BOz написа: ↑08 Ное 2022 16:51
2022-ра сме. Дори средностатистическия автомобилен парк е с автомобили, произведени след 2000-та година, при които конструкцията и системите позволяват безопасно придвижване със 140. Не виждам причина и опасение да се кара със 140 по магистралата. Нито е кой знае колко висока скоростта, спрямо автомобилния парк. Винаги е било и ще бъде виновен човешкия фактор за възникване на инциденти, а не самата машина. Ако ще всички да карат коли 2020-та поне, инцидентите няма да се намалятж статистически кой знае колко. А и статистически е доказано, че карайки по магистрала със 140 е по-безопасно от колкото на двупосочен път с 90.
Прав си за човешкият фактор! Той е слабото място в системата.
От гледна точка на физиологията/неврологията: Нашите мозъци обработват информацията "на кадри". Когато се движиш по-бавно, скоростта на промяна на обкръжението не надвишава скоростта на обработка на визуалната информация от мозъка. Когато засилиш, динамиката се променя- за същия времеви период (части от секундата) трябва да се обработи повече инфо. И за да се справи с тази задача, мозъкът ни включва в действие едно ограничение- стеснява зрителното поле. Известно е като
ефекта на тунелното виждане. Ако си представим това зрително поле като конус, с връх при очите, площта на основата, а и височината на конуса(т.е. далечината на която "виждаме") се намаляват с увеличаване на скоростта. Ние просто не регистрираме много от случващото се по периферията, извън рамките на условния конус.
Освен това, съществува следната каскада от процеси, които ние най-общо наричаме "виждане" и реакция: зрително дразнение-осмисляне на образа (реално това е "виждането")-преценка дали трябва/не трябва да правим нещо-план за действие-невромускулни команди-привеждане в действие на мускулите. Върху скоростта, с коато се изпълняват горните неща оказва влияние дали сме уморени, всякакви здравословни болежки и неприятности, съсредоточаването върху шофирането и пр.
Всичко е строго индивидуално, и ако за един човек 140 е ОК, то за друг максималната подходяща скорост би била не повече от 90-100.
А има и закони на физиката- тон и половина или два (колкото средно тежи един автомобил), има различна кинетична енергия (КЕ) при различни скорости. Колкото е по-висока скоростта, толкова КЕ е повече, градиента е в квадратична зависимост: 1500 кг. тяло, движещо се със 140 км/ч има 4 пъти по-голяма КЕ от същото тяло, движещо се със 70 км/ч.
Лично за себе си съм установил, че с възрастта (аз съм над 50 год) комфортната ми скорост на шофиране намалява- дори и на магистрала, с нова и изправен автомобил се чувствам по-добре ако шофирам с не повече от 100-110 км/ч.