Как да сменим маслото в автоматичната скоростна кутия

Аватар
TATI
Мнения: 2753
Регистриран на: 02 Авг 2005 11:54
Местоположение: София
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 48 пъти
Обратна връзка:

Как да сменим маслото в автоматичната скоростна кутия

Мнение от TATI » 26 Юни 2010 16:18

Привет,
Ще се опитам да напиша как да си сменим маслото в автоматичната скоростна кутия, с идеята ако някой иска да си го сменя да си спести 120 лв за труд.
Колата е Тойота Корола 1.6, 4А-ФЕ двигател, 1.6л., автоматик, 1998 г.
Процедурата е аналогична и за останалите модели на Тойота.
Времетраене на процедурата: 4 часа, като това включва източване, сваляне на картер, смяна на цедката, сглобяване, наливане на новото масло, мерене на нивото, изчакване да загрее до оптимална темература, 8 цигари, 2 х 500 мл. бира, едно ходене до ВЦ.

Необходими инструменти:
1. Камък или лула 14 за пробката
2. Камък или лула 10 за болтовете на картера и цедката
3. Масло за автоматични скоростни кутии Декстрон 2 или 3 (маслото е червено)
4. Парцали, по възможност да не оставят следи от власинки.

1. Паркираме автомобила на равно място. АКо имате канал или подемник е по-добре, но аз нямам в гаража си. Преди всичко, обезопасявате автомобила много хубаво.
2. Разхлабваме пробката на картера, като не я отвиваме изцяло, защото ще потече.
3. Подлагаме подходящ съд, който да събира източеното масло, в моя случай една 10 литрова туба от вода и развиваме пробката. При мен изтече около 3,5 л масло.
4. Изчакваме да се изтече (цигара време) и завиваме пробката. Желателно е да имате гарнитурка за пробката, аз нямах и ползвах старата.
5. Развиваме амнайсетте болта, които държат картера на скоростната кутия. Внимаваме, защото аз скъсах един болт от главата. Оставяте два срещуположни болта неразвити, иначе рискувате да падне капака.
6. Придържайки картера развивате и останалите два болта. Имайте предвид, че изтича още масло, така че е хубаво да имате под ръка съд, в който да го съберете.
7. Внимателно махате старата гарнитура и я отделяте настрани. Почиства се хубаво картера от мръсотиите. Има два магнита, които се почистват също много хубаво. Запомнете къде са били, защото трявба пак там да се върнат.
8. Сваляте цедката, която при мен се държи на 3 болта, но внимавайте да не ги объркате, тъй като са с различна дължина. Като ги разхлабите ще потече още масло. Изчаквате да се оттече и сте готови за монтиране на новата цедка.
9. Задължително новата цедка трябва да е с нов опръстен.
10. Монтирате цедката, като трите болта се стягат съвсем леко. Внимаваме много да не засегнем някой от соленоидите или кабелите.
11. Почиствате капака на картера ако има остатъци от старата гарнитура, налагате новата гарнитура и внимателно навивате два срещуположни болта, за да се намести гарнитурата. (да не забравиме магнитите)
12. Продължавате с останалите болтове, които трябва да се навият на ръка.
13. Харесвате си един болт и започвате един след друг да затягате, като много внимавате да не притегнете някой болт. Самите болтове почти само на ръка съм ги стегнал, без помощта на друг инструмент. При разхлабването им нямаше почти никакво усилие по тях, като изключим онзи който скъсах, но там самия картер беше удрян и явно болта е бил под напрежение.
14. След притягането проверявате дали всички болтове са еднакво притегнати, както и да няма изплюли места на гарнитурата.
15. Пристъпваме към наливане на маслото.
16. Маслото се налива през маслоизмервателната щека, която се намира в двигателния отсек.
17. Нужна ви е малка фунийка, за да не клепате наоколо.
18. По книга, на королата е 3.1 л количеството (реално 3.650).
19. Наливате 2 л. смело.
20. Влизате в колата и запалвате. Ако чуете обезпокоителен шум, веднага изключвате мотора и изчаквате 2-3 мин. При мен нямаше подобни шумове. След като запалим колата, натискаме спирачката и изреждаме всички скорости от паркинг до лоу. Това го повтаряме около 7-8 пъти. Отиваме на неутрална и изчакваме двигателя да загрее до работна температура.
21. Оставяме колата да работи на празен ход като скоростния лост го поставяме на паркинг и мерим нивото на маслото. Обърнете внимание, че щеката има отбелязани скали за студен и топъл мотор. Ние търсим нивото при топъл мотор (т.е. двигателя трябва да е достигнал работна температура). Ако е необходимо доливаме, но помалко, за да не препълним кутията и продължаваме да мерим. Междувременно трябва да проследим и под автомобила дали няма теч от някъде по гарнитурата на картера и ако е нужно леко дозатягаме.
22. Записваме си километрите, на които сме сменили маслото и следващите 60000 км се радваме на колата си.

Това е от мен.
Ето и малко снимки, които за жалост са с лошо качество, понеже са от телефон, а фотоапарата е с жената на морето.
Другата седмица ще съм във Варна и след като се прибера имам почистване на ЕГР на Авенсис и ще ви напиша и за него, надявам се с по-качествени снимки.
Прикачени файлове
Гарнитурата на картера
Гарнитурата на картера
garnitura.JPG (57.38 KiB) Преглеждано 5638 пъти
Пак новата цедка
Пак новата цедка
cedka1.JPG (68.12 KiB) Преглеждано 5638 пъти
Новата цедка
Новата цедка
cedka.JPG (56.48 KiB) Преглеждано 5640 пъти
Старата цедка
Старата цедка
stara_cedka.JPG (99.71 KiB) Преглеждано 5636 пъти
Капака на картера е почистен
Капака на картера е почистен
kapak_karter.JPG (70.42 KiB) Преглеждано 5636 пъти
Последно промяна от TATI на 27 Юни 2010 13:28, променено общо 3 пъти.
Прочетете правилата на форума!
Hi-Ace 1979, 2.2 D, manual
Corolla Sedan 1998, 1.6i, automatic Terra
Avensis Wagon 2005, 2.0, D-4D, manual Sol
Kia Cee'd 2007, 1.6 CVVT EX, automatic

Аватар
TATI
Мнения: 2753
Регистриран на: 02 Авг 2005 11:54
Местоположение: София
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 48 пъти
Обратна връзка:

Мнение от TATI » 26 Юни 2010 16:32

Още една снимка
Прикачени файлове
Цедката е монтирана на кутията
Цедката е монтирана на кутията
DSC00282.JPG (109.32 KiB) Преглеждано 5632 пъти
Прочетете правилата на форума!
Hi-Ace 1979, 2.2 D, manual
Corolla Sedan 1998, 1.6i, automatic Terra
Avensis Wagon 2005, 2.0, D-4D, manual Sol
Kia Cee'd 2007, 1.6 CVVT EX, automatic

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от nowyaris » 26 Юни 2010 18:41

Две бири и само едно WC - браво.А иначе колега искрено те поздравявам-перфектно обяснение а и снимките не са лоши.Само разкажи как си се оправил със скъсания болт.

Аватар
TATI
Мнения: 2753
Регистриран на: 02 Авг 2005 11:54
Местоположение: София
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 48 пъти
Обратна връзка:

Мнение от TATI » 26 Юни 2010 18:56

Ами никак, просто сега картера е с един болт по-малко. За момента не тече, но в понеделник ще отида да я вдигна, за да мога да разпробия и извадя останалото парче и да сложа нов.
Прочетете правилата на форума!
Hi-Ace 1979, 2.2 D, manual
Corolla Sedan 1998, 1.6i, automatic Terra
Avensis Wagon 2005, 2.0, D-4D, manual Sol
Kia Cee'd 2007, 1.6 CVVT EX, automatic

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от nowyaris » 26 Юни 2010 20:42

Аз затова те питах.Ако решиш да разпробиваш,да не стане някои панаир с дрелката.Понеже и аз имах подобни грижи,покарай я така и ако не сълзи около болта,по добре не си играй,че ако мръдне дрелката ще е драма.

Аватар
diesel_power
Мнения: 469
Регистриран на: 29 Май 2010 17:45
Местоположение: Бургас
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от diesel_power » 26 Юни 2010 21:35

Всичко е добре само дето като се изредят всички скорости се оставя на паркинг и се мери на работещ двигател.

Аватар
TATI
Мнения: 2753
Регистриран на: 02 Авг 2005 11:54
Местоположение: София
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 48 пъти
Обратна връзка:

Мнение от TATI » 26 Юни 2010 22:19

Да, това съм го пропуснал да го спомена. Мерси за допълнението.
Прочетете правилата на форума!
Hi-Ace 1979, 2.2 D, manual
Corolla Sedan 1998, 1.6i, automatic Terra
Avensis Wagon 2005, 2.0, D-4D, manual Sol
Kia Cee'd 2007, 1.6 CVVT EX, automatic

Аватар
didak
Мнения: 1218
Регистриран на: 04 Юни 2007 09:49
Местоположение: Варна

Мнение от didak » 27 Юни 2010 11:52

TATI написа:Да, това съм го пропуснал да го спомена. Мерси за допълнението.
ТАТИ, остава да го коригираш в първия пост и модераторите да разчистят коментарите.
Yaris 1,0-1999->Yaris 1,3-2009->Yaris 1,33-2009

Аватар
jim_beam
Мнения: 2479
Регистриран на: 25 Юли 2007 23:01
Местоположение: Австрия
Автомобил: Honda HR-V RU
Благодарил/а: 9 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти
Обратна връзка:

Мнение от jim_beam » 27 Юни 2010 12:50

:thumbsup:
@TATI
браво за това хубаво описание!
честно казано не знаех,че тая процедура е толкова сложна.ами при мех. ск. кутии и там ли има такива цедки и истории? ohmy.gif
Honda HR-V DTEC 2021
Made In Japan

Изображение

Аватар
TATI
Мнения: 2753
Регистриран на: 02 Авг 2005 11:54
Местоположение: София
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 48 пъти
Обратна връзка:

Мнение от TATI » 27 Юни 2010 13:17

Реално процедурата само изглежда сложна, но няма нищо сложно в нея ако човек има поне малко понятие какво прави.
При механичните няма такива цедки и не се налага сваляне на картера, а само източване и после пълнене.
Прочетете правилата на форума!
Hi-Ace 1979, 2.2 D, manual
Corolla Sedan 1998, 1.6i, automatic Terra
Avensis Wagon 2005, 2.0, D-4D, manual Sol
Kia Cee'd 2007, 1.6 CVVT EX, automatic

Аватар
stepa
Мнения: 113
Регистриран на: 10 Мар 2006 21:23
Местоположение: България

Мнение от stepa » 28 Юни 2010 09:42

ТАТИ е моя идол аз не мога да напиша толкова много и толкова потробно.
БРАВО :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Това е обесние за процедура и с хубав снимков материал...

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 7 госта