Страница 1 от 1

Електростатика и автомобили

Публикувано на: 12 Яну 2024 15:17
от slowtraveler
Вчера с виден форумен участник водихме дълга дискусия относно електростатичния ъпгрейд на някои Тойоти :)
https://www.motor1.com/news/702945/2024 ... inum-tape/
Личното ми мнение бе, че това е повече търговски трик, който може и да позволи на Тойота да каже 'спестихме еди-колко си СО2 - трябват ни карбон кредити' (а и продадохме алуминиеви лентички по цена на злато) :) Или да кажем при гонене на стотни на писта...
Но няма да бъде забележимо по никакъв начин при ежедневна експлоатация в нашите режими..
Защото влошаването на аеродинамиката е в рамките на милиметри (от аеродинамична гледна точка това би било аналог на увеличаване на ширината на автомобила с 2-3мм) при идеални условия и продължително шофиране (за да се натрупа заряд)...
Докато например страничен вятър по време на пътуване от аеродинамична гледна точка 'увеличава ширината' с метри - увеличавайки сериозно въздушното съпротивление...
Какво мислите по въпроса?

Електростатика и автомобили

Публикувано на: 12 Яну 2024 16:36
от Hursa
Не разбрах - как свалят заряда тия ленти, ако въобще правилно съм разбрал къде са монтирани и дали превода е коректен. Зареждали се автомобила и околния въздух "положително", поради взаимното им "отблъскване" се нарушавало обтичането?

Електростатика и автомобили

Публикувано на: 12 Яну 2024 20:50
от slowtraveler
Как свалят заряда - не знам... Вероятно лентата е хваната за корпус...
За мен лепенето на летни отвътре само би създало един кондензатор и поради изолационните свойства на пластмасата не би повлияло на натрупването на електростатично електричество при движение...
Дали електростатично електричество може да промени аеродинамиката - за мен чисто теоретично е възможно - повърхностният слой на всеки обтичан обект има точно определени параметри - скоростта на слоя до движещият се обект практически е равна на скоростта на движещият се обект. И скоростта намалява с отдалечаването от обекта. Ако дадено електростатично влияние успее да увеличи тази зона на въздействие - реално ще увличаш повече въздух - ефектът би бил все едно автомобилът ти е малко по-голям...
Но това - на теория... В реалност този поток съвсем не е толкова голям (да не се бърка с отместеният въздух като цяло), и затова за мен ефектът би бил незабележим при нормална експлоатация..

Електростатика и автомобили

Публикувано на: 12 Яну 2024 21:27
от Hursa
Не знам колко е голям ефекта, но действително това "наелектрезиране" на въздуха вероятно е много малко. Но дори да е значително - то обхваща много малка част от молекулите (действително много малко молекули "загубили" електрон). Тези молекули, евентуално (предполагам) се "отблъскват" от "наелектризираната" повърхност на автомобила, евентуално увличат и съседни, но ефекта пак (според мен) би бил много малък. А с тези ленти - хванати на "корпус" - за да се снеме заряда, поне частично би трябвало да е "зареден" "отрицателно" - а единствената заредена повърхност е "под гумите". Ако се влачеха по земята - може би. Но така - не виждам как ще се постигне ефект, не разбирам. (Или има нещо общо със "свободните" електрони в много добрия метален проводник, алуминия - явно много съм забравил от електростатиката, ако въобще някога съм я знаел smile.gif)