Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
Аватар
biro
Мнения: 2629
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от biro » 21 Апр 2023 11:40

От късо съединение пази, за да не изключи главния предпазител, след който има други важни кръгове. Обаче на 32А можеш да включиш 2 консуматора по 16А в контакти на различни отклонения от 4мм2 трасе.
По твоята логика ако използваш 16А предпазител трябва да имаш отделен токов кръг за всеки контакт.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от FearSoft » 21 Апр 2023 16:51

Дали е 10, 16, 25 ампера или по-голям, по законите на Мърфи винаги пада и главният tooth.gif Макар и той да е 63 А (а често е 50). Че даже пада и външния, което е по-голямата беля. Затова АП имат и други характеристики. За да сте поне малко по-сигурни, че ще падне само конкретният предпазител, трябва той да е с крива В, а главният Ви - с крива С.
ПП. Ама то малко се обърна на уроци по електротехника :D
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Krachunov
Мнения: 920
Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
Местоположение: София
Автомобил: Тойота корола
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 25 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Krachunov » 21 Апр 2023 18:34

biro написа: 21 Апр 2023 11:40 По твоята логика ако използваш 16А предпазител трябва да имаш отделен токов кръг за всеки контакт.
Няма моя логика. Контакта и в повечето случаи кабела до него (2.5мм) е сметнат до 16А. И съответно кръговете как и на колко да се вържат се изчисляват според предполагаемите консуматори и някакъв коефициент - за конкретна формула или може да гугълваш или да питаш ел. етхници.
Защото е много малко вероятно (ако правилно са сметнати кръговете) да натовариш по едно и също време всичките контакти до лимита. По твоята логика направо един главен предпазител да перем 63 ампера за всичко и да не си играем с отделни, като съберем всички осветления, контакти, бойлери и прочее.
Ако е постоянно натоварването на един токов кръг на всички контакти едновременно, значи не е добре направено.
От късо ще пази, само че какво се случва с нагряването на кабелите ? Или те като се запалят ще окъсят ?
Предпазителя в таблото трябва да е предвиден да пази най - тънкия кабел по трасето. Това че магистралните ти ще са 4 па ако ще и 6 да са, като имаш 2,5 разклонение някъде имаш ли гаранция, че няма да го претовариш точно този контакт?
ако искаш сложи и 63 за контакт, то и пожарникарите са хора трябва да ядат.
FearSoft написа: 21 Апр 2023 16:51 Ама то малко се обърна на уроци по електротехника
Да се върнем на темата. Тази седмица ще се навършат 2 месеца откакто подписах договор за присъединяване и почти 3 седмици откакто ми прокараха кабеляците до таблото за трифазен и чакам да ме извикат за окончателно подписване на договор за продажба на електроенергия. Така че ако някой се чуди дали/ама как/кога/..... да започва... защото започнах да бутам в тази посока от преди нова година

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Mcl » 21 Апр 2023 21:37

Тук колегата е прав, при направата на инсталация трябва да се вземе на предвид консумацията . Аз съм си пуснал и 1мм² за контакти ,но знам че там ще включвам зарядно за таблет ,лаптоп или телефон. За това не ми трябва по-голямо сечение, на 1мм² сечение кабел можеш да пуснеш 2kw консуматор без да претоварваш инсталацията
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
biro
Мнения: 2629
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от biro » 21 Апр 2023 21:43

Тогава защо се прави токов кръг от 4мм2 като може и с 2.5?
Пълни глупости са това.
Пак да изясня - няма консуматор с щепсел шуко и повече от 16А. Така че няма да ти се запали отклонението за 16А контакт.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от slowtraveler » 21 Апр 2023 22:25

За предпазителите - зависи и колко бързи са... Преди няколко дни бях объркал връзването на една техника, и реално включих в разклонител на пълно късо съединение... Не прехвръкна и искра. Бушоните в апартамента - не мръднаха (25А на контакта). Падна главния бушон - явно е бил много бърз :)
Относно 1мм за контакт - ами убедил съм се, че инсталацията не се прави за конкретна цел, а по принцип. И най-добре е да има запас. При смяната на инсталацията на сегашният апартамент видях например как кабел бе останал без никаква изолация в стената - изолацията отдавна се е стопила, защото са включвали голям консуматор в контакта. Навсякъде пуснах як мостовак и вече 10г не съм имал нито проблем, нито притеснения за включването на какъвто и да е товар. При по-голяма дистанция особено при 'външен' или 'сложен' монтаж бих използвал кабел с повече жила - ако се повреди някое, може да се прехвърли тока към друго, неизползвано жило.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Krachunov
Мнения: 920
Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
Местоположение: София
Автомобил: Тойота корола
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 25 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Krachunov » 21 Апр 2023 23:07

biro написа: 21 Апр 2023 21:43 Тогава защо се прави токов кръг от 4мм2 като може и с 2.5?
Токов кръг за контакти се прави с 2.5мм... че може с 1, с 0.75 (виждал съм - даже бяха пуснали такъв за пералня worthy.gif ), може и да караш и със 16ки....
Принципно:
осветлението се пуска с 1.5мм
контакти 2.5мм
силови 4мм

че може да се пусне с каквото си решиш е факт, но по логически смислено би било да си сметнеш кръговете и да сложиш правилните прекъсвачи, отколкото да бичиш дебели кабели (по - добрия вариант) или па да набичиш дебели предпазители на тънки кабели... предпазителя трябва да пази най тънкия кабел в кръга. Без значение кви консуматори колко може да са това, имало ли нямало ли... не е въпрос на дискусия.. Ако слагаш 32 ампера предпазител провери какво сечение на кабела е минималното което е нужно.

По принцип токов кръг ако е сметнат правилно няма проблем да си пуснеш навсякъде 2,5 и от таблото до разпределителните кутии и от тях до контактите. "магистралните"-тези до разпределителните кутии може да ги пуснеш 4мм вместо 2.5 с цел точно да греят по - малко, когато включиш на няколко места повече и по - големи консуматори.
Токов кръг с 4мм се прави за силовите - готварски печки индукционни котлони, проточни бойлери точно за да не се стопят.
biro написа: 21 Апр 2023 21:43 Пак да изясня - няма консуматор с щепсел шуко и повече от 16А. Така че няма да ти се запали отклонението за 16А контакт.
Ако магистралния ти е 2.5 да речем и ти пуснеш две по 16, какво ще се случи? ОКЕЙ слагаш 4ка навсякъде, де се казва имаш пари угаждаш си.

Някой по - технически запознат ако има, да коментира но то хубаво няма консуматор с повече от 16А, но това не значи че не може да се повреди нещо и да си стопиш/запалиш инсталацията.
slowtraveler написа: 21 Апр 2023 22:25 За предпазителите - зависи и колко бързи са...
Точно това мислех да пиша на колегата,който каза по рано че винаги главния му пада.... значи нещо по трасето не е както трябва.

п.п.
https://elkom-express.bg/%D1%81%D1%8A% ... %82%D0%B8/
Препоръчително е използването на сечение
5А – квадрат,
10А квадрат и половина,
16А два квадрата и половина,
25А четири квадрата,
35А шест квадрата – за кабели от типа ПВВ като токовете са минималните за тези кабели, но и най сигурните.
6 квадрата може да издържи до 63А но не продължително време и то ако има възможност за охлаждане на кабела…
Гъвкавите многожични проводници издържат с около 10-15% по-големи токове.
от там насетне, не става дума за светоусещане или аз или някой друг съфорумник, какво мисли. Де стана модерно покрай пандемията ВСЕКИ САМ СИ ПРЕЦЕНЯ. Кеф ти 1 квадрат на 32 ампера, кеф ти 16мм. Ти си знаеш. Само, че с тея неща таш*к не става... и се мре бързо.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от slowtraveler » 22 Апр 2023 00:05

Krachunov написа: 21 Апр 2023 23:07 Точно това мислех да пиша на колегата,който каза по рано че винаги главния му пада.... значи нещо по трасето не е както трябва
Не... Предпазителите също са няколко типа според бързодействието им и възможност за претоварване...
Някои например могат да издържат доста проценти претоварване по-продължително (относително) време, непозволяващо изключването при пикове, стартове и т.н...
Докато други сработват за милисекунди... Просто има различни типове предпазители с различни криви на параметрите (претоварване/време)..
Някои например се ползват за предпазване на ел-двигатели и т.н. (позволяващи сериозно претоварване по-дълго време), а други - сработват бързо дори на малко претоварване.
Пише го в характеристиките на всеки тип предпазител.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Mcl » 22 Апр 2023 07:10

biro написа: 21 Апр 2023 21:43 Тогава защо се прави токов кръг от 4мм2 като може и с 2.5?
Пълни глупости са това.
Пак да изясня - няма консуматор с щепсел шуко и повече от 16А. Така че няма да ти се запали отклонението за 16А контакт.
Нещо не си ме разбрал правилно, аз казвам от магистралния кабел сиреч разклонителната кутия тръгва 1мм² . Защото знам какво ще включвам там , преценил съм че няма нужда от по голямо сечение на кабела. Не съм казвал да си пускат хората навсякъде такива кабели.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
biro
Мнения: 2629
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от biro » 22 Апр 2023 07:13

Това не е въпрос към теб.
Колко ти е сечението на магистралния кабел и към какъв предпазител си го свързал?
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Mcl » 22 Апр 2023 07:32

При мен от електромера до моето табло идва 6мм² за силовите кабели съм пуснал 4мм². Като всеки един тръгва директно с предпазител 10 ампера. За всяка стая според нуждите ,магистрален кабел 4мм² и от него с по малко сечение според това какви консуматори съм предвидил да се включват. В някои стаи са 10амперови в други са 6 ампера .Според мен най важното е да не се слагат по голями предпазители, а да бъдат сметнати точно спрямо консуматорите в този токов кръг. Аз съм разделил с предпазител всички стаи и дори осветлението е разделено. С цел ако се случи някъде нещо да не увисна без ток, към всяка стая ходи от другата по един контакт за резерва.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от BOz » 22 Апр 2023 17:14

Mcl написа: 22 Апр 2023 07:32 за силовите кабели съм пуснал 4мм². Като всеки един тръгва директно с предпазител 10 ампера.
Как 10А предпазител на силов проводник.
Само като дойде Коледа и печката напича 20А доволно. tooth.gif
Изображение
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Mcl » 22 Апр 2023 17:47

Ами вече доста коледи минаха пък проблем не съм имал.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Оги » 22 Апр 2023 17:53

Те ако падат могат да се сменят. Изглежда не са натоварвани.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от BOz » 23 Апр 2023 18:45

Mcl написа: 22 Апр 2023 17:47 Ами вече доста коледи минаха пък проблем не съм имал.
Не го вярвам. Освен ако не си вързал всеки котлон към отделен предпазител. w00t.gif
Ето ти простата печка като я напрегнеш колко харчи:

Изображение
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 66 госта