Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
StRaTeGa
Мнения: 40
Регистриран на: 28 Юни 2022 14:20
Местоположение: София
Автомобил: Honda E Advance 17", RAV4 PHEV
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 15 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от StRaTeGa » 19 Апр 2023 18:27

Да се включа и аз със съвет.
Блокчето ми има централно ел. табло (строен е 2008-2009г.), където са електромерите и всичко останало. Имаше достатъчно място, така че си сложих дефектно токова защита и 32 амперов предпазител.
Пуснах си 6 квадрата кабел до паркомястото от таблото. Адска мъка беше да се прекара този кабел през блока, мазетата, ревизионните кутии ... как да е.
До зарядната станция си сложих 4 квадрата многожилен меден кабел (еднофазно с 3 жила), което по-спецификации е ОК при повърхностен монтаж за 32Amp (7,4KWh). Пуснах и още един кабел 2,5 квадрата до обикновен шуко контакт за всеки случай.

Според мен 7,4KWh е напълно ОК за зареждане дори на напълно електрически автомобил, защото това значи 8-10 часа. Т.е. през нощта, ще се зареди. Разликата между 7,4 и 11 не ми се вижда оправдана.
RAV-a се зарежда за 2,5 часа. Купих си зарядна станция от Aliexpress на feyree и съм изключително доволен от качеството на продукта (под 500лв е).

Сега за вилата си взех подвижна монофазна 7,4KWh зарядна станция на feyree (300лв). Вероятно този Weekend ще си играя да сменям табло, да пускам кабели и да я закачам.
Там имам 2 партиди и на тази конктрено бях сложил малко табло за 3 предпазители, защото бях закачил една стара къща/барака и басейн (филтърна помпа и термопомпа/климатик). Не правете като мен! sad.gif
Инсталацията на първата партида не успява да понесе 2 климатика, 2-3 конвекторни печки, 2 помпи за вода, бойлер и квото ли още не. По-груби сметки около 15KWh.
Като се включи в 23:00 колата да се зарежда с 2KWh-а и ценралния бушон пада. :)
Като гледам инвестицията ми ще е около 400лв.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от slowtraveler » 19 Апр 2023 21:50

Сменял съм инсталация на апартамент 1964г... На места въобще нямаше изолация 'плетеният' кабел...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Mcl » 19 Апр 2023 22:07

Би трябвало от електромера до вътрешното табло да е е 6мм² , а до бойлера и фурната 4мм² . И щом е от тези години задължително имаш поне по един контакт от 4мм² и 6мм². Поне тогава това е било стандарт. Най важно е да вземеш под внимание, сечението на кабелите и мощността която консумираш в момента когато ще зареждаш електрокара. Защото дори да пуснеш по голям кабел , евентуално ако натоварването на мрежата ти ,е по голямо от възможностите на централния захранващ е абсолютно безмислено. Другото което е при трифазно захранване токът е по малък отколкото при монофазно за един и същ ток. Което намаля необходимостта от по голямо сечение на кабела.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от ufer » 19 Апр 2023 22:42

Взех да си водя записки... :D Мисля, че моите кабели са от тези с оплетката, но поне са от истинска мед. За 60 години не е имало абсолютно никакъв проблем. Сменял съм няколко ключа и контакта, няколко абажура и кабелите винаги са изглеждали много добре. Имам прекарани 2-3 двойни шуко контакти, перфектни, от стария бакелит. Надявам се в кухнята да има някоя 4-ка, а има и 2 разпределителни кутии... :thumbsup:

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от max-2 » 20 Апр 2023 07:33

Често в старите апартаменти контактите са изпълнени в кръг, т. е. с кабел 2.5 квадрата няколко контакта са свързани паралелно, а кабелът обикаля апартамента и пак се връща в таблото. Така става 5 квадрата кабел реално.
Carina E 4AFE LB 1992

Аватар
mfandakov
Мнения: 3325
Регистриран на: 20 Апр 2015 21:00
Местоположение: Кричим
Автомобил: E38
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от mfandakov » 20 Апр 2023 07:36

Не бях чувал за такава технология,и как ще се дублира от 2.5-5, като сечението си остава не променено.
worthy.gif

Krachunov
Мнения: 920
Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
Местоположение: София
Автомобил: Тойота корола
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 25 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Krachunov » 20 Апр 2023 08:32

ufer написа: 19 Апр 2023 22:42 Мисля, че моите кабели са от тези с оплетката, но поне са от истинска мед. За 60 години не е имало абсолютно никакъв проблем.
Истинска - фалшива.... старата инсталация си е стара. Ако ще правиш нещо го направи като хората. Тия "истински" кабели, само един Бог знае какво им се е случвало. И ако "истинската" мед си е ОК, то не така седят с изолацията. Не си играй със съдбата и ако правиш някакви неща си пусни едни нови кабели като бял човек.
Преди 6 години като правихме ремонт на апартамента, предния собственик запалил някаква печка. Да ти кажа въпреки чистенето на стените, отгоре бетонконтакт, груба финна спашкловка и боя... 2-4 години след това избиваше миризма на пушек.
Mcl написа: 19 Апр 2023 22:07 И щом е от тези години задължително имаш поне по един контакт от 4мм² и 6мм
Дори и да е така, крайната точка - контакта, поне масовите са до 16А което ще рече че и 2,5мм би му свършил работа.
Мърлячите които ми правеха инсталацията в нас въпреки, че взимаха скъпо са осрали мн неща и едно от тях е да са ми набутали 25А предпазители на контактите.

Аватар
biro
Мнения: 2628
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 60 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от biro » 20 Апр 2023 09:18

2.5мм2 са ок за контактите, но само ако всеки контакт е на отделен кръг. Аз пускам 4мм2 трасе и от него в разклонителни кутии свързвам отклонение за контакт. По този начин мога да включа 2 консуматора по 16А в 2 отделни контакта на един кръг и предпазителя в таблото е 32А. Последния контакт в кръга го пускам от 4мм2 кабела на трасето без да правя отклонение 2.5, за да спестя от разклонителна кутия и време за монтажът и.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 4 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Оги » 20 Апр 2023 10:23

mfandakov написа: 20 Апр 2023 07:36 Не бях чувал за такава технология,и как ще се дублира от 2.5-5, като сечението си остава не променено.
От таблото 1 кръг обикаля апартамента /2-3 съседни стаи/, другия му край се връща и е вързан на същия предпазител. Може да са навързани и 10 контакта като на въже за скачане. То прави 5 кв. /от едната и другата страна по 2,5 кв./ но предимства- малко, недостатъци- изглежда повече. Във всеки контакт - връзка, и то не истински възел ами болт с клема. Линията е изпълнявана по пода и контактите са стоящи - едни високи към 30 см.

-4 кв. само за готварската печка
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от FearSoft » 20 Апр 2023 12:24

mfandakov написа: 20 Апр 2023 07:36 Не бях чувал за такава технология
Технологията е много стара, измислена от англичаните по време на 2-рата световна и се прилага там и до ден днешен. Предимствата са липса на разклонителни кутии, по-малко АП в таблото, по-лесното намиране на проблемен участък и реалното дублиране на сечението (захранва се от две страни с 2.5 мм2). Като цяло по-надеждно и евтино. А дори и да има прекъсване в линията, пак имаш захранване от едната страна и е губиш всички контакти. Неудобството (а дали е така?) е, че всеки консуматор има вграден предпазител, а всеки контакт върви с ключ, което го прави малко по-скъп при подмяна. Но технологията си е много добра и изпитана.
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от slowtraveler » 20 Апр 2023 13:41

► Виж съдържание
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Krachunov
Мнения: 920
Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
Местоположение: София
Автомобил: Тойота корола
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 25 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Krachunov » 20 Апр 2023 14:46

biro написа: 20 Апр 2023 09:18 предпазителя в таблото е 32А.
no.gif no.gif w00t.gif w00t.gif
4ка магистрален кабел е ОК ама тия 32 ампера кога точно ще те пазят. Ти хубаво можеш два по 16А да пуснеш, но като самата ти входна точка е измислена за 16 ампера а прекъсвача ще сработи на 32 не мислиш ли, че лекинко ще се запали ? Освен това, колко често ще включваш два такива консуматора в една стая. Ако пък го правиш по - добре два отделни кръга всеки с "бушон" според нуждите.
Автоматичния прекъсвач пази кабела. Няма лошо да пуснеш магистрален по - дебел и разводките да са ти на 2.5.... то няма проблем и всеки да го пускаш на 4ка ама е необосновано скъпо за ежедневни нужди.
Та с тия 32А 2.5мм кабела ще свети, да не говорим па за консуматорите които са до 16А

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от ufer » 20 Апр 2023 15:01

Krachunov написа: 20 Апр 2023 08:32 Истинска - фалшива.... старата инсталация си е стара.
Аз не случайно съм написал, че изпълнението ще бъде минималистично и ако 2,5 мм2 в сегашната инсталация вършат работа, не ме бърка, ако е 4 или 6 - това си е като печалба от тотото. Те някои съседи искат да събарят сградата, ти ме караш да сменям инсталацията... tooth.gif Просто сградата няма перспектива, пък и моята перспектива се скъсява... sad.gif Кабел ще се сменя, само ако изпуши! Инвестицията ми ще бъде съсредоточена в колата, а там сумите са повече от прилични... :cheers:

Аватар
biro
Мнения: 2628
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 60 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от biro » 20 Апр 2023 16:24

Krachunov, какъв е тоя консуматор 32А с щепсел шуко?
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Krachunov
Мнения: 920
Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
Местоположение: София
Автомобил: Тойота корола
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 25 пъти

Процедури/стъпки за партида за ток и зарядна станция

Мнение от Krachunov » 21 Апр 2023 08:29

biro написа: 20 Апр 2023 16:24 какъв е тоя консуматор 32А
Е именно де, няма такъв филм. И ако предпазителя ти е 32 ампера за контактите, какво точно пази?

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Monster и 57 госта