ЕСО - отново твърдя, че не предоставяш коректно данните, които виждаш (даваш моментни, вместо усреднени за денонощие данни)...
ЕСО предоставя ежедневна/подневна информация какъв е бил внос/износ на електроенергия за всеки час от денонощието...
Като някои часове балансът е внос на енергия (т.е. недостиг в нашата мрежа), а в други - износ...
Тъй-като има и исторически данни - можеш да се убедиш, че последните дни усреднено за денонощие изнасяме около 1.1GW/h (не GWh/денонощие, а GW за час)... А Май месец, когато единият блок бе offline внасяхме около 800MW/h... Пак средно за денонощие... От което поне аз правя извода, че това е усредненият недостиг на енергия при изключен блок. (да, в даден час/минута може производството ни да е по-голямо от потреблението, но в друг - недостигът е бил много голям и от там се получава средният недостиг 800MW/h)..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Filbor
Мнения: 1123
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 37 пъти

Батерии

Мнение от Filbor » 19 Окт 2024 12:24

08.2014 - 11.2021 11.2021 - <Днес>

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5617
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 265 пъти
Получена  благодарност: 273 пъти

Батерии

Мнение от slowtraveler » 21 Окт 2024 07:33

Преди време спорихме с biro за производството на ток в България...
Вчера гледам възторжени възгласи по ТВ, че дори със спрян 6 блок на АЕЦ пак износът е бил двойно по-голям от вноса....
Може би сега е времето да проследим малко по-внимателно статистиката тези дни и да видим накъде отиват нещата...
За днес гледам е планиран внос с около 14ГВтч по-голям от износа... Т.е. в работен ден - среден недостиг около 600MW...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5617
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 265 пъти
Получена  благодарност: 273 пъти

Батерии

Мнение от slowtraveler » 14 Ное 2024 11:43

Отново във връзка със спора с biro, и в потвърждение на моето предходно мнение и в противоречие с казаното от biro:
Според общодостъпна справка на ЕСО за междусистемните потоци, за последната седмицанещата са следните:
За денонощие 11.11.2024 в края на краищата сме внесли нето 26ГВтч енергия (общ внос 29ГВтч износ около3ГВтч..
На 12 - нетен внос 29+ГВтч (общ внос 31, износ 2ГВтч)...
на 13.11.2024 нетен внос ~25ГВтч....
Та така - моят извод е, че в момента (без да е застудяло чак толкова) грубо казано системата би била почти балансирана (на денонощна база), без никакъв запас, ако работят и двата блока на АЕЦ... Балансирана съвсем повърхностно, защото ако имаш излишък когато цената на тока е 0ст (или отрицателна), а имаш недостиг в часовете на най-скъпа електроенергия, това съвсем не е добре балансирана система ...
И в допълнение - единият блок на АЕЦ не работи, та затова в момента България е нетен вносител на ток - без много електромобили, и без прекалено голямо натоварване (пикът е около 5.5ГВт)..
Общо взето - това е същото както ситуацията с водата - последните 30+г не са изработени (или са били прекратявани поради политически причини) никакви базови инфраструктурни проекти - нито язовири, нито сериозни електропроизводствени мощности, които могат да се използват за 'стълб' на останалата енергосистема, и които да могат да поемат и балансират проблеми или особености на малките електропроизводители...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
biro
Мнения: 2734
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 100 пъти

Батерии

Мнение от biro » 14 Ное 2024 12:42

Това е моментно състояние. Важното е, че има ток в изобилие, има от къде да се внесе. Дай пример за август как е положението.
И аз мога да си произвеждам ток от слънчеви панели, но по-изгодно ми е да си го купувам.

Edit:
slowtraveler написа: 14 Ное 2024 11:43 За денонощие 11.11.2024 в края на краищата сме внесли нето 26ГВтч енергия (общ внос 29ГВтч износ около3ГВтч..
Сметката ми показва внос 30GWh и износ 3.6GWh
Реализиран товар за 11. Ноември е 119.2GWh

Вносът е 25% от нуждите при неработещ блок на АЕЦ и лоши метеорологични условия за ФЕЦ. Нищожен внос като цяло при условията за съответния ден.

Същите данни за 26. Август - внос 10.4GWh износ 25.3GWh. Получава се нетен износ 14.9GWh. За съответния ден не разполагам с инфо за реализирания товар и колко процента от произведената еленергия ни е била излишна и експортирана.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта