centil написа: ↑16 Мар 2023 16:35
r34c7 написа: ↑16 Мар 2023 16:07
За доказателства и анализи има достатъчно писано в oil-club.ru и BITOG.
Точно, защото има много писано по форумите се чудя на подобни изказвания:
r34c7 написа: ↑16 Мар 2023 15:43
Motul въпреки, че са прост блендер произвеждат едни от най-използваните масла не само в потребителските автомобили, но и в моторния спорт.
Motul с тяхната серия 300V racing oils правят наистина добри масла за моторния спорт. За съжаление Motul не препоръчва използването на тези масла в потребителските автомобили, а маслата им за потребителските автомобили са под средното ниво и доста по-лоши от напр. Shell Helix Ultra и Mobil 1 ESP.
r34c7 написа: ↑16 Мар 2023 15:43
Реално производителите на основни масла са 3-4 в световен мащаб, всички други са блендери
Това също не е съвсем така.
Major players in the base oil market are Chevron Corporation, Exxon Mobil Corporation, Royal Dutch Shell Plc. , Ergon Inc. , Neste Oyj, Nynas AB, S-OIL CORPORATION, Sepahan Oil, Repsol S. A. , Sinopec Limited, BP PLC, Evonik Industries AG, H&R Group, Saudi Aramco, and SK Lubricants Co. Ltd.
Масово известните производители са над 30, според Machinery Lubrication Magazine. Или поне те публикуват класация с топ 30 производители на базови масла. Колко още извън топ 30 съществуват, сигурно никой не знае точно.
Дефинирай под средното ниво. Сравнението Мотул - Хеликс Ултра и Мотул - Мобил1 ЕСП е сложно, за това ще се опитам да го подложа на деконструкция:
- Motul-Shell Helix Ultra - Предполагам вискозитети 5w40 ACEA A3/B4? Motul 8100 X-Cess и Shell Helix Ultra отговарят на едни и същи стандарти. Motul е хидрокрек с пакет добавки Infineum, другото е GTL
- Motul-Mobil1 ESP - 5w30 C2/C3? Т.е. Motul 5w30 X-Clean EFE и Mobil1 5w30 ESP. Отново отговарят на едни и същи стандарти. Едното е хидрокрек (май отново с пакет добавки Infineum), другото е GTL+PAO+хидрокрек+естери
След като сме установили основните разлики между маслата, къде е средния клас и къде се намира Мотула спрямо него? Мое мнение е, че ниския клас масла са минералните, а високия клас са пълните синтетики. Тогава според теб къде би трябвало да категоризираме Мотула? Все пак, отговаря на едни и същи стандарти спрямо пазарните му конкуренти, в кое точно ще бъде по-добър от другите и в кое не?
Списание Machinery Lubrication Magazine не ми е познато и не мога да разчитам на достоверността на информацията цитирана от него, не знам дали си го проверил като надежден източник. Когато по-живо се интересувах от темата разгледах доста MSDS-и (мисля, че са достатъчно надежден източник на информация) и извода ми беше, че основите, които се използват в лесно достъпни в България моторни масла идват от Русия, Франция, Италия (страшна рядкост), Катар, ОАЕ, Саудитска Арабия. Максимум от 2 рафинерии в страна. Разбира се, производителите (блендерите) са свободни във всеки един момент да заменят основно масло произведено от една локация със същото или подобно от друга.
Спирам с писането за моторни масла в темата, защото е предназначена за обсъждане на антифриз.