Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от FearSoft » 11 Май 2023 09:34

При хибрида, както всички знаем, 12 V акумулатор се зарежда от високоволтовата батерия, чрез DC-DC Buck конвертора. Което реално означава, че стои на подзаряд, както при UPS-ите. И тук е възможно някой да не е наясно, че с цел удължаване на живота на батерията е нужно периодично циклиране (заряд/разряд/заряд/. Говоря за AGM батериите по-специално, защото при тях има различна химия и са склонни към "заспиване". Т. е., нужно е да им удряте по някой шамар от време на време :D
Много техническо взе да става... Важното е да се циклират поне 2 пъти годишно и ще живеят по-дълго.
Последно промяна от FearSoft на 11 Май 2023 12:25, променено общо 1 път.
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от BOz » 11 Май 2023 09:48

FearSoft написа: 11 Май 2023 09:34 При хибрида, както всички знаем, 12 V акумулатор се зарежда от високоволтовата батерия, чрез DC-DC Buck конвертора. Което реално означава, че стои на под заряд,
Защо да означава това?
Практично има както топлинен, така и заряден сензор, което дава възможност да се управлява заряда на акумулатора доста по-прецизно и точно. Ама хем са усложнили заряда, хем няма далавера от това, както се наблюдава. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от FearSoft » 11 Май 2023 12:38

Същите сензори присъстват и при UPS системите. Но това не пречи на батериите да изпадат в летаргия.
Сега, възможно е при хибридните автомобили нещата да са организирани малко по-различно, не съм 100% сигурен, а и едва ли някой тук е. Това са строго сервизни данни, на ниво, до което обикновеният потребител няма лесен достъп. А и не му трябва особено. Възможно е, както хибридната батерия се клати от 40 до 80 процента заряд/разряд и тук да са измислили нещо, но честно казано не ми се вярва. Все пак, един 12 V акумулатор, та бил той и AGM, не струва хиляди лева/€/$... И подмяната му след 3-5 години е напълно нормална. То, между другото, е напълно възможно точно такива акумулатори да се влагат, с 3-5 years design life according Eurobat 2015. А това, че изкарват и 7 г., че и до 10 г. в някои случаи сме го виждали. Аз поне. :D Ама това е изключение от правилото rolleyes.gif
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от BOz » 11 Май 2023 12:45

Батерията си има характеристика на зареждане. Ако всичко работи както трябва и колата си се движи, няма причина батерията да стои на под заряд. Затова имаш обратна информация за това колко е заредена батерията и с температурната компенсация определяш къде ѝ е 100% SOC. И като се движиш по тази крива на заряд, всичко останало зависи от самата батерия. Кой как я е направил и колко ще изкара, с очаквания входящ заряд. Това нито зависи от хибрида, нито зависи от това дали е бълк конвертор. Или накратко бълк конвертора не е никаква предпоставка за това батерията да стои на подзаряд, за да има естествени процеси на сулфатизация.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Krachunov
Мнения: 920
Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
Местоположение: София
Автомобил: Тойота корола
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 25 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от Krachunov » 11 Май 2023 14:29

FearSoft написа: 11 Май 2023 09:34 с цел удължаване на живота на батерията е нужно периодично циклиране (
Колко да я удължи? От 5 години няма да стане на 15, няма да стане и на 10... да добавиш някой друг месец, което ще е на практика недоказуемо, че е от това.

Силно съм скептичен, че това ще има някакви реално обозрима файда. При конвенционалните автомобили, 5 години +/- избутват 12V акумулатори. Това дали ще я "циклиш", дали ще удължи с един или 8 месеца е силно спорно. Но дори и да е така, за тия + осем месеца, да се разправям аз два пъти в година рък-брък сваляй, качвай акумулатор.... аре не no.gif

При хибрида на жената вече 9 годишна батерия няма никакви ядове. Ще видим другата.

Интересно ми е колегите дето се оплакват на 2-3та година от умрял акумулатор, дали имат някакви допълнително консуматори. Аларми имобилайзери, камери вързани към бушоните...изобщо НЕЩО различно от това как е излязла колата от фабриката?

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от OVI » 11 Май 2023 14:39

Hursa написа: 04 Май 2023 21:39
С извинение, че разводнявам темата с несъществен въпрос...

@Hursa: колега, защо пишеш иначе смислените си и хубави отговори, заградени в spoil тагове? Много си падаш по FB style, където за да прочетеш един дълъг thread, с много отговори, тъпата им (на ФБ) система "сгъва" нишката, и трябва да цъкаш няколко пъти за да разпънеш до "плосък" режим?

Просто ми е интересно, не че чак толкова ме затруднява.

Аватар
stereo_man
Мнения: 221
Регистриран на: 22 Юни 2010 18:54
Местоположение: София
Автомобил: Corolla E210
Благодарил/а: 8 пъти
Получена  благодарност: 4 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от stereo_man » 11 Май 2023 14:50

Krachunov написа: 11 Май 2023 14:29
Интересно ми е колегите дето се оплакват на 2-3та година от умрял акумулатор, дали имат някакви допълнително консуматори. Аларми имобилайзери, камери вързани към бушоните...изобщо НЕЩО различно от това как е излязла колата от фабриката?
При мен няма абсолютно нищо допълнително. Много рядко съм я оставял да слушам музика без да е запалена и не на контакт, но може би последно е било есента. Като цяло дори и за включване на компресор да напомпя гумите на колелото на детето ми, съм я палил, точно за да не я държа на контакт.
Иначе не ми остава време да проверя каква е ситуацията с течността в клетките на акумулатора, но се замислих има ли някаква специфика относно самата течност, която да се долее?
Corolla E12;
Corolla E210

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от Hursa » 11 Май 2023 22:04

► Виж съдържание
Не съм убеден, че подобно "циклене" е полезно за акумулатор или която и да е батерия. Дори за батериите с изразен недостатък от т. н. "памет". Може би, ако се разясни нашироко проблемите, които решава подобно "дълбоко циклене".
Акумулатора при хибрида, до колкото разбирам - е и своеобразен демпфер за 12 волтовата шина. И явно не е на "заряд" от батерията - когато системата е изключена. Ако бе на заряд - дори при "скапал се" акумулатор, кое би попречило - системата да се "стартира" от захранваната от батерията 12 волтова шина.
При хибрида - ми се струва, че хибридната система не поддържа добре акумулатора, когато автомобила се експлоатира в "градски" режим - чести превключвания в ел режим с относително по-дълбоко и продължително използване на батерията (когато автомобила се движи с ниска скорост), както и с често стоене на място (в задръствания и светофари, например). Може би за да се ограничи използването на батерията за зареждане на акумулатора, а и да се използва и неговия заряд. Когато пътувах ежедневно с ауриса до работа в задръстването - "оригиналния" акумулатор не издържа дълго, замених го с прехвален бош - замина бързо, въпреки че го щадях максимално, замених го варта или ексайд беше, още по-прехвален - също се скапа бързо. Замених го с искра май беше - че нямаха друг подходящ, а не ми се чакаше доставка - все още съм с него, издържа повече от предходните, но вече не пътувах с колата на работа - и автомобила се използва почти изключително извънградско и не ежедневно.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от BOz » 11 Май 2023 22:34

Точно на хибрида е супер заряда на акумулатора. Въобще не зависи от обороти, време, товар, дали си на място или в движение. Винаги се поддържа точно определен волтаж, спрямо необходимостта.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от Hursa » 11 Май 2023 22:36

Не мисля, че проблема е в системата, а може би в заложения му алгоритъм. Не винаги системата да захранва 12 волтовата шина, когато е включена.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от max-2 » 12 Май 2023 08:05

AGM акумулаторите са по-чувствителни към изтощаване, т. е. ако падне до 10 волта се поврежда. Затова на луксозните автомобили при престой в сервиз например и регистрирано ниско напрежение 10.5 волта задължително се сменя батерията, за да няма проблеми с електрониката на по-късен етап(бмв).
Такаче ако правите цикли би трябвало да не падате под 11 волта.
Carina E 4AFE LB 1992

Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от FearSoft » 12 Май 2023 09:26

Горното твърдение е не съвсем вярно, да го кажем така.
Занимавам се с всякакви видове акумулатори и батерии повече от 11 г. И смело мога да твърдя, че този тип (AGM) може спокойно да се разрежда до 1.67V/cell. Което е 10.2V. При аварийнитте системи се изключва разрядът на 10.5V, за да има остатъчен капацитет за рестарт при възстановяване на захранването. Но батерията не се поврежда!
Естествено, ако я държите дълго време под 10V, тя деградира. И в същото време, ако при нормална експлоатация и изправна система напрежението ѝ е под 12V, то тя е пътник. Макар че има случаи, когато може да се съживи и да изкара още година. Но е относително.
А що се отнася до това колко щяло да ми спечели заиграването с циклиране 2 пъти годишно - ами факт е, че успявам да експлоатирам акумулаторите си по 7, 8, че и повече години. И то от най-евтините. А всичките ми познати ги сменят на 3-4 г... И не е въпрос само на пари, даже изобщо. Предвид цената на такъв акумулатор от грубо 100 лв. Въпрос на лично удовлетворение е!
Но за някои е и финансово облекчение.
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от max-2 » 12 Май 2023 10:11

Това е полезна информация. 10.2 без никакъв товар ли е допустимото?
Carina E 4AFE LB 1992

Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от FearSoft » 12 Май 2023 10:41

Естествено, че има товар, но той е минимален. Все пак се предполага, че някои системи стоят на stand-by и черпят ток. Но това са милиампери. Все пак, при достигане на 10.2V системата изключва тотално и е нужна човешка намеса за рестарт.
Всъщност, има таблици с данни за разряд на батериите до 9.6V (1.6V/cell), но не е здравословно да се стига до там.
Hursa написа: 11 Май 2023 22:04 И явно не е на "заряд" от батерията, когато системата е изключена
Правилна забележка, така е! То се подразбира, че няма как да се зарежда 12V батерия при изключен автомобил, но явно трябваше да го спомена за яснота.
Hursa написа: 11 Май 2023 22:04 чести превключвания в ел режим с относително по-дълбоко и продължително използване на батерията
Именно това имах предвид и аз. Затова и е желателно да се прави циклиране. Ако на човек му се занимава и не го мързи. А ако предпочита да се изръси 300 и кусур лева на всеки 3-5 г. (относителен срок!) - негово право! И въпросната процедура изобщо не е вредна, точно напротив. При обикновените оловно-киселинни акумулатори се постига десулфатизация, при AGM/GEL се постига подобен ефект, нямам намерение да навлизам в дълбоката химия, някой е свършил тази работа преди мен и има много информация в интернет.
BOz написа: 11 Май 2023 22:34 Винаги се поддържа точно определен волтаж, спрямо необходимостта.
Не и при изключен автомобил, нали? wink.gif
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Мнение от BOz » 12 Май 2023 17:08

FearSoft написа: 12 Май 2023 10:41 Не и при изключен автомобил, нали?
Това няма нищо общо с хибрида или това, че има ДЦ-ДЦ бълк конвертор, който бил предпоставка акумулатора да стои недозареден, както написа първоначално и върху което ми беше коментара. :thumbsup:
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 74 госта