Специални проекти и ъпгрейди - AE86. Фотогалерии за фенове, тунинговани модели, рали шампионати, формула
-
max-2
- Мнения: 1907
- Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
- Местоположение: Пловдив
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 61 пъти
Мнение
от max-2 » 27 Сеп 2024 17:01
Имах предвид че няма натоварване странично от въртенето на вала. На натиск стъблото има само от изгорелите газове, но не и от пружината.
Carina E 4AFE LB 1992
max-2
-
Двигателист
- Мнения: 494
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 17 пъти
- Получена благодарност: 43 пъти
Мнение
от Двигателист » 27 Сеп 2024 22:47
Стига сте го яли човека! 1AZ-FE е с хлабина на изпускателните 0.3-0.4 мм, така че всичко е точно, поне откъм хлабина. И 0.45 да е, нищо няма да се случи, за 5 стотни ще става въпрос, това е просто клапан, а не дизелова ГНП!
За шлайфането не мога да кажа нищо, защото нито знам каква е термообработката на "пънчето" на повдигача, нито знам на каква дълбочина е изпълнена. Лично аз бих сменил повдигач, за да съм сигурен, но също така, при каране на пропан-бутан ще подбера хлабината на горната граница.
Двигателист
-
Hursa
- Мнения: 5132
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 10 пъти
- Получена благодарност: 92 пъти
Мнение
от Hursa » 01 Окт 2024 12:05
► Виж съдържание
Ако е до 4 десети, явно колегата се е съобразил с този допуск. Но не мисля, че превишаването му е добра идея.
Бегло съм запознат с подобни механизми. И до колкото знам и разбирам профила на гърбиците е такъв, че в момента на контакта, при обирането на хлабината „наклона“ да е възможно малък. Така контакта е по-плавен. Същевременно именно в момента на контакта – силата, която трябва да се преодолее е най-голяма – пада на налягането на клапана е най-голям. Налягането на отработените газове във все още „затворения“ цилиндър е високо. След отваряне, дори с малко – налягането в цилиндъра рязко пада, а налягането над клапана се повишава от изтичащите газове и разликата в наляганията, които му действат - рязко намалява. Освен това до контакта – клапана е неподвижен. Колегата пише за „освободено от странични натоварвания стебло на клапана“. Но между чашката и нейните водещи повърхности има хлабини – тази хлабина води до отклонение от натиска „строго“ по оста. Между стеблото и водещите му повърхности – също има хлабина. Усилието на пружината също води до отклонение от оста, още повече – до колкото знам, бе коментирано и тук - отварянето и затварянето води до неголямо завъртане на клапана за само почистване на контактните повърхности между клапана и седлото. (За да се минимизира това отклонение на усилието от съосноста – водещо до по-голямо триене, частично „заклинване“ и износване – е тази „пъпка“ в чашката, до колкото разбирам. За да е контакта между чашката и стеблото на възможно малка повърхност, близо до оста му. Поради това - предполагам, че тази повърхност е сферична и повърхностно закалена – при шлайфането и тази закалка може би е „обрана“, а и дали вече повърхността е така сферична и съосна. При подобни механизми – вместо такава „пъпка“ често поставят закалена „сачма“, като в гнездото и може дори да се запазва подвижност и играе роля на „сферичен лагер“.) Та в момента на контакта – клапана е неподвижен, има и така нареченото триене на покой между водещите и водените повърхности, макар и смазани, усилието на газовете е сравнително най-голямо голямо, от колкото при вече дори частично отворилия клапан, действа и пружината – за да се преодолеят всички тези усилия в първия момент възможно „най без ударно“, възможно най-плавно – „наклона“ на гърбицата спрямо контактната повърхност на чашката - трябва да е минимален. И след това бързо да нарасне за да се отвори клапан на пълния си ход за да осигури възможно най-добро вентилиране на цилиндъра. Ако „направим“ хлабината по-голяма – можем да попаднем на този по-голям наклон на контактната повърхност на профила на гърбицата.( Според мен това задава най-вече максималната хлабина.) Това, според мен, може да доведе до по-голям удар в момента на контакта, съответно до по-значимо износване и деформации. От начало, след ремонта това може и да е незабележимо. Но при максимални обороти тези „удари“ са около и над 50 в секунда. При нормални експлоатационни обороти са около 20, а това са стотици хиляди „удари“ дори при едно непродължително пътуване.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid
Hursa
-
max-2
- Мнения: 1907
- Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
- Местоположение: Пловдив
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 61 пъти
Мнение
от max-2 » 01 Окт 2024 14:59
Много дълго ми дойде.
Първо пъпката на чашката е плоска и контактува на цялата повърхност на клапана.
Второ радиалната хлабина на чашката е почти идентична с тази на клапана във водача. Чашката се върти заради това, че вала не я натиска точно в центъра.
Трето, клапана се върти заради пружината, така е
проектирана.
Carina E 4AFE LB 1992
max-2
-
Hursa
- Мнения: 5132
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 10 пъти
- Получена благодарност: 92 пъти
Мнение
от Hursa » 02 Окт 2024 09:52
► Виж съдържание
И в двете реплики - пишех най-вече за евентуалното превишаване на хлабината между гърбица и "чашка". Съгласен съм, че от радиалните усилия в следствие на триенето между чашката и гърбицата - стеблото на клапана е почти изцяло разтоварено в случая (все пак има радиални хлабини). Основните сили действащи на стеблото (а и на чашката) - при отваряне на клапана - са две противоположни, в двата му "края". И тъй, като не са идеално по оста (на практика никога не са) - създават отклонение (двойка сили създаващи "въртящ момент", напречно на оста (осевото завъртане за самопочистване - отделно)) и поради хлабините (радиалните) стеблото се "завърта" - така, че горния и долния край контактуват с противоположни части на повърхностите (частично "самозаклинване", създаващи по значими деформации, по значимо и неравномерно износване, още повече на относително силно нагретия изпускателен клапан). И при чашката се създава подобен въртящ момент, още повече, че триенето между нейната горна повърхност и гърбицата създава не само усилие по оста, а и значително радиално такова. Но не знаех, че "пъпката" е плоска (може би поради горното).
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid
Hursa
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта