- Вчера смених алтернатора с чисто нов на Denso (DAN1021). Стария "търкаляше камъни по паважа", като го свалих шумовете си ги имаше и на кротко въртене с ръка, имам и хлабина по дължина на оста и по диаметъра. Лека е но се усеща и попречуква като клатя шайбата за ремъка. Зареждането стана една идея по-агресивно да стои около 13.5-1.9 волта, докато при старото слизаше редовно и на 12.8. Имам субективното чувство че стария алтернатор като се напрегне да зарежда и ми спъваше мотора. Както и да е - не е от динамото тресенето на оборотите.
Междувременно като махнах алтернатора, видях и изгризания от мишка кабел на датчика за коляновия вал.... предполагам че ще се сменя, въпреки че не видях вътрешната изолация на самите проводници да е нарушена.
По отношение на климатика:
- когато започне да тресе оборотите в повечето случай изходящия въздух или е с околната температура, или е осезаемо по-топъл "на пипане". Понякога е обратното - температурата рязко спада и в купето става студ.
- най-често тресе оборотите когато е на ръба да си достигне температурата, която е зададена, и започне да включва / изключва за да я поддържа.
- почти винаги се случва когато оборотите преди да освободя от предавка са били от рода 2500 и нагоре. Резкия спад от 2000-2500 (примерно) до 750-1000 го "влудява" и "се побърква"
Теория: прецакан разширителен клапан на изпарителя в купето (88515-21040).
Как си го обяснявам, може и да бъркам:
- Ако този клапан не работи - засяда, запушен е с мизерия, не успява да отвори или затвори навреме и да стабилизира налягането на фреона в изпарителя. Следствието е заледяване или температура на изпарителя под допустимите граници на изпарителя, която я открива датчика му за температурата и той гаси системата. Другият възможен обрат в ситуацията е датчика за налягането на фреона да открива свръх или сериозен спад на моментното налягане на фреона, поради неработещата стабилизация на налягането от разширителния клапан и той да гаси системата, като впоследствие при нормализиране на налягането или покачване на температурата на изпарителя всеки от тези датчици разрешава нов старт на системата, и много вероятно се получава пак същия проблем, съответно и цикличност в събитията спри-пусни климатика.
- От разни статии които четох по симптоматика ми съвпада ситуацията с прецакания разширителен клапан:
- няма студен въздух на моменти, в други моменти се налага да бутна температурата нагоре че започва да ми се вдървява десния ръкав от студ.
- Климатика не стартира, или не спира навреме.
- Предполагам че при високи обороти дебита на фреона предполагаемо е по-висок, и при спада на оборотите намалява и той. Респективно като не може да се регулира налягането правилно от клапана и датчиците вдигат флаг за ненормална работа на системата и я гасят, да не изгърми някой маркуч.
Със датчика не е нелогично да се заяждам, най-малкото защото кочината я купих с тотално неработещ, незнайно от кога климатик, който даже и не му светваше лампата AC. Отделно и кондензаторния радиатор в коша на мотора беше "като кошница", а маслото в системата е склонно да коагулира като стои дълго време в досег със въздух (вероятно и влага). Ред причини да е запушен с коагулирало масло, най-малкото.
Климатика не може да клати оборотите когато колата е на скорост, защото там двигателя е под товар, или най-малкото през скоростната кутия инерционните сили са по-силни и му пречат да спъне мотора със стартовете си.
Това донякъде обяснява и евентуални загуби на фреон въпреки че са сменени радиатора и компресора.
Всичко по-горе е теория. Събирам сили и смелост за поредното сваляне на горната част на таблото, изхвърлянето навън на вентилатора на парното. Като цяло си е почти цял ден разглобяване, неизвестна сума пари и голямо количество надежди и нерви....