Страница 2 от 3

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 02:50
от Lwerewolf
Chuk Spleskanovski написа: 07 Юли 2022 23:56Почти към края на пътуването ми дойде на акъла - спрях и рестартирах колата и вентилатора спря
По случайност колата да се е усещала по-"мудна" от обичайното?
ufer написа: 08 Юли 2022 13:17Като имам предвид отличното "ноу хау" на Тойота спрямо охлаждането на техните ДВГ, би трябвало то да е отразено и при батериите на хибридите, ...
Не баш. За сметка на това Ni-MH е прилично дуракоустойчива химия, а те я усъвършенстват бая време вече.
WoLF написа: 09 Юли 2022 16:252.Батерията остарява, повишава си вътрешните съпротивления и по-лесно се нагрява при зареждане/разреждане.
...което води до още изпаряване на електролит (и при съответните случаи - изпускане през клапаните) и още потенциална липса на ресуспензия и още депозити (още вътрешно съпротивление) и още топлина и... във общи линии как се прецаква една батерия. Напомня ми, че не съм правил balance charge & deep discharge от 3 години може би... tooth.gif

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 02:54
от BOz
Hursa написа: 09 Юли 2022 18:22 Някой намирал ли е при каква температура се превключва към различните режими на охлаждането
Не е абсолютно статично, а зависи и от обдухващата температура.
Ама е нещо от рода на 36 да тръгва, на всеки 2 градуса увеличава, като до средни 40 градуса държи на предпоследна степен и след това включва на макс.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 09:48
от Krachunov
max-2 написа: 08 Юли 2022 17:24 Не че нещо, но има едно филтърче под седалката за охлаждането на батерията. Не съм сигурен дали го чистят на всяка смяна на масла и филтри. Аз го чистя през месец или два и все има какво да се извади от него. Сега си купих ново, за да ми е по-лесно. Сменям веднага, а другото чистя после.
Не съм забелязал да работи вентилатор някакъв. Това е за камри хибрид от последното поколение.
По тази тема. Много ГОРЕЩО препоръчвам гумени стелки. Имам възможност да наблюдавам две относително еднакви коли. Моята корола комби и на приятел, корола седан. Аз съм с гумени, той е с текстилни. Разликата е ОГРОМНА в полза на гумените.
Въпросния филтър ТМ ауто ти "предлага" задължителната услуга почистване на хибриден филтър от девици по пълнолуние (поне цената изглежда да ползват девици, пълнолуние и тн). Но иначе всеки сам може и би следвало да го проверява периодично, след като го има описано в книжката кое/как.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 19:02
от Hursa
BOz написа: 10 Юли 2022 02:54 Не е абсолютно статично, а зависи и от обдухващата температура.
Благодаря!
Т. е. следи се не само температурата на батерията, а и на въздуха на изхода от вентилатора? Вентилатора един ли е? Температурата на батерията как се следи - измерва се за всеки модул? Къде се намират датчика/датчиците?

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 19:36
от Chuk Spleskanovski
WoLF написа: 09 Юли 2022 16:25
Отделно от това колата при тази температура на батерията ще почне да избягва да я ползва и от там задържане на висок заряд, ниска динамика и повече пуснат двигател. Навярно си усетил тези неща.
Като резюме - нормално поведение при тези външни и вътрешни температури, начина на ползване на батерията(по-голямо натоварване) и възрастта на самата батерия.
Да, така беше- висок заряд, повече ДВГ ,като динамика не забелязах да е умряла, нормално си поемаше.

P.S : Абс. вярно - Жегата е голям вредител за батериите , не случайно Тесла(поне за нея знам) има охлаждаща течност циркулираща около батерията.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 19:40
от Chuk Spleskanovski
Приус 3 не съм чувал да има филтър unsure.gif
Може би по-новите хибриди

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 10 Юли 2022 21:51
от max-2
Предполагам, че ако филтърът е замърсен няма добра циркулация на самотек и се налага да се включва вентилатора, защото батерията не се охлажда така, както би се охлаждала с чист филтър.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 11 Юли 2022 11:49
от BOz
Chuk Spleskanovski написа: 10 Юли 2022 19:40 Приус 3 не съм чувал да има филтър unsure.gif
Може би по-новите хибриди
Само последните имат филтри от завода.
Ако иска може да си вземе по-добрия вариант с парт номер G92DH-47010 (някой с Приус 2 ако реши, че колата му работи в запрашена среда, може да си сложи и той - G92DH-47020), който се слага отвън на решетката и може да се "проверява" и почиства супер лесно.
Krachunov написа: 10 Юли 2022 09:48 По тази тема. Много ГОРЕЩО препоръчвам гумени стелки. Имам възможност да наблюдавам две относително еднакви коли. Моята корола комби и на приятел, корола седан. Аз съм с гумени, той е с текстилни. Разликата е ОГРОМНА в полза на гумените.
По горната причина, лично аз повече го отдавам на типична екплоатация на автомобила, не толкова до стелките.
Примерно при мен вентилатора е като чисто нов, защото в 99% от случаите не достигам въобще до охлаждане на батерията. Ако през годината вентилатора ми се пусне 3-4 пъти, пак ще е добре. Съответно дали ще има филтър или не е абсолютно все тая.
Може друг колега да кара колата с гумени стелки и всеки ден вентилатора да му охлсажда батерията и тогава той ще бъде много по-потърпевш от прах по системата.
Затова сравнението не би било много релевантно, освен ако не си сменяте колите и всеки да обърне конкретната експлоатация на автомобила.
Hursa написа: 10 Юли 2022 19:02 Т. е. следи се не само температурата на батерията, а и на въздуха на изхода от вентилатора? Вентилатора един ли е? Температурата на батерията как се следи - измерва се за всеки модул? Къде се намират датчика/датчиците?
Да, има сензор за темпераурата на въздуха, с който се охлажда батерията. Вентилатора е един. Датчиците за температура на батерията са 3, горе-долу разположени по дължината на батерията, по един в двата края и трети по средата. Измервайки температурата на 3 от модулите в батерията, системата си изгражда представа за температурата на батерията и управлява вентилатора. Вентилатора се управлява спрямо входяща температура, температура на батерията, вход-изход на товар върху батерията. Има преки параметри от сензори и непреки, изградени по карта за посоката на загряване на батерията. По която карта се управлява и вентилатора. Заради тази карта авторът след като е изключил колата и я е запалил пак, вентилатора не се е включил на скорост, при която да го чуе, защото няма "данни" по които да реши, че още трябва да охлажда батерията, а е започнало "ново" охлаждане, спрямо текущите/новите входящи параметри за охлаждане.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 11 Юли 2022 12:10
от Hursa
Ясно, благодаря!

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 11 Юли 2022 12:53
от WoLF
BOz написа: 11 Юли 2022 11:49 някой с Приус 2 ако реши, че колата му работи в запрашена среда, може да си сложи и той - G92DH-47020
Благодаря!

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 14 Юли 2022 09:00
от VDK
Колеги, да попитам и аз.
Знаете ли дали батерията на Yaris XP21 има вентилатор за охлаждане и съответно филтър? В книжката не открих инфо.
Забелязвам, че при горещо време компютърът, дори при пълна батерия, предпочита да стартира бензиновия двигател.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 14 Юли 2022 14:59
от itzoa
VDK написа: 14 Юли 2022 09:00Yaris XP21
според книжката на хибридния модел трябва да има - виж под задната седалка. Това обаче не значи че ще може да я охлади ако е прекалено горещо в колата, може би затова стартира ДВГ директно за да избегне работа на батерията при прекалено висока температура.
Пускам линк за ръководството, дано съм уцелил версията. Има ги и в сайта на Тойота след въвеждане на коректен VIN.

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 14 Юли 2022 15:19
от Hursa
Не знам, дали това имате в предвид - но винаги, малко след стартиране на системата - ДВГ се запуска и работи известно време. Като е хладно и като не е особено хладно, и при горещо време.
(Мислех, че просто да достигне температура, близка до работната, но може и за да "направи" маслен филм и да подготви двигателя, ако се стартира за интензивна работа.)

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 14 Юли 2022 19:05
от VDK
itzoa,
Благодаря ти!
Някакси съм го пропуснал. Иначе имам ръководството и сега като ме подсети, го намерих. А защо не съм погледнал под задната седалка и аз не зная. )))

Hursa,
При мен почти никога не се стартира двигателя при старт на автомобила. Дори и в по-студено време. Но забелязвам в горещите дни, че при пълна батерия по време на движение вместо на ток аз карам на бензин.
Днес пробвах да засиля докрай климатика, да обърна посоката на струята към водача и към краката, да включа циркулацията на въздуха само в купето и воала, двигателят спря да се стартира.
Отново благодаря!

Продължително охлаждане батерия

Публикувано на: 15 Юли 2022 11:50
от WoLF
Двигателя се пали за да достигне работна температура катализатора. Това за първоначалното палене 20 секунди след старт на колата.
За горещо време си кара на бензин, за да има електричество за системите на колата, докато не се охлади батерията в приемливи граници. Това не означава, че няма да я ползва ако това се наложи, но иска да успее да си спази 10те години гаранция. Така процедира и при стара батерия tooth.gif :thumbsup: